دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

انتقاد مدیر رسانه‌ای حوزه علمیه قم هم‌زمان با سفر واعظی

فروهر: دولت در فیلتر تلگرام اهمال می کند

تلگرام

چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴:۰۰


هم زمان با سفر وزیر ارتباطات به قم، گفت وگوی انتقادی یکی از مدیران رسانه ای حوزه علمیه قم از عملکرد دولت در قبال فیلترینگ تلگرام، منتشر شد.

وایمکس نیوز - محمود واعظی در قالب سفرهای استانی خود در دهه فجر، روز گذشته برای افتتاح چند طرح به استان قم رفت. هم زمان با این سفر گفت وگوی حجت الاسلام محمد فروهر مدیر رسانه ای معاونت تبلیغات حوزه علمیه قم که به انتقاد از دولت و وزارت ارتباطات پرداخته بود در سایت هایی مانند گرداب (وابسته به سپاه پاسداران)، قدس آنلاین و فیمنا منتشر شد. 

فروهر در این مصاحبه در مورد دلایل لزوم فیلتر تلگرام گفت: موضوعی که خیلی شفاف و روشن است این است که تلگرام پیش از نصب روی موبایل از کاربران تمام دسترسی ها و اطلاعات گوشی دست پیدا می کند. این موضوع ظن و گمان ها را نسبت به تلگرام تقویت می کند. دیتا سنتر این شبکه دست دشمنانی است که لحظه ای دست از دشمنی با ما برنمی دارند. مساله اصلی این است که چرا چنین شبکه ای که این حدس و گمان ها درباره اش وجود دارد باید در کشور ما فعالیت کند. این خیلی سوال بزرگی است.
وی افزود: لطمه دیگر تلگرام اقتصادی است. این بعد موجب ارزبری است که در این نرم افزار صورت می گیرد. از نگاه اقتصادی بررسی کنیم می بینیم که امروز بالغ بر 12 درصد پهنای باند کل کشور ما صرف نرم افزار تلگرام می شود. پهنای باندی که هزینه و بودجه ملی به خاطرش خرج می شود. چه کسی باید پاسخگو باشد؟ اگر ما یک شبکه اجتماعی داخلی داشتیم، این هزینه صرف نمی شد و حتی ارزآوری صورت می گرفت و حداقل این که دیگر ارز از کشور خارج نمی شد. با وضعیت فعلی ارزبری صورت می گیرد که بالغ بر 12درصد کل پهنای باند کشور است که بسیار رقم بزرگی است.مدیر رسانه ای معاونت تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: مهم ترین دلیل فیلتر تلگرام، بعد اخلاقی این نرم افزار است. مسلم است که تلگرام از لحاظ وضعیت اخلاقی قابل تایید نیست، یعنی کانال ها و محتوایی که آن جا ارایه می شود و مباحثی که میان کاربران ردو بدل می شود واقعا نگران کننده است. نتایج یک پژوهش نشان می دهد که بالغ بر 90 درصد حجم محتوای جابه جا شده و دانلود شده در تلگرام مستهجن بوده است. 90درصد حجم مستهجن نگران کننده است. در یک پیام عادی ترافیک زیادی مصرف نمی شود اما فیلم هایی که دیده می شود و پهنای باندی که مصرف می شود، 90 درصد متعلق به محتوای مستهجن است که نگرانی خیلی بزرگی است. 
وی با بیان این که زمانی که این ادله وجود دارد و ما هم دلیل منطقی و هم دلیل شرعی داریم برای فیلتر کردن تلگرام، چرا اقدامی نمی شود گفت: در بسیاری از کشورها فیلترینگ در برنامه کاری شان بوده است. حتی رژیم اشغالگر اسرائیل تقریبا بالغ بر 90 درصد سایت ها را با دو قانون فیلتر می کند. یک این که هیچ نرم افرازی حق ندارد در کشور من فعالیت کند و مالیات پرداخت نکند و دوم این که هیچ نرم افرازی حق ندارد در کشور من فعالیت کند و اطلاعات کشورم را بیرون ببرد. با این دو قانون بسیاری از سایت ها فیلتر می شود. دلایلی که منطقی به نظر می رسد.
فروهر ادامه داد: بخشی از فیلتر شدن تلگرام بر عهده دولت است که اهمال و کم کاری صورت گرفته است. یک بخشی که می تواند فشار بیاورد تا تلگرام فیلتر شود، نگاه و افکار عمومی است. اما هم اکنون افکار عمومی تلگرام را پدیده بدی نمی دانند. این که کم کاری شده از طرف من و شما، فرهنگیان و قشر حزب اللهی و رسانه ها کم کاری شده است. هنوز افکار عمومی برعلیه تلگرام نشدند و این مساله اول در مورد تلگرام است.
وی افزود: دلیل دوم فیلتر نشدن تلگرام، کم کاری قوه قضاییه است. کارگروه تعیین مصادق مجرمانه وظیفه خود را انجام می دهد و قوه قضاییه هم وظایف خود را. قوه قضاییه زمانی که می بیند کاری برای کشور و امنیت خطر دارد و یا برای زندگی اجتماعی مردم ضرر دارد، خودش می تواند آن را فیلتر کند. مصاحبه ای هم که اخیرا آقای خرم آبادی داشت به همین موضوع اشاره کرده و گفتند که اگر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه وارد عمل نمی شود چرا دستگاه قضا کاری نمی کند؟ پس از این جهت هم اهمال صورت گرفته است.
این مدیر حوزه علمیه قم گفت: دلیل سومی هم وجود دارد و اینکه دولت به سمت فیلتر تلگرام نمی رورد یا اگر می رود بسیار سست است و جدی انجام نمی شود. جلسه ای که قرار بود به فیلتر تلگرام منتهی شود به جلسه چهارم رسید. یعنی جلسه اول برگزار نشد و جلسه دوم و سوم اعضا شرکت نکردند و در نهایت در جلسه چهارم تصمیم گرفتند فیلتر انجام نشود. این سوال مطرح می شود که چرا دولت تصمیم می گیرد فیلترینگ انجام نشود؟ 
 
منبع : فناوران

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو