یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون وزير ارتباطات خبر داد

بهره‌گيري از خطوط برق فشار قوي براي دسترسي به فيبر نوري

جهانگرد

سه شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۴:۰۰


معاون وزير ارتباطات از رايزني و مذاکرات اين وزارتخانه با وزارت نيرو خبر داد تا بدين ترتيب از ظرفيت کابل‌هاي برق فشار قوي براي انتقال شبکه فيبر نوري بهره‌گيري شود.

وايمکس نيوز- نصرالله جهانگرد صبح امروز در حاشيه مراسمي با مسوولان وزارت نيرو، اظهار کرد: وزارت نيرو حدود 22 هزار کيلومتر شبکه برق فشار قوي و بيش از 130 هزار کيلومتر شبکه توزيع برق دارد که تمام اين شبکه امکان انتقال ديتا را به شرط انجام سرمايه‌گذاري‌هاي لازم فراهم مي‌کند.

وي با بيان اين‌که تکنولوژي جديد OPGW امکان بهره‌گيري از کابل‌هاي برق فشار قوي براي نصب فيبر نوري را فراهم مي‌کند، گفت: البته ما در گذشته نيز در اين خصوص همکاري‌هايي داشته‌ايم و براين اساس در برخي مسيرهاي خاص مانند نقاط شمالي تهران و مسيرهاي کوهستاني که امکان نصب کابل زميني وجود نداشته از شبکه برق براي دسترسي به فيبر نوري بهره گرفته‌ايم.

رئيس سازمان فناوري اطلاعات همچنين عنوان کرد: خوشبختانه در اين شبکه تا حدود 17 الي 18 هزار کيلومتر استفاده شده و طبق تفاهم‌هاي صورت گرفته قرار بر آن است که همکاري‌ها در اين حوزه توسعه پيدا کند.

جهانگرد همچنين در خصوص بهره‌گيري از تکنولوژي IT براي هوشمندسازي کنتورها خبر داد و گفت: تاکنون در کشور حدود 450 هزار کنتور به حالت هوشمند در آمده‌اند که قرار بر آن است اين روند توسعه يافته و در بخش‌هاي آب و گاز نيز از اين کنتورها بهره‌گيري شود، چرا که استفاده از کنتورهاي هوشمند علاوه بر آنکه کاربران را در اطلاع از ميزان استفاده خود از انرژي مطلع مي‌کند شرايطي براي مديريت مصرف هم به وجود مي‌آورند.

وي همچنين از انجام تفاهم‌هايي براي پيگيري مشترک پروژه‌هاي اينترنت اشياء ميان وزارت ارتباطات و وزارت نيرو خبر داد و سرمايه‌گذاري بخش خصوصي را از جمله مواردي دانست که موجب توسعه اين بخش مي‌شود.

معاون وزير ارتباطات در ادامه با اشاره به توافقاتي که با مسوولان بخش‌هاي مختلف وزارت نيرو صورت گرفته، اظهار کرد: تلاش بر آن است که شرايطي فراهم شود تا از بستر خدمات الکترونيک بتوان براي استفاده روستاييان بهره بيشتري گرفت تا بدين ترتيب شاهد صرفه‌جويي در وقت و هزينه افراد باشيم.

اما جهانگرد در خصوص تعرفه‌هايي که از سوي پست بانک براي انجام برخي امور به شکل الکترونيک از روستاييان و شرکت‌هاي مرتبط درخواست مي‌شود، گفت: در نقاط مختلف پست بانک حضور داشته و خدماتي را به روستاييان ارائه مي‌کند که اين تعرفه‌ها براساس مصوبات قانوني اعمال مي‌شود حال آنکه برخي از شبکه‌هايي که خدمات زيربنايي مانند آب را ارائه مي‌کنند براي پرداخت اين هزينه‌ها دچار مشکلاتي شده‌اند که اين موضوع در دست پيگيري قرار دارد تا در چارچوب دولت براي آن تصميم‌گيري شود.

رييس سازمان فناوري اطلاعات همچنين از رونمايي دولت الکترونيک در ايام دهه فجر ياد کرد و افزود: بستر فني جهت ارائه‌ي خدمات دولت الکترونيک در هفته دولت افتتاح شد، اما تحقق يک گستردگي کامل نياز به زمان دارد که اين موضوع در دهه فجر يا با کمي تاخير اجرايي خواهد شد.

وي افزود: اکنون دستگاه‌هاي مختلف کشور مراحل تکاملي خوبي در اين زمينه طي کرده‌اند و مي‌توان از ابزارهاي خاص بهره گرفت تا هزينه‌ها و زمان و مراجعات حضوري مردم به بخش‌هاي مختلف با کاهش مواجه شود.

جهانگرد همچنين يادآور شد: براي تحقق گام‌هاي بعدي دولت الکترونيک لازم است مناسبات ميان دستگاهي تعميق پيدا کند و به عنوان مثال استاندارد کل اطلاعات که بايد در کشور با هماهنگي ميان‌دستگاهي اجرا شود، مورد توجه قرار گيرد تا با هماهنگي‌هاي موجود شرايط به گونه‌اي پيش رود که در آينده مشکلي در اين زمينه پيش نيايد.

معاون وزير ارتباطات همچنين اظهار کرد: دولت يازدهم موظف است اجراي دولت الکترونيک را عملياتي کند که اين کار تا حدي انجام شده و گام‌هاي تکاملي بعدي در برنامه‌هاي توسعه کشور ديده شده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو