دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۴

دسترسي آنلاين مردم به سامانه کنترل شاخص هاي کيفي شبکه ارتباطات محدود شد

زيرساخت

سه شنبه ۹ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۱:۰۰


سامانه‌اي که قرار بود در راستاي افزايش کيفيت و شفافيت هرچه بيشتر وضعيت ارتباطات کشور، دسترسي آنلاين و بر لحظه‌اي را جهت نظارت بر شاخص‌هاي کيفي شبکه ارتباطات زيرساخت به مردم دهد، محدود شد.

وايمکس نيوز - محمود واعظي در مراسم رونمايي از سامانه اندازه‌گيري و پايش شاخص‌هاي کيفي شرکت ارتباطات زيرساخت که مرداد ماه سال جاري برگزار شد با بيان اينکه مردم به‌دنبال دريافت خدمات با کيفيت خوب هستند، اظهار کرد: دنيا اهتمام جدي در زمينه توسعه زيرساخت ICT دارد و بايد علاوه بر توسعه به شفافيت کيفيت ارائه خدمات به کاربران توجه ويژه داشت.

در همان مراسم محمد جواد آذري جهرمي ــ مديرعامل شرکت ارتباطات زيرساخت ــ هم گفت: براي بهبود و شفاف‌سازي سرويس‌هاي ارتباطي کشور راه‌اندازي سامانه اندازه‌گيري و پايش شاخص‌هاي کيفي شبکه ارتباطات زيرساخت نياز جدي بود.

وي خاطرنشان کرد: شفافيت نشان مي‌دهد که شبکه در چه وضعيتي است و امروز با راه‌اندازي اين سامانه امکان نظارت آنلاين براي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي فراهم شده است.

او در ادامه با اشاره به اين نکته که پيش از اين وضعيت به‌گونه‌اي بود که ارايه‌دهندگان سرويس‌ها عمدتاً اختلالات کيفي خدمات خود را به شبکه انتقال شهري يا شرکت ارتباطات زيرساخت نسبت مي‌دادند، افزود: ابعاد تأثيرگذاري سامانه اندازه‌گيري و پايش کيفي شبکه ارتباطات زيرساخت کشور داراي چند مقوله است که مي‌تواند به شفافيت سرويس‌هاي ارتباطي کشور کمک نمايد.

جهرمي با تأکيد بر پياده‌سازي اين طرح گفت: از طريق اين سامانه مشخص مي‌شود کجاي شبکه ما اشکال دارد و کجاي شبکه بدون اشکال است.

وي با ابراز اين نکته "بر اساس مصوبه 222 سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اين تکليف به‌عهده ما گذاشته شده بود و در تمام پروانه‌هاي شرکت‌ها الزام است که اطلاعات به‌صورت شفاف در اختيار کاربران قرار گيرد"؛ تصريح کرد: راه‌اندازي اين سامانه نخستين گامي است که وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات و شرکت ارتباطات زيرساخت براي شفاف‌سازي خدمات خود برداشت.

او با اعلام اين نکته "براساس سامانه مذکور هر کجا قطعي يا اختلال داشته باشيم به مشتري جريمه پرداخت خواهيم کرد"، يادآور شد: هر ماه ليست جرايم را بر اساس مصوبه سازمان تنظيم مقررات منتشر مي‌کنيم.

انتظار مي‌رفت با توجه به اختلالات شديد در اينترنت کشور که باعث از دسترس خارج شدن بسياري از ديتاسنترهاي داخلي و همچنين مشکلات عديده در بارگذاري محتواي خارج از ايران شده و مورد تأييد اولين شبکه توزيع محتوا (CDN) کشور نيز قرار گرفته است، سامانه شاخص‌هاي کيفي شبکه زيرساخت بتواند جوابگوي وضعيت ارتباطات باشد.

در حالي که اينترنت اپراتور دوم ارتباطي نيز دو روز گذشته در تهران قطع و به‌گفته اولين شبکه توزيع محتوا (CDN) ايران، در بسياري از مناطق به‌طور کامل قطع شد و همچنين ديتاسنترهاي شرکت‌هاي بزرگ اينترنتي با اختلال شديد مواجه گرديد اما سامانه مذکور از دسترس مردم عادي خارج گرديد.

تا پيش از اين تمامي کاربران اينترنت به‌راحتي مي‌توانستند وضعيت شبکه زيرساخت را از نظر وضعيت تأخير در ارسال و دريافت بسته‌ها (Latency)، بسته‌هاي گمشده (Packet Lost) و ميزان اختلاف در زمان رسيدن بسته‌ها به مقصد (Jiter) با عدد و کنسول مشاهده کنند اما اکنون هنگام مراجعه به اين بخش با پنجره زير مواجه مي‌شوند.

هر سه شاخص فوق از مهمترين شاخص‌هاي مربوط به کيفيت اينترنت و در ايران بسيار مورد مناقشه است.

به گزارش تسنيم تا ماه گذشته نيز امکان مراجعه به اين سامانه بدون هيچ مشکلي وجود داشت اما اکنون ظاهراً تنها مشتريان مستقيم زيرساختي امکان ورود به آن را دارند و مردم بهتر است سرشان به کار خودشان باشد.

منبع: تسنيم

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو