سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رویایی که 6 ساله شد

ثبت دامنه فارسی یک ماه عقب افتاد

لپ تاپ

سه شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۴۰:۰۰


پس از سال ها انتظار، ثبت دامنه فارسی تا پایان فروردین 95 ممکن می شود.

وایمکس نیوز - از 29 مهرماه 1389 که آیکان موافقت خود را نسبت به ثبت دامنه ملی و فارسی «دات ایران» اعلام کرد نزدیک به 6 سال می گذرد، اما هنوز امکان فنی و عملیاتی ثبت دامنه با زبان فراسی فراهم نشده است. با این حال مدیرثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی وعده داد این کار از فروردین 95 اجرایی شود.

علیرضا صالح دیروز به ایرنا گفت: ثبت دامنه های اینترنتی فارسی از مهم ترین برنامه های این مجموعه در سال جاری است که تا پایان فروردین ماه 95 فعالیت آن آغاز می شود.
وی افزود: با راه اندازی طرح ثبت دامنه های اینترنتی به زبان فارسی، کاربران می توانند نشانی و پسوند اینترنتی خود را به زبان فارسی وارد و ثبت کنند. 
وی با بیان اینکه اقدامات لازم برای ارتقا کیفیت این امکان، سبب کندی کار شده است گفت: محققان این مجموعه با تمام توان تلاش کردند تا خدمات مطلوبی در اختیار کاربران قرار گیرد. 
صالح بیان کرد: با راه اندازی این سرویس، امکان جدیدی برای کاربران فراهم می شود و آنها هم می توانند از دامنه های اینترنتی به زبان فارسی استفاده کنند و هم از همان روش های قبلی بهره ببرند. 
وی با بیان اینکه در ثبت دامنه های غیرلاتین پیشرو هستیم گفت: ما در دامنه هایی که با خطی به غیر از انگلیسی نوشته می شود، معمولا پیشرو هستیم. 
صالحی، تعداد دامنه های اینترنتی فعال در ایران را 755 هزار و 369 مورد اعلام کرد و گفت: پسوند ir با 746 هزار و 605 مورد بیشترین ثبت دامنه را به خود اختصاص داده است. 
وی به رشد چشمگیر ثبت دامنه های اینترنتی در ایران در سال جاری پرداخت و افزود: رشد ثبت دامنه های مختلف ir همواره جزو برترین های دامنه کشور در دنیا بوده 
است.
 بر اساس این گزارش پس از برگزاری جلسات متعدد، سازمان جهانی نظارت بر نام ها و ارقام اینترنتی آیکان روز 23 مهرماه 1389 درخواست ایران را برای ثبت دامنه فارسی «ایران» پذیرفت تا از این پس آدرس های اینترنتی را بتوان با حروف فارسی و از راست به چپ نوشت.
مرکز ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی اعلام کرد که در 23 مهر ماه سال جاری برابر با 15 اکتبر 2010 موسسه آیکان پذیرش دامنه ایران را به عنوان یک دامنه مرتبه اول اعلام کرد و فعالیت ایران به عنوان یک دامنه مرتبه اول حداکثر تا 6 ماه آینده آغاز خواهد شد.
علیرضا صالح مدیر ثبت دامنه های اینترنتی پژوهشگاه دانش های بنیادی در آن زمان در مورد طولانی شدن زمان آغاز به کار دامنه فارسی دات ایران گفته بود: دو نهاد برای تایید نام دامنه های بین المللی فعالیت می کنند که یکی از آنها آیکان است و دیگری یانا. در واقع یانا زیر نظر آیکان کار می کند و هر تغییر نام دامنه ای در فضای اینترنت باید از طریق آینا صورت بگیرد. وقتی دات ایران مورد تایید آیکان قرار گرفت در مرحله بعدی آیکان درخواست قرار گرفتن این نام دامنه را به آینا می دهد و علت طولانی شدن این زمان شش ماه به خاطر فرآیند اداری است که باید آینا طی کند.
اما این کار به جای 6 ماه تا اواخر سال 92 طول کشید و پس از آن هم مراحل فنی کار هنوز به پایان نرسیده است.
پیش تر اعلام شده بود تا پایان امسال طرح ثبت دامنه ها به زبان فارسی عملیاتی می شود که باز هم یک ما به تاخیر افتاد. 
قرار است براساس قوانین حقوقی، تمامی سازمان ها، ارگان ها و شرکت های حقوقی از زمانی که این طرح آغاز به کار کرد، 3 ماه زمان برای ثبت دامنه سازمان مورد نظر خود داشته باشند و پس از این زمان، خرید و فروش دامنه اینترنتی فارسی برای تمامی کاربران امکان پذیر شود. 
 
منبع : فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو