به دنبال اعلام سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، به تازگي اپراتورها نسبت به اطلاعرساني هزينههاي پيامکهاي ارزش افزوده اقدام کردهاند.
وايمکس نيوز- پيامکهاي تبليغاتي و يا پيامکهاي ارزش افزوده سالهاست به کابوسي براي مشترکان تلفن همراه تبديل شدهاند، اما طي ماههاي گذشته به دنبال پيگيريهاي صورت گرفته قرار شد که سامانهاي با شماره واحد از سوي تمام اپراتورها در نظر گرفته شود تا مشترکان از طريق تماس با آن متوجه سرويسهاي ارزش افزوده خود شده و نسبت به عدم دريافت آنها يا پيامکهاي تبليغاتي اعلام انصراف کنند.
از سوي ديگر برخلاف گذشته که همواره عدم دريافت پيامکهاي بانکي مشترکان را مجبور به دريافت پيامکهاي تبليغاتي ميکرد، اين بار اپراتورها موظف شده اين سامانه را به گونهاي طراحي کنند که عدم دريافت پيامکهاي تبليغاتي مانع از دريافت پيامهاي بانکي نشود.
به تازگي نيز معاون سازمان تنظيم مقررات ارتباطات راديويي تاکيد کرده است که اپراتورها پيش از دريافت پيامکهاي ارزش افزوده از سوي مشترک ملزم به اطلاعرساني هزينهها به مشترکان هستند.
او در اين باره اعلام کرد: براساس مصوبه 147 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات براي ارائه خدمات ارزش افزوده پيامکي از سوي اپراتورها تائيد مشترک براي فعالسازي الزامي است.
حسين فلاح جوشقاني با اشاره به اينکه اخبار، بازي و سرگرمي، مسابقه، محتواي مذهبي، آموزشي، اطلاعرساني، بهداشت و سلامت و تبليغات در دستهبندي خدمات ارزش افزوده پيامکي قرار ميگيرند، افزود: اپراتور بايد در مورد تمامي خدمات ارزش افزوده محتوائي پيامکي، قبل از شروع ارائه خدمات، از طريق يک پيامک در مورد ارائه خدمات از مشترک سوال کند و درصورت تائيد مشترک آن را فعال کند.
وي گفت: در اجراي مصوبه 147 کميسيون، حوزه نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري در مورد نحوه عضويت مشترکين تلفن همراه در سرويسهاي خدمات مبتني بر محتوا حساسيت ويژهاي دارد و درصورت مشاهده هرگونه عضويت ناخواسته مشترکين در اينگونه سرويسها پيگيريهاي لازم را انجام ميدهد.
او درباره عدم آگاهي مشترکين از عضويت در اين خدمات اظهار کرد: برخي پيامکهاي دعوت به عضويت در سرويسها با متنهاي فريبنده و جذاب مانند شرکت در قرعهکشي، شما برنده شديد، شارژ رايگان و ... ارسال ميشود که در دورههاي گذشته در اين پيامکها هيچ اشارهاي به عضويت و محاسبه هزينه وجود نداشت و در حال حاضر تعداد بسيار زيادي از مشترکين به اين صورت براي دريافت خدمات عضو شدهاند.
معاون نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري با تاکيد بر اينکه در حال حاضر نحوه ارسال پيامکهاي مربوط به خدمات به گونهاي است که هزينه و روش لغو عضويت آن در هر پيامک ارسالي درج ميشود گفت: در برخي برنامههاي راديوئي و تلويزيوني داخلي و خارجي، سايتهاي اينترنتي و ساير رسانهها با تبليغات کاذب و گمراهکننده مشترکين را به ارسال کد عضويت به سرشمارههاي مورد نظر تشويق ميکنند که ممکن است از آن براي عضويت ناخواسته مشترکين استفاده شود.
فلاح تصريح کرد: مشترکين تلفن همراه درصورت مواجهه با عضويت ناخواسته در خدمات ارزش افزوده پيامکي ميتوانند با مراجعه به پايگاه اينترنتي www.195.ir يا تماس با سامانه ثبت و پاسخگوئي به شکايات حوزه ICT به شماره 195 شکايت خود را ثبت کنند تا از سوي معاونت نظارت و اعمال مقررات رگولاتوري پيگيري و اقدام لازم انجام شود.
برهمين اساس ممکن است طي اين روزها برخي مشترکان اپراتورهاي ارتباطي يا همراه اول چنين پيامکي را دريافت کرده باشند. در متن پيامک اپراتور اول آمده است:
«مشترک گرامي مبلغ... غ. ريال بابت سرشماره... با تاييديه دريافتي، از حساب شما کسر گرديد.» البته اين پيام نيز خود به شکل روشني به بحث دريافت پيامکهاي ارزش افزوده اشاره نميکند اما به هر صورت پيگيري موضوع از سوي اپراتور اول با اين توضيح همراه بود که اين متن براي اطلاع مشترکان از سرويسهاي ارزش افزودهاي که عضو هستند طراحي شده و بدين واسطه به آنها اطلاعرساني ميشود که در صورت عدم تمايل به دريافت اين سرويس و اعمال هزينههاي مربوط به آن از طريق تماس با 9990 يا ساير روشها اين بستههاي فعال را غيرفعال کنند.
همچنين مشترکان ميتوانند از طريق شمارهگيري # 800 * در تمام اپراتورهاي تلفن همراه از سرويسهاي ارزش افزودهاي که براي آنها فعال است مطلع شده و در صورت عدم تمايل نسبت به حذف آنها اقدام کنند.
منبع:ايسنا