دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

از نمايشگاه تلکام تا آماده‌سازي زيرساخت‌هاي ارتباطي اربعين

زيرساخت‌هاي ارتباطي

پنج شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰:۰۰


برگزاري نمايشگاه تلکام با تشکيل پنل‌هاي تخصصي از مهم‌ترين رويدادهاي حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات در هفته گذشته بود. در جريان اين نمايشگاه، از آزادسازي مکالمات بين‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زيرساخت براي اپراتورهاي مجازي و اصلاح تعرفه‌هاي اينترنت خبر داده شد. همچنين وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات براي بهبود کيفيت ارتباطات اربعين به عراق سفر کرد.

وايمکس نيوز- هفته‌ي گذشته به دليل برگزاري نمايشگاه تلکام براي حوزه ارتباطات کشور از اهميت ويژه‌اي برخوردار بود. اين نمايشگاه از روز دوشنبه آغاز به کار کرده و امروز به کار خود خاتمه مي‌دهد. تلکام براي اولين بار با تشکيل پنل‌هاي تخصصي حوزه ارتباطات همراه بود.

تلکام و پنل‌هاي تخصصي

هجدهمين نمايشگاه بين‌المللي صنايع مخابرات و اطلاع رساني (تلکام) روز دوشنبه با حضور 225 شرکت داخلي و 102 شرکت خارجي افتتاح شده و زمان برگزاري آن از 24 تا 27 مهرماه بود. در نمايشگاه تلکام سه پنل تخصصي نيز برگزار شد. پنل روز نخست توسعه اقتصاد ديجيتال در ايران، پنل دوم با موضوع2.5 برابر کردن حجم بازار ICT در برنامه ششم توسعه، پنل سوم نيز پيوست فناوري وزارت ارتباطات در حوزه اقتصاد مقاومتي براي توليدکنندگان صنعت مخابرات بود.

محمد جواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات- در افتتاحيه اين مراسم با اشاره به آزادسازي مکالمات بين‌الملل از انحصار شرکت ارتباط زيرساخت براي اپراتورهاي مجازي، اظهار کرد: از کميسيون تنظيم مقررات خواستيم مکالمات بين‌الملل را با تنظيم مقررات براي MVNO ها برقرار کند تا آنها از اين ظرفيت براي بهبود کيفيت مکالمات استفاده کنند.

وي با تاکيد بر اصلاح نظام تعرفه اينترنت ثابت اظهار کرد: ما ملزم به توسعه بازار ICT هستيم و با توجه به شرايط بازار موبايل، توسعه را در بازار ثابت مي‌بينيم. نظام تعرفه نياز به اصلاح دارد و ما انتظار داريم با اصلاح نظام تعرفه تقاضا نسبت به بازار ثابت افزايش يابد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به ارائه فيبر نوري توسط شرکت مخابرات ايران بيان کرد: طي شش ماه گذشته در تهران 14 هزار پورت فيبر نوري واگذار شده است. انتظار است در پايان سال بعد شرکت مخابرات 100 هزار پورت واگذار کرده باشد. هر چند اين عدد بزرگ نيست، اما موانع توسعه در حوزه ثابت زياد است و سال‌هاست در آن سرمايه‌گذاري نشده است.

جهرمي با تاکيد بر اهميت شبکه ملي اطلاعات بيان کرد: يکي از مهم‌ترين اهداف توسعه شبکه ملي اطلاعات و توليد محتواي داخلي و دو برابر کردن آن است. در حال حاضر شرکت‌هايي که مجوز IPTV  از سازمان صدا و سيما دريافت کردند و شرکت‌هايي که مجوز VOD داشتند، فعاليت خود را آغاز کردند. اين شرکت‌ها مرحله پايلوت را در سطح بازار گذرانده‌اند و تا پايان امسال برندهايي در اين حوزه خواهيم داشت.

وزير ارتباطات همچنين با اشاره به راه‌اندازي سامانه 195 توسط وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات براي مسدود کردن پيامک‌هاي تبليغاتي مزاحم گفت: اين سامانه گزارش‌هاي مردمي را درخصوص مزاحمت‌هاي تبليغاتي برخي شماره‌ها دريافت مي‌کند و پس از بررسي‌هاي لازم توسط مراجع ذيصلاح شماره ريپورت شده و مسدود مي‌شود.

سفر به عراق براي بهبود کيفيت ارتباطات در اربعين

پس از افتتاح تلکام، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات به منظور پيگيري بهبود کيفيت ارتباطات در مراسم اربعين حسيني (ع) به عراق سفر کرد. هدف از اين سفر مذاکره و پيگيري بهبود کيفيت ارتباطات در ايام اربعين حسيني (ع) براي زايران است. کيفيت ارتباطات اربعين به چند عامل از جمله ارتباطات بين ايران و عراق و ظرفيت شبکه اپراتورهاي عراقي بستگي دارد که وزير ارتباطات با سفر به اين کشور، رايزني هاي خود را براي بهبود کيفي ارتباطات و رضايت ارتباطي کاربران در ايام پرترافيک اربعين حسيني (ع)، آغاز کرد.

جهرمي همچنين در صفحه اينستاگرام خود با اشاره به حمله به وب‌سايت‌هاي ايراني، نوشت: حمله‌اي به تعدادي از وب‌سايتهاي ايراني صورت پذيرفت. هر چند سريعا شناسائي و دامنه آن کنترل شد، اما لزوم هوشياري ما جدي است. امنيت سايبري و حفظ دارائي‌هاي سايبري کشور بسيار با اهميت است. تربيت 10 هزار نيروي امنيت سايبري در چهار سال را در دستور کار قرار داده‌ايم. تربيت اين نيروها از طريق مراکز آپاي دانشگاه‌هاي کشور صورت خواهد پذيرفت و هدف آن داشتن متخصصاني در برابر حملات سايبري بيگانگان است.

آخرين نفس‌هاي اينترنت حجمي

بحث اينترنت حجمي که از اواخر دوره وزارت محمود واعظي در وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات مطرح شد؛ يکي از جدي‌ترين مسائلي است که اين روزها اکثر کاربران اينترنت کشور به نوعي پيگير آخرين اخبار از اجراي اين طرح بزرگ ملي هستند. محمدجواد آذري جهرمي وزير ارتباطات کنوني نيز درباره اينترنت حجمي گفته که در در رابطه با کاهش هزينه‌هاي اينترنت و خارج کردن آن از حالت حجمي وحدت نظر وجود دارد.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفته بود: با توجه به اختلاف نظراتي که وجود دارد، جزئيات آن پس از تصويب نهايي اعلام خواهد شد. اما اصل بحث اين است که وحدت نظري در رابطه با کاهش هزينه‌ها و خارج شدن از حالت حجمي وجود دارد.

حالا بايد منتظر بود تا در روزهاي آينده تکليف نهايي طرح اينترنت غيرحجمي روشن شود. مجموعه وزارت ارتباطات و شخص محمدجواد آذري جهرمي چه در دوره معاونت و رياست شرکت ارتباطات زيرساخت و چه حالا که وزير شده است از اصلي ترين چهره هاي حامي اين طرح بوده است. طرحي که در صورت تصويب و نهايي شدن مي تواند کاربران ايراني را به استانداردهاي روز دنيا در زمينه استفاده از اينترنت نزديک کند.

داود زارعيان -معاون شرکت مخابرات ايران- نيز با تاکيد بر لزوم اصلاح نظام تعرفه‌گذاري در خدمات ارتباطي گفت: بايد متناسب با تورم و سود منطقي اپراتور آبونماني براي تلفن ثابت در نظر گرفته شود همچنين در حوزه اينترنت مشترکين بايد با پرداخت هزينه ثابت از خدمات مختلف بهره ببرند.

وي با اشاره به اصلاح نظام تعرفه‌گذاري اظهار کرد: با توجه به اينکه شيوه استفاده مردم از ارتباطات و همچنين رشد فناوري در طول اين سال‌ها تغيير کرده، نظام تعرفه‌گذاري تلفن ثابت، همراه و ADSL نيز بايد تغيير کند. اگر بنا باشد اقدام به تعرفه‌گذاري بر اساس دقيقه و پالس و فاصله باشد، پاسخگو نيست. بايد در تلفن ثابت متناسب با تورم و سود منطقي براي اپراتور يک آبونمان ثابت پيش‌بيني شود. همچنين در بحث ADSL بايد مدل کشورهاي ديگر مورد بررسي قرار گيرد. اکنون در کشورهاي توسعه‌يافته از مشترکين هزينه ثابت گرفته مي‌شود و آنها مي‌توانند از هم خدمات استفاده کنند.

زارعيان با اشاره به واگذاري تانوما اظهار کرد: در بحث تانوما برنامه سال گذشته يک ميليون فيبر نوري تا مکان را در برنامه داشتيم. امسال واگذاري‌ها را آغاز کرديم البته تجهيزاتي مانند مودم براي اين کار مورد نياز است. وزير ارتباطات از واگذاري 100 هزار فيبر نوري خبر دادند و با روندي که مخابرات دارد، رسيدن به اين هدف تا پايان سال کار سختي نيست.

معاون شرکت مخابرات ايران با بيان اينکه به همه دانشگاه‌هايي که متقاضي فيبر نوري بودند از سال 85 فيبر داده‌ايم، افزود: اتصال دانشگاه‌ها به فيبر نوري بدون استثنا انجام شده و هزينه آنها هم مثل بقيه است. البته کمک‌هايي از جمله از طرف دولت به آنها شده است.

موضوع تلگرام و شوراي عالي فضاي مجازي

ابوالحسن فيروزآبادي -دبير شوراي عالي فضاي مجازي- در مورد آخرين اخبار از موضوعات مطرح در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي گفت: به هيچ وجه در جلسه شوراي عالي فضاي مجازي بحث تلگرام را نداريم. او درباره سرويس‌هاي اجتماعي بومي مشابه تلگرام در کشور نيز اظهار کرد: سرويس‌هاي بومي تعدادشان زياد است اما متاسفانه کيفيت مناسبي ندارند. توصيه ما اين است که سازمان‌هاي ذي‌ربط حمايت‌هاي لازم را به عمل بياورند که ما شاهد تقويت اين سرويس‌ها باشيم.

برات قنبري - قائم مقام شرکت مخابرات - با شرکت در کارگاه تخصصي با موضوع افزايش 2.5 برابري بازار ICT در برنامه ششم اظهار کرد: در برنامه ششم نبايد مشکلي براي ارائه خدمات به لحاظ زيرساختي داشته باشيم. در اين برنامه حجم بازار به بيش از 2 برابر افزايش خواهد داشت، چرا که در برنامه پنجم به اين نتيجه رسيديم که اين حوزه قابليت رشد 2.5 برابري را در برنامه بعد خواهد داشت. در حوزه فناوري اطلاعات و پست هم ظرفيت رشد 5 و 6 برابري وجود دارد.

قنبري ادامه داد: ايجاد ترانزيت ارتباطات بين‌الملل نيز يکي از برنامه‌هاي مهم اين حوزه است. ما در سال‌هاي آتي بحث آزادي مکالمات بين‌الملل را خواهيم داشت به طوريکه در ابتداي برنامه ششم توسعه ديگر بحث کميت‌ها و سرعت را نخواهيم داشت و نگاه جديد ما به بازارهاي بين‌المللي خواهد بود.

همچنين رسول سراييان -مديرعامل شرکت مخابرات- اظهار کرد: بايد مشخص شود دقيقا چه چيزي را قرار است 2.5 برابر کنيم. از زمانيکه اينترنت‌هاي پرسرعت وارد کشور شده است مرز بين IT و ICT تقريبا کمرنگ شده است که در اينجا حتي در مورد قرارگيري درآمدهاي شرکت‌هاي بزرگ اينترنتي در هر کدام از اين حوزه‌ها ابهام وجود دارد.

وي اضافه کرد: بعد از اين اتفاقات تحول در حوزه کار و اشتغال بدون يک شبکه بزرگ دسترسي مخابراتي ممکن نيست. ما اگر بتوانيم زيرساخت‌هاي مخابراتي را در اختيار شهروندان قرار بدهيم آنگاه شاهد افزايش 2.5 برابر بازار ICT در برنامه ششم خواهيم بود.

همچنين حسين فلاح جوشقاني -رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- با بيان اينکه مکالمه ثابت از 17 درصد به 12 درصد رسيده است، بيان کرد: در داده‌هاي ثابت مبتني بر فناوري‌هاي سيمي و ABSL در سال 90، چهار درصد و در پايان سال گذشته 11 درصد بوده است. با اينکه حجم افزايش بازار را شاهد بوده‌ايم اما در ساير بخش‌هاي اين حوزه درآمدها کاهش يافته است.

وي در ادامه به برخي آمار مقايسه‌اي نيز اشاره کرد و گفت: در داده‌هاي مبتني بر حوزه ثابت در ايران 9، ترکيه 7 و در انگليس 11 درصد در سال‌هاي گذشته رشد داشته‌ايم. در حوزه مصرف اينترنت ثابت در انگليس به طور متوسط 132 گيگ، ترکيه 66 گيگ و در ايران شش گيگ است. همين‌طور در حوزه صوت سيار در ايران 104، ترکيه 240 و در انگليس 151 ميليارد دقيقه مکالمه صورت گرفته است.

منبع:ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو