پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تلاش براي اجباري شدن فيبرکشي در داخل ساختمان ها

ftth

شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷:۰۰


در صورت توافق وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات با سازمان نظام مهندسي، فيبرکشي داخلي ساختمان ها الزا مي مي شود.

وايمکس نيوز- رييس سازمان رگولاتوري گفت: با سازمان نظام مهندسي در حال مذاکره هستيم تا به ساختمان هاي جديد الزام کنند که فيبرکشي داخلي ساختمان ها هم زمان با بسياري از امکانات اوليه انجام شود.
حسين فلاح جوشقاني با بيان توسعه تکنولوژي فيبرنوري براي دسترسي کاربران به اينترنت و حرکت کاربران پرمصرف اينترنت به سمت اين فناوري گفت: هم اکنون در کشور ما سيم کشي داخلي اغلب ساختمان ها، پاسخگوي تکنولوژي فيبر نوري براي داخل ساختمان نيست.
وي با بيان اينکه به دليل اين مشکل در صورت نياز به اين سرويس، معمولا فيبرکشي تا جلوي درب ساختمان صورت مي گيرد و پس از آن از طريق کابين، خطوط مسي را به داخل ساختمان مي برند، گفت: اين سرويس نوعي از اينترنت VDSL محسوب مي شود که به ساختمان نزديک است و با سرويس شبکه دسترسي فيبرنوري FFTH يا FTTB متفاوت خواهد بود.
رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي با بيان لزوم توسعه تکنولوژي هاي مربوط به دسترسي به اينترنت ادامه داد: در راستاي حل اين مشکل، در حال مذاکره با سازمان نظام مهندسي هستيم تا در صورت امکان، ساختمان هاي جديد به فيبرکشي داخلي ملزم شوند.
معاون وزير ارتباطات گفت: همانطور که در ابتداي ساخت يک ساختمان، براي آن سيم کشي برق و تلفن انجام مي شود، بايد در ساختمان هاي جديد فيبرکشي هم صورت گيرد. در اين زمينه در صورت نياز مي توان با شهرداري ها هم وارد مذاکره شد. وي ادامه داد: سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي مسووليت مقررات گذاري براي اين موضوع را در اختيار ندارد اما مي توان اين نياز را اعلام کند تا با توجه به اينکه تکنولوژي به سمت دريافت سرويس هاي مبتني بر فيبرنوري در حرکت است و مردم به سرويس هايي روي فيبر نياز دارند، داخل ساختمان ها هم فيبرکشي شود.
فلاح جوشقاني توضيح داد: هم اکنون به دليل نبود استانداردهاي لازم در ساختمان ها و سيم کشي هاي پيچيده، فيبرکشي ممکن است سيم کشي اوليه ساختمان را برهم بزند و امکان اتصال آن وجود نداشته باشد. اما اگر از همان ابتداي ساخت يک ساختمان مانند سيم تلفن به فيبرنوري هم توجه شود، امکان ارايه خدمات فيبرنوري منازل FTTH  از سوي اپراتورها به راحتي ممکن خواهد بود.
وي افزود: در حال حاضر بسياري از ساختمان ها حتي با وجود هزينه هاي کابل کشي، امکان دريافت سرويس هاي اينترنت از طريق فيبر را ندارند.
معاون وزير ارتباطات پيش بيني کرد که تا دو سال ديگر، کشور به سمت استفاده از سرويس هاي با پهناي باند بالا خواهد رفت و در اين صورت بايد از طريق فيبرنوري و خطوط VDSL به جاي ADSL نياز مدنظر را برطرف کرد.
وي درباره مصوبه قيمت اينترنت فيبرنوري با توجه به انتقاداتي که به گراني آن وارد است، گفت: تکنولوژي فيبر متفاوت از سيم مسي است و به دليل گراني اين تکنولوژي، مبناي قيمت دسترسي کاربران به خدمات آن هم متفاوت خواهد بود و نبايد آن را با ADSL مقايسه کرد. چرا که هزينه نگهداري و اجرايي فيبرنوري قابل قياس با سيم مسي نيست.
 
جوشقاني ادامه داد: هم اکنون کمتر از 20 هزار نفر مشترک فيبرنوري هستند که سرويس فيبر آنها در داخل ساختمان است و عده معدودي نيز هستند که فيبرنوري تا در آپارتمان آنها رفته و مشترک FTTH شده اند.
منبع:روزنامه فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو