دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

ورود شورای رقابت به پرونده گرانی تلفن

تلفن ثابت

دوشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۸:۰۰


افزایش ۴ برابری نرخ اتصال و رشد ۵۰ درصدی تعرفه تلفن ثابت خلاف مصوبه شورای رقابت است.

وایمکس نیوز - وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با استناد به مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حالی نرخ دایری(اتصال) خط تلفن ثابت را با رشد 4برابری از 50به 200هزار تومان و نرخ هر دقیقه مکالمه را از 30به 45ریال از ابتدای مردادماه جاری افزایش داده که  رئیس شورای رقابت، این گرانی‌ها را خلاف مصوبه قبلی شورای رقابت مبنی بر تعیین نرخ خدمات تلفن ثابت توسط شرکت مخابرات و رگولاتوری اعلام کرد. رضا شیوا با بیان اینکه شورای رقابت در نامه‌ای به وزیر ارتباطات خواستار ارائه مستندات رگولاتوری برای رشد تعرفه اتصال خط جدید(دایری) و افزایش تعرفه مکالمات تلفن ثابت شده است، افزود: در افزایش هزینه دایری تلفن ثابت از 50به 200هزار تومان به‌طور مشخص دستورالعمل شورای رقابت رعایت نشده است.

در بخش مخابراتی به‌دلیل وجود شبکه کابل‌های مسی نوعی انحصار طبیعی وجود دارد بر این اساس شورای رقابت طی چند سال گذشته دستورالعمل تنظیم قیمت خدمات در این بخش را مصوب و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و شرکت مخابرات ارائه کرده است. به گفته وی، افزایش اخیر تعرفه اتصال خط تلفن ثابت و نرخ هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت را طی نامه‌ای به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام شده است تا درخصوص رعایت دستورالعمل ارائه شده شورای رقابت در قیمت‌گذاری‌های اخیر تلفن ثابت اعلام نظر کند.

روز شنبه هفته جاری وزارت ارتباطات طی نامه‌ای اعلام کرد که نرخ‌های جدید تلفن ثابت بر مبنای دستورالعمل شورای رقابت بوده است. رئیس شورای رقابت افزود: افزایش اخیر هزینه اتصال (دایری) تلفن ثابت در حالی از ابتدای مرداد‌ماه در دستور کار قرار گرفته است که حتی در دستور‌العمل قبلی که شورای رقابت برای تعیین نرخ خدمات مخابرات ارائه کرده بود، موضوعی در مورد ودیعه پرداختی 50هزار تومانی مشترکان اعلام نشده و مشخص نیست که مبلغ پرداختی مشترکان بابت خط تلفن ثابت چه میزان است؟

وی تأکید کرد: اگر این مبلغ ودیعه است که باید به مشترکان برگشت داده شود و درصورتی که باید این ودیعه‌ها بازگردانده شود نیز باید مشخص شود که آیا باید همان مبلغ 50هزار تومان اولیه یا با محاسبه نرخ سود به مشترکان بازگردانده شود. به‌رغم این مباحث مطرح درمورد ودیعه مشترکان، مشخص نیست که چگونه نرخ دایری خط تلفن ثابت به 200هزار تومان افزایش یافته و نمی‌دانیم که چرا چنین پولی باید از مردم گرفته شود. شیوا در مورد علت افزایش تعرفه هر دقیقه مکالمه تلفن ثابت از ابتدای مردادماه نیز اعلام کرد:

وزارت ارتباطات در جواب نامه شورای رقابت طی نامه‌ای که روز شنبه به شورا رسیده اعلام کرده که این افزایش تعرفه براساس دستورالعمل شورای رقابت صورت گرفته اما مرکز ملی رقابت در حال بررسی این موضوع است که افزایش تعرفه مذکور تا چه حد در راستای دستورالعمل قبلی شورای رقابت بوده است.

ایجاد رگولاتور‌های ضدانحصار
رئیس شورای رقابت همچنین از اقدام این شورا برای ایجاد 5رگولاتوری (تنظیم‌کننده بخشی) در مواردی که انحصار طبیعی وجود دارد خبر داد و اعلام کرد: از چندی پیش تشکیل این رگولاتوری‌ها در بخش‌های برق، گاز، آب، پتروشیمی، راه‌آهن و مخابرات در دستور کار شورای رقابت قرار گرفته و شورای رقابت طرحی را در این زمینه برای ارائه به هیأت وزیران آماده کرده است. تا پایان سال‌جاری ایجاد رگولاتوری برای بخش‌های برق و گاز تعیین و تصویب می‌شود.

نامه‌نگاری برای واگذاری سهام خودروسازان
رئیس شورای رقابت در مورد وضعیت مبهم خصوصی یا دولتی‌بودن ایران‌خودرو و سایپا و تأثیر حمایت‌های دولت این دو خودروساز بر تشدید انحصار در بازار به‌دلیل تولید و ارائه نشدن محصولات جدید اعلام کرد: متأسفانه این انتقادها در مورد وضعیت سهام دو شرکت بزرگ خودروسازی کشور و شائبه دولتی بودن آنها وارد است و قبلا شورای رقابت درمورخه 28فروردین‌ماه سال 90مصوبه‌ای مبنی بر ضرورت واگذاری سهام سازمان گسترش و نوسازی ایران در شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا داشته که تا‌کنون اجرایی نشده است.

رضا شیوا افزود: بر این اساس اخیرا طی نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی خواستار اجرایی شدن این مصوبه و واگذاری سهام سازمان گسترش در 2 خودروساز بزرگ کشور شده‌ایم و پیگیر اجرای این مصوبه از وزارتخانه مذکور خواهیم بود.

منبع : همشهری آنلاین

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو