عضو شوراي عالي فضاي مجازي کشور در همايش سواد رسانهاي، سواد اينترنتي را ظرفيتي براي تبديل تهديدها به فرصتها عنوان کرد و گفت: بايد با استفاده صحيح و افزايش سواد رسانه اي، نهايت بهرهبرداري را از اين فضا داشته باشيم.
وايمکس نيوز- همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور امروز ـ 20 شهريور ماه ـ با حضور سيد مرتضي موسويان (مشاور وزير ارشاد و رييس مرکز توسعه فناوري اطلاعات و رسانههاي ديجيتال)، دکتر حسن خجسته (رئيس پژوهشگاه فرهنگ و هنر و ارتباطات)، گيتا علي آبادي (رييس دفتر مطالعات و برنامهريزي رسانهها)، محمد خدادي (مدير عامل ايرنا)، محمد حسين فرهنگي (عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي) و جمعي از فعالان فضاي مجازي کشور در مجموعه فرهنگي باغ زيبا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.
حجت الاسلام سيدرضا عاملي در همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور اظهار کرد: موضوع سواد رسانهاي را با تاخير شروع کرديم ولي خوشبختانه به سرعت رشد کرد و حرکت اين مهم در کشور رو به جلو است.
وي با ارائه آماري از مصرف بالاي اينترنت در دنيا گفت: در حال حاضر حجم زيادي از اشتغال، در فضاي مجازي در حال گسترش است. تعداد کاربران فيسبوک به 2 ميليارد رسيده و کاربران اينترنت از مرز سه ميليارد و 700 ميليون گذشته است. همچنين اقتصاد اينترنت از 5 تريليون دلار فراتر رفت و اقتصاد پنجم جهان است و سرمايه گذاريهاي بزرگ مربوط به دادههاي بزرگ است.
عاملي الگوريتمي بودن را به معناي با برنامه عمل کردن، سيستم داشتن و يافتن راه حل در بن بستها و تامين آرمان دانست و يادآور شد که امکان تامين خواستههاي به ظاهر دست يافتني، در محيط عددي با خلق الگوريتم امکان پذير ميشود. در جهان عيني، فيزيکي و حضوري با نظارت الگورتيم داده مبنا، تضمين الگوريتميها از يک ماهيت دوتايي صفر و يک برخوردار هستند و فضايي را ايجاد ميکنند که در الگوي تعريف شده هميشه يک اتفاق مشابه محقق ميشود. در واقع اين نوع استاندارد کردن يک مسير يا يک اتفاق قطعي است.
اين استاد دانشگاه افزود: الگوريتمها موجودات زنده ساختگي هستند که ميتوانند مسير تبعيض آميز ايجاد کنند و با زبان عدالت نگارش شوند. يکي از بحرانهاي نظام اداري نداشتن مسير است و 85 درصد اظهار ميکنند که نظام اداري با عدم شفافيت روبرو است.
عضو حقيقي شوراي عالي فضاي مجازي کشور، گره زدن سواد رسانهاي به تقويت شغل و مهارت و در عين حال زندگي در محيط سالم و ايمن فضاي مجازي و گره زدن سواد به شناخت چالشها و پليديهاي فضاي مجازي را دو رويکرد مهم سواد مجازي عنوان و در عين حال مطرح کرد: زندگي بدون سواد الگوريتمي قدم گذاشتن در تاريکي و راه رفتن در مسير باتلاق است. در اين ميان نيروي کار خلاق و آموزش ديده نقش مهمي در ادامه مسير دارد. متاسفانه دانشگاههاي ما در حوزه سواد جديد فصاي مجازي دچار بحران بوده و هر روز در حال عقب افتادن از اين دانش است. تمام فناوريهاي قديم از جمله فکس و ويدئو، تک محصولي بودند، از اين رو اين محصولات قابل مقايسه با اينترنت و فناوريهاي جديد نيستند.
عاملي تاکيد کرد: امروز بايد به سمت و سوي توسعه سازمانهاي مجازي حرکت کنيم و خود را از قافله فناوريهاي اطلاعات و ابزار روز عقب نرانيم.
وي يکي از قابليتهاي مهم سازمانهاي مجازي را کاهش آسيبها و تخريب محيط زيست دانست و افزود: سواد اينترنتي ظرفيتي براي تبديل تهديدها به فرصت است. راه حل فردي، راه حل اجتماعي و راه حل ساختاري را به عنوان سه توصيه مطرح ميکنم که افزايش سواد، مهارت، معرفت و افزايش توانايي شغلي هم به عنوان راه حل فردي محسوب ميشود.
عاملي همچنين علاوه بر ايجاد اکوسيستم جديد از طريق اينترنت سالم و ايمن و انديشه سالم و پاک به عنوان راه حل اجتماعي، بازسازي نظام حکمراني بر مبناي مدل دو فضايي و يکپارچه پيشرفت پايدار در ايران را نيز به عنوان راه حل ساختاري برشمرد.
عضو شوراي عالي فضاي مجازي کشور در ادامه صحبتهايش سواد اينترنتي را ظرفيتي براي تبديل تهديدها به فرصت ها عنوان کرد و تاکيد کرد: بايد با استفاده صحيح و افزايش سواد رسانهاي، نهايت بهرهبرداري را از اين فضا داشته باشيم.
وي در آخر با بيان اينکه رييس جمهور بايد براي تغيير نظام ساختاري اقدام کند، افزود: رييس جمهور بايد قد قامت الصلاة بگويد و يک تغيير نظام ساختاري را محقق کند؛ چرا که نظام ساختاري ما نيازمند تغيير اساسي است تا جايي که سازمان فناوري اطلاعات نيازمند بازسازي جدي است. بايد تمام نظامهاي کارشناسي ما تغيير کند و اين در حالي است که اين اتفاق حتي در سازمان فناوري ارتباطات نيفتاده است. معلمان و اساتيد ما نيز بايد تغيير کنند و براي اين مهم نياز به راه حل ساختاري داريم.
اقدامات سختگيرانه در حوزه سواد رسانهاي جواب نميدهد
محمدحسين فرهنگي ـ عضو هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي ـ هم در همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور با بيان اينکه افقهاي جديدي در قانون برنامه ششم توسعه کشور ترسيم شده است، گفت: در اين برنامه شاهد رشد 19.4 درصدي بودجه هستيم که اين بخش يک جهش فوق العاده را شاهد خواهد بود.
فرهنگي در همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور در سخناني اظهار کرد: کسي که در هر زمينه و حوزه دنبال تحول و تغيير است بايد به علم روز به ويژه فناوري اطلاعات و سواد رسانهاي آشنايي داشته باشد و براي رسيدن به اهداف بايد با ابزارهاي لازم راه غلبه بر موانع را نيز بداند.
نماينده مردم تبريز در مجلس شوراي اسلامي گفت: امروز سرعت تحولات در فضاي مجازي به بالاترين حد رسيده، از اين رو بخشهايي از جامعه به خوبي از اين ظرفيت استفاده کرده و برخي نيز نتوانستهاند به خوبي از اين فرصت استفاده کنند. مهم اين است که چارهاي جز هماهنگ شدن با فناوريهاي روز دنيا را نداريم و بايد همگام و همراه تحولات در عرصه فناوري اطلاعات حرکت کنيم.
فرهنگي در عين حال تاکيد کرد: در اين عرصه مهم فناوري اطلاعات، نيازمند آموزش و برنامه ريزي جامع و کامل با توجه به آينده اين عرصه هستيم.
او سپس اظهار کرد: بوميسازي سواد رسانهاي نيازمند توجه بر اعمال نظر و تلاش ويژه است. شناسنامه دار کردن محتواي ديجيتال اصلي مهم است. شوراي عالي فضاي مجازي فرصتي از سوي مقام معظم رهبري به اين حوزه بوده که بتواند اقدامات لازم را انجام دهد.
فرهنگي بيان کرد: در حوزه قانونگذاري و تصميمگيري در حوزه حقوقي کارهاي زيادي انجام شده است که متکي بر سواد مجازي است. همچنين در قانون برنامه ششم توسعه که از ابتداي سال جاري لازم الاجراست براي همه بخشها رشدي ديده شده که متوسط ميانگين رشد بخشهاي مختلف کشور هشت درصد بوده اما تنها بخشي که رشد آن با جهش فوقالعادهاي پيش بيني شده است چيزي حدود نوزده و چهار درصد است.
عضو هيات رييسه مجلس يادآور شد: در مجلس قوانين مختلفي در اين حوزه وجود دارد که تجارت الکترونيک (مصوبه 17 ديماه سال 82)، قانون جرايم رايانهاي(مصوبه 5 خرداد سال 88)، قانون نحوه مجازات در حوزه فعاليتهاي غير مجازي سمعي و بصري(مصوبه 16 ديماه سال 86)، قانون ثبت اختراعات طرحهاي صنعتي(مصوبه 7 آبان سال 86)، قانون نامها و نشانهاي جغرافيايي(مصوبه 7 بهمن ماه سال 83) و قانون دسترسي آزاد به اطلاعات(مصوبه 6 بهمن ماه سال 87) از جمله قوانين مصوب مجلس در حوزه سواد رسانهاي است.
فرهنگي در پايان بيان کرد: اعتقاد راسخ داريم تلاش بر اقدامات کنترل سخت گيرانه در حوزه سواد رسانهاي و توسعه آن جواب نميدهد اما اقدامات تشويقي و حمايتي مسلما کار آمدتر از اقدامات التزامي است و ارائه محتوا و تلاش براي محتواي مناسب در کنار آن آثار خوبي بر جا خواهد گذاشت.
بايد نهصت محتوا در شبکههاي اجتماعي راه بيفتد
مديرعامل ايرنا بيان کرد: بحران اصلي در شبکههاي اجتماعي امروز بحران توليد اطلاعات است، اگر نگرانيهاي اين حوزه حل نشود اقبال به شبکههاي اجتماعي به خطر در اين حوزه تبديل ميشود، بايد نهضت محتوا در شبکههاي اجتماغي راه بيافتد و بپرسيم منبع خبر چيست. اقبال مردم در ايران از رسانههاي داخلي بالا نيست و به رسانههاي بيگانه روي ميآورند دليلش هم اين است که اطلاعات خام و ناقص توليد مي کنيم. بايد نهضت محتوا در شبکههاي اجتماعي راه بيفتد تا مردم به دنبال منبع خبر باشند.
محمد خددادي با اشاره به سختي هاي ارسال خبر در گذشته گفت: امروز شبکههاي اجتماعي حرف اول را ميزنند آينده رسانهها در موبايل است و همه رسانهها در آينده داخل موبايل ميروند و در آينده بايد در داخل موبايل گنجانده شوند.
وي افزود: خبرگزاريها و رسانههاي رسمي امروز داخل شبکههاي اجتماعي شدهاند. در گذشته در رسانههاي سنتي انحصار اطلاعات داشتيم به غير از ايرنا و صداوسيما خبري جايي نداشت و اخبار راديو و تلويزيون و روزنامههاي صبح مرجع خبري مردم بود.
وي با بيان اينکه امروز از اطلاعات به مخاطب ميرسيم درحالي که در گذشته عکس اين موضوع بود، بيان کرد: رسانههاي نو امروز سرعت شان قابل مقايسه با رسانههاي گذشته نيست مخاطبان گسترده تر شدهاند زمان و مکان ندارند و برخلاف رسانه هاي سنتي هميشه همراه مخاطب هستند.
خدادادي افزود: امروز در شبکههاي اجتماعي مردم جاي خود را باز کردهاند و حرف براي گفتن دارند.
وي خاطرنشان کرد: معناي زندگي يعني ارتباط و بزرگترين تنبيه بشر در هر جرمي قطع ارتباط است. ارتباط موثر بر بستر اطلاعات شکل ميگيرد و اطلاعات به ما ارتباطات مناسب ميدهد. در ايران بيشتر نظر توليد ميکنيم تا خبر، برداشت سطحي از هر موضوعي نظر ميشود و آنجا که ميخواهيم خبر دهيم بايد وقت بگذاريم، خبر بايد شناسنامه و منبع اطلاعات داشته باشد.
مديرعامل ايرنا بيان کرد: بحران اصلي در شبکههاي اجتماعي امروز بحران توليد اطلاعات است، اگر نگرانيهاي اين حوزه حل نشود اقبال به شبکههاي اجتماعي به خطر در اين حوزه تبديل ميشود، بايد نهضت محتوا در شبکههاي اجتماغي راه بيافتد و بپرسيم منبع خبر چيست. اقبال مردم در ايران از رسانههاي داخلي بالا نيست و به رسانههاي بيگانه روي ميآورند دليلش هم اين است که اطلاعات خام و ناقص توليد ميکنند. بايد نهضت محتوا در شبکههاي اجتماعي راه بيفتد تا مردم به دنبال منبع خبر باشند.
متاسفانه امروز جاي خواب و تحصيل درحال تغيير است
علي زرافشان- معاون آموزش متوسطه وزير آموزش و پرورش هم در سخناني در همايش فعالان سواد مجازي کشور با اشاره به بروز و ظهور تکنولوژيهاي نوين و شبکه هاي اجتماعي گفت: از دو دهه پيش که فناوري اطلاعات وارد کشور شد، آموزش و پرورش با چالش عدم آشنايي دانش آموزان با اين فناوريها مواجه بود. ما در آموزش و پرورش دو سياست و راهکار وجه سلبي و رويکرد يادگيري را دنبال ميکنيم؛ بدين صورت که در رويکرد سلبي با استفاده از فيلترها و پاک کردن محيطي که دانش آموزان براي يادگيري وارد آن مي شوند و در رويکرد يادگيري با ايجاد فضاي مفيد و آموزشي، يادگيري تقويت مي شود.
معاون وزير آموزش و پرورش ادامه داد: در اين وزارتخانه دو رويکرد مهم با جديت دنبال شد و به دنبال آن شبکه هاي دانش آموزي و تبيان نيز مورد توجه قرار گرفت. در واقع اين شبکه ها ناظر برتوليد محتواي غني براي دانش آموزان بوده و در کنار بهره برداري و چگونگي آن سواد ديجيتالي و اطلاعاتي را نيز مطرح ميکنند.
زرافشان گفت: در برنامه هاي رئيس جمهوري براي دولت دوازدهم چند مسئله مهم براي ارائه در آموزش و پرورش مورد تاکيد قرار گرفت که مي توان به موضوع مدرسه آينده ساز اشاره کرد. بر پايه آن آموزش و پرورش نيز طرح ها و برنامه هاي مهمي را براي ارتقاي سطح فرهنگ دانش آموزان براي زيست در عصرفناوري اطلاعات در بخش پرورشي سرلوحه کارهاي خود قرار داد.
او اضافه کرد: در سند تحول آمده است که بايد آموزش و پرورش از فناوري هاي نوين استفاده کند لذا تربيت فناورانه در دستور کار ما قرار گرفت و دانش آموزان آماده زيست در دنياي مجازي شوند در رويکرد جديد براي اينکه دانش آموزان براي زيست در دنياي فناورانه آماده باشند، تربيت فناورانه مورد تاکيد و توجه قرار گرفته است. به اين شکل يک گام از سواد رسانه اي و مجازي بالاتر رفته و توانسته ايم تربيت فناورانه را در دانشآموزان نهادينه کنيم.
زرفشان تاکيد کرد: معتقديم دانشآموزان بايد آمادگي و توانايي تحليل و نقد کردن در رسانهها را داشته باشند. براي دستيابي به اين هدف چند کار مهم در سالهاي گذشته صورت گرفته است مانند اضافه شدن درس سواد رسانه اي از پايه ابتدايي تا پايه ششم و تفکر و پژوهش همراه سبک زندگي ايراني اسلامي در درسهاي دانشآموزان به نوعي گنجانده شده است .
معاون متوسطه آموزش و پرورش ادامه داد: دانش آموزان براي زندگي در دنياي رسانه هاي ديجيتال و مجازي بايد يک سري آموزش هاي ديجيتال را در نظر بگيرند. سال گذشته نيز سواد رسانه اي را از پايه دهم به دروس دانشآموزان اضافه کرديم تا آنها شايستگي هاي خود را به کار گرفته و بتوانند در رويارويي با رسانهها ظاهر شوند.
زرافشان تأکيد کرد: اين برنامه ها البته با چالش هايي هم روبرو شد اما برخي صاحبنظران انتقادهايي داشتند که ما تلاش خود را براي مرتفع کردن مسائل و مشکلات مدنظر آنها به کار بستيم.
معاون وزير آموزش و پرورش به شب بيداري برخي دانش آموزان براي حضور و مطالعه شبکه هاي اجتماعي اشاره کرد و گفت: متاسفانه امروز جاي خواب و تحصيل درحال تغيير است و بايد در اين زمينه فکري اساسي کرد.
بايد گفتمان و فرهنگ ايجاد فضاي مجازي سالم را در جامعه نهادينه کنيم
سيدمرتضي موسويان هم در همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور با ارائه آماري اظهار کرد: هم اکنون 2 ميليارد و 55 ميليون کاربر موبايلي و رشد سالانه 10 درصدي کاربران را هم شاهديم در صورتيکه اين رشد در شبکههاي اجتماعي 21 درصد است. در حال حاضر کاربران يوتيوپ به يک ميليارد نفر رسيده و هر دقيقه 300 ويدئو در اين شبکه مبادله ميشود. هر روز پنج ميليارد ويدئو در يوتيوب بارگذاري شده که برابر 115 ميليارد ساعت تماشاي تلويزيون سنتي است. 52 درصد از بازيکنان بازيهاي آنلاين زن و 48 درصد مرد هستند و 58 درصد بازيکنان بيش از 40 سال سن دارند که درآمدهايشان بالا است.
موسويان با بيان اين که ويکيپديا پنجمين سايت پر بازديد جهان است که 28 ميليارد بازديد در ژانويه 2016 داشته و ويراستاران آن به 73 هزار نفر افزايش يافته است، گفت : 40 ميليون مقاله در ويکيپديا قابل دسترسي است و همچنين تعداد کاربران فيسبوک هم به دوميليارد نفر رسيده و يک ميليارد و 400 ميليون نفر کاربر روزانه دارد که 26 درصد آن از آمريکا است. برخي از کشورها همچون کنيا در آفريقا اينترنت را به نام فيسبوک ميشناسند. همچنين تعداد کاربران اينستاگرام به 400 ميليون نفر رسيده است.
وي سپس مطرح کرد: همه کاربران جهان به طور متوسط يک ساعت و 49 دقيقه زمان در شبکههاي اجتماعي صرف ميکنند. 10 و نيم ميليارد دقيقه زمان صرف شده روزانه کاربران در فيسبوک و 50 دقيقه زمان صرف شده براي هر کاربر است و 15.8 درصد کل زمان صرف شدن کاربران در فيسبوک است.
رييس مرکز فناوري اطلاعات و رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد با اشاره به بروز و ظهور وب هاي مختلف در فضاي مجازي گفت: تغييرات راديکالي در راه است؛ به طوريکه تا سال 2020 انسانها 50 درصد درگير فضاي مجازي و 50 درصد درگير فضاي واقعي خواهند بود و در سال 2030 شبيه سازي حواس پنجگانه انسان در اين فضا صورت خواهد گرفت.
موسويان طرح شامد را طرحي در جهت ساماندهي سايت ها و کانالهاي تلگرامي دانست و گفت: تا کنون 49 هزار وب سايت داراي لوگو و 53 هزار نرم افزار نيز قابليت استعلام پيدا کرده اند. تمامي اين موارد دائم به صورت سيستمي ارزيابي و رصد مي شوند.
مشاور وزير ارشاد تاکيد کرد: اگر بتوانيم فضاي سالم و بدون دغدغه در فضاي مجازي ايجاد کنيم شاهد کسب و کارهاي پر رونق در اين فضا خواهيم بود.
موسويان تصريح کرد که بايد گفتمان و فرهنگ ايجاد فضاي مجازي ايمن و سالم و مفيد را در جامعه نهادينه کنيم و به فرزندان خود بياموزيم که در فضاي دوم که مجازي است چگونه زيست کنند. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بحث سلبي ندارد بلکه به دنبال ايجاد زيرساخت ها و مقدمات فضاي ايمن، سالم و مفيد است.
به گزارش ايسنا در بخشي از همايش فعالان سواد فضاي مجازي سراسر کشور باحضور رييس مرکز رسانه هاي ديجيتال وزارت ارشاد تفاهم نامه همکاري ميان اين مرکز و انجمن بينالمللي مديريت دانش امضا شد.
منبع:ايسنا