شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

تخلف اپراتورهاي موبايل در افشاي اطلاعات مشترکان

موبايل

شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴:۰۰


وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از تخلف دو اپراتور تلفن همراه براي افشاي بانک اطلاعاتي مشترکان به برخي وب سايت ها خبر داد.

وايمکس نيوز- محمدجواد آذري جهرمي در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس گزارشي که به ما رسيده، دو اپراتور تلفن همراه امکان تبليغاتي را فراهم کردند که زماني که مشترک به يک وب سايت مراجعه مي کند، شماره وي قابل استخراج بوده و سايت موردنظر مي تواند از طريق پيامک با مشترک موردنظر در ارتباط باشد و يا يک بانک اطلاعاتي از اطلاعات کاربران تشکيل دهد.

وي با بيان اينکه اين موضوع ناقض حريم خصوصي افراد است و بايد متوقف شود، گفت: گزارش دريافتي بر اساس مستنداتي بود که در فضاي مجازي و در فضاي رسانه اي کشور منتشر شده و با توجه به اهميت موضوع نياز به بررسي داشت.

جهرمي با اشاره به اينکه موضوع را براي بررسي بيشتر به مرکز ماهر ارجاع داده ايم، افزود: طبق کليپي که از اين اقدام تهيه شده، از نظر فني موضوع کاملا شفاف است و يک نوع ابزار ناشي‌گري در پياده سازي کد وجود داشته که باعث فراهم کردن اين دسترسي و سوءاستفاده از اطلاعات شده است.

وي تصريح کرد: طبيعتا اين اقدام بايد متوقف شود و اگر چه حضور کسب و کارهاي نوين خوب است و بايد اين کسب و کارها شکل بگيرند اما حفظ حريم خصوصي افراد در اولويت قرار دارد و بايد ضابطه مند باشد.

وزير ارتباطات خاطرنشان کرد: طبيعتا بخش نظارت وزارت ارتباطات در اين زمينه ضعف داشته که نتوانسته اين موضوع را سريعا شناسايي کند و به همين دليل موضوع از طريق گزارش هاي عمومي واصل شده است.

جهرمي تاکيد کرد: هنوز صحت اين تخلف کاملا مشخص نيست اما قرار است مرکز ماهر در اين زمينه رسيدگي کرده و گزارشي منتشر کند. در اين راستا ما از نظارت عمومي نيز استقبال مي کنيم و از مردم مي خواهيم گزارشاتي که دارند را براي ما بفرستند و بدانند که ما نسبت به آن بي تفاوت نيستيم.

90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار به اينترنت مجهز مي‌شوند

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درباره آخرين وضعيت خدمات‌رساني به روستاها و مناطق محروم کشور گفت: در دولت يازدهم اقدامات خوبي در خصوص تجهيز 28 هزار روستا به اينترنت پرسرعت صورت گرفت، اما در بهره‌برداري از اين خدمات به دليل آنکه مردم عادت به استفاده از اينترنت گوشي دارند، علاقه‌مندي زيادي ديده نشد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر بر اساس گزارش‌هاي نظارتي وزارت ارتباطات، پوشش ارتباطي روستاها مطابق با تعهدات اپراتورها و ارائه‌دهندگان خدمات مورد بررسي قرار گرفت و گزارش‌ها نيز از انجام تعهدات در اين زمينه حکايت دارد. همچنين در دولت دوازدهم پيگيري ارتباط‌رساني روستاها به معاونت امور استان‌هاي وزارت ارتباطات محول شده و مطابق برنامه انجام شده در دهه فجر امسال مشکل پوشش خطوط ارتباطي همراه اول و ايرانسل در 10 هزار روستا حل شده است. در همين حال رايتل نيز تا پايان سال قول داده است که مشکل پوشش آنتن‌دهي در اين روستاها را حل کند.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات افزود: بر اساس برنامه ششم توسعه نيز مقرر شده است تا پايان اين برنامه 90 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار، دسترسي اينترنت پرسرعت داشته باشند و چهار خدمت اصلي دولت الکترونيک براي 80 درصد روستاها فراهم شود.

آذري جهرمي تصريح کرد: مشکل فعلي ارتباط‌رساني به برخي روستاها مربوط به نبود امکانات اوليه از جمله برق، براي نصب دکل‌هاي ارتباطي است که محدوديت‌هايي را براي اپراتورها به وجود آورده است.

وي همچنين از آمادگي براي بازنگري در لايحه حق مالکيت معنوي (کپي‌رايت) با همکاري کميسيون قضايي مجلس خبر داد و گفت: از سازمان فناوري اطلاعات خواسته‌ام که موضوعات کارشناسي مربوط به اين لايحه را ارائه دهد تا بر اساس آن، اصلاحات مد نظر را استخراج کرده و اين لايحه را با همکاري نمايندگان کميسيون قضايي بازنگري کنيم.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات با تأکيد بر اينکه کسب و کارهاي حوزه فضاي مجازي با مشکلاتي در بخش مالکيت معنوي روبرو هستند، اظهار کرد: با وجود لوايح پنج‌گانه حقوق فناوري اطلاعات، اميدواريم در چارچوب قانون اين مشکلات کاهش يابد.

آذري جهرمي با اشاره به مفهوم «بلاک‌چين» در حوزه فضاي مجازي گفت: در ذهن برخي افکار عمومي «بلاک‌چين» با فيلترينگ تداخل دارد و اين در حالي است که اين دو موضوع با يکديگر متفاوت هستند و بايد براي آن، زيرساخت نظام حقوقي و فقهي در کنار يکديگر داشته باشيم.

وي بر لزوم تدوين پايه‌هاي نظام فقهي فضاي مجازي تأکيد کرد و افزود: وزارت ارتباطات پيگير آماده‌سازي گزارشي در خصوص نظام فقهي فضاي مجازي براي ارائه به مراجع عظام است که تا دو هفته ديگر نهايي مي‌شود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات تأکيد کرد: برخي قوانين در فضاي مجازي نيازمند بروزرساني هستند و با توجه به سرعت رشد فضاي مجازي، نيازمند تدوين برخي قوانين جديد نيز هستيم.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو