شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

با وجود رشد مداوم تقاضا در بازارهای جهانی

واردات کالاهای کامپیوتری به ایران نصف شده است

لپ تاپ

یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۳:۰۰


در حالی که میزان تقاضا برای دستگاه های کامپیوتری و تجهیزات دیجیتال در بازار ایران در حد چشمگیری کاهش یافته است، در بازارهای جهانی این کالاها فروش خوبی دارند.

وایمکس نیوز - بر اساس گزارش ها، میزان تقاضا برای کالاهای کامپیوتری و به ویژه نوت بوک و تبلت در بازار ایران به کمترین حد در سال های اخیر رسیده و بازار سایر تجهیزات کامپیوتری هم رونق چندانی ندارد.

بررسی آمار و ارقام ارایه شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی نیز موید این نکته است که حجم واردات کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتال از مبادی رسمی به کشور در حدود 50 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. البته کارشناسان در این زمینه معتقدند که نباید کاهش یا افزایش تقاضا برای کالاهای کامپیوتری را با تکیه بر آمار و ارقام ارایه شده از سوی گمرک مورد بررسی قرارداد، چرا که بازار این کالا متکی به واردات رسمی نیست و بخش بزرگی از نیاز بازار کالاهای کامپیوتری، گوشی موبایل و سایر تجهیزات دیجیتالی و کامپیوتری را نمونه های قاچاق تامین می کنند. 
با این حال بررسی های بازاری مشخص کرده است که در ماه های گذشته و به ویژه سه ماه اخیر میزان تقاضا برای کالاهای حوزه آی تی و دیجیتال به کمترین خود رسیده است.
به گفته فعالان بازار کامپیوتر و تجهیزات دیجیتال اصلی ترین دلیل بروز این اتفاق سردرگی خریداران برای اتخاذ تصمیم بابت خریدن یا نخریدن کالاست. چرا که در شرایط فعلی مشخص نیست که قیمت ها کاهش می یابد و یان اینکه از کاهش قیمت خبری نیست. گرانی کالاهای کامپیوتری و کاهش موجودی هم موضوع دیگری است که از نظر کارشناسان به بی رونقی بازار این کالاها دامن زده است.
اما در بازارهای جهانی داستان به صورت دیگری است و تقاضا برای کالاهای کامپیوتری و تجهیزات دیجیتالی در حال افزایش است.
بر اساس گزارش گارتنر، عرضه جهانی انواع مختلف سیستم های الکترونیکی شامل رایانه های شخصی، تبلت، دستگاه های همراه و تلفن های همراه افزایش یافته و در سال 2016 میلادی نیز به بیش از 2.4 میلیارد دستگاه می رسد که به گفته مرکز تحقیقاتی گارتنر این رقم نسبت به سال گذشته رشد 1.9 درصدی را نشان می دهد.
به گزارش موبنا، با این روند پیش بینی شده است میزان پول پرداخت شده از جانب کاربران خانگی برای خرید این دستگاه ها در سال جاری میلادی کاهش نیم درصدی را تجربه کند.
 «رانجیت آتوال» مدیر تحقیقات گارتنر در این زمینه گفته است: بازار جهانی دستگاه های الکترونیکی در حال اشباع شدن است و البته بازارهای نوظهور باعث رشد این دستگاه ها خواهند شد. وضعیت اقتصادی جهان روی این بازار تاثیر می گذارد. دو کشور برزیل و روسیه روی این بازار تاثیر قابل ملاحظه برجا خواهند گذاشت.
پیش بینی شده است که تا پایان سال 2016 میلادی عرضه جهانی رایانه های شخصی با کاهش یک درصدی نسبت به سال قبل به 287 میلیون دستگاه برسد و در عوض طی سال 2017 میلادی رشد 4 درصدی را تجربه کند.
 
منبع : فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو