شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مديرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز:

طرح رجيستري موبايل تا اول مرداد اجرا مي‌شود

تلفن همراه

شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۹:۰۰


مديرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز زمان جديد براي اجراي طرح رجيستري گوشي‌هاي موبايل را اوايل مرداد ماه امسال اعلام کرد.

وايمکس نيوز- عباس نخعي در باره‌ي زمان اجراي طرح رجيستري موبايل يا همان ثبت IMEI گوشي تلفن همراه گفت: «به دنبال برنامه‌ريزي انجام شده براي اجرا کردن طرح رجيستري موبايل، دولت در خرداد ماه يک فرصت دوماهه براي اجراي آن اعلام کرد و قرار است تا اول مردادماه اين طرح در سراسر کشور اجرا شود.»

مديرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: «هم‌اکنون جلساتي به منظور هماهنگي‌هاي پاياني و تنظيم پروتکل‌هاي اجرايي اين طرح در وزارت ارتباطات در حال برگزاري است و کميته‌ي ويژه‌اي متشکل از نمايندگان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و وزارت صنعت، معدن و تجارت، در جلساتي فشرده که 3 بار در هفته‌ برگزاري مي‌شود، فرآيند نهايي عملياتي کردن اين طرح را برنامه‌ريزي مي‌کنند.»

نخعي اعلام کرد: «هم‌اکنون اطلاعات تمام گوشي‌هاي موبايل وارداتي در سامانه‌هاي گمرک در حال ثبت است و بانک اطلاعاتي مربوطه نيز تکميل شده است. همچنين سامانه‌ي ديگري که براي اين طرح نياز بود نيز طراحي شده و در حال بهره‌برداي از آن هستيم و اجراي طرح قطعاً از ابتداي مردادماه انجام خواهد شد.»

او ادامه داد: «به محض صدور فرمان اجراي طرح رجيستري موبايل اپراتورهاي موبايل طرح فوق را کليد خواهند زد. بر اساس دستور معاون اول رئيس جمهور بايد اين طرح هرچه سريع‌تر به مرحله‌ي بهره‌برداري برسد.»

به گفته‌ مديرکل ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در صورت اجراي اين طرح، گوشي‌هاي تلفن همراهي که از مبادي رسمي گمرک‌هاي قانوني وارد کشور شده‌ باشند قادر به ارائه خدمات ارتباطي خواهند بود و ساير موبايل‌هايي که از مبادي غير از گمرک‌ها وارد کشور مي‌شود بي ارزش خواهند بود زيرا هيچ خدمات ارتباطي در داخل کشور دريافت نخواهند کرد. به عنوان مثال پس از اجراي اين طرح، موبايل قاچاقي که قيمت امروز آن 2 ميليون تومان است، نهايتاً به قيمت 200 هزار تومان خواهد رسيد که آن هم به خاطر ارزش سخت افزار است.

طرح رجيستر شدن موبايل سال ‌85 در کشورمان اجرا شد که به خاطر مشکلات بسيار و راه‌هاي آسان دور زدن، در سال 86 متوقف شد.

در طرح رجيستري موبايل، گوشي‌هاي تلفن‌همراهي که کد IMEI آنها در سامانه‌ي موجود ثبت شود مي‌تواند به شبکه اپراتورهاي کشور متصل شوند و ديگر گوشي‌ها قابليت متصل شدن به شبکه را نخواهد داشت. اين طرح در برخي کشورها مانند ترکيه انجام شده است.

IMEI يک کد 15 رقمي است که براي هر گوشي‌ منحصر به فرد است. اين کد مانند شناسه‌ي MAC دستگاه‌هاي کامپيوتري است. براي دريافت کد IMEI هر گوشي کافي است کد #06#* را شماره‌گيري کرد.

منبع: زوميت

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو