آگاهي والدين از مهارتهاي زندگي و نحوه تربيت فرزندان، موجب ارتقاي سطح آگاهي افراد خانواده شده و به نوعي باعث نزديکي فرزندان به والدين ميشود. بزههاي اتفاق افتاده در فضاي مجازي، اکثرا به علت آگاهي نداشتن والدين از خطرهاي اينترنت و فضاي مجازي برميگردد.
وايمکس نيوز- هر شخص تنها با داشتن دستگاهي هوشمند، دنيايي از اطلاعات توسط اينترنت به رويش گشوده ميشود. فرزند شما دير يا زود نحوه استفاده از اينترنت را خواهد آموخت. همانطور که هرگز فرزند خود را نزديک خياباني شلوغ نميفرستيد، نبايد او را بدون تعليم قبلي مباني ايمني، راهي بزرگ اتوبانهاي بزرگ اطلاعاتي کنيد زيرا خطرات متعددي از کودک آزاري تا کلاهبرداري متوجه کودکان، نوجوانان و حتي بزرگسالان است.
بر اين اساس والدين بايد مطمئن شوند دسترسي فرزندان به اينترنت مدرسه، زير نظر فرد/افراد بزرگسال انجام ميگيرد. همچنين بايد علاوه بر دوست فرزندان، والدين ايشان را نيز بشناسند. چنانچه دوست فرزندشان به اينترنت دسترسي دارد، با والدينش در مورد قوانين استفاده از نت صحبت کنند و از ايشان سؤال کنند که آيا فرزند خود را هنگام استفاده از اينترنت تحت نظر قرار ميدهند يا خير؟
والدين همچنين بايد اطمينان حاصل کنند که در مدرسه فرزندان، سياستي بهنام "استفاده قابل قبول" از اينترنت اتخاذ شده باشد. اين سياست عبارت است از ليستي شامل فعاليتها و منابع قابل قبول و غيرقابل قبول، عواقب تخطي از قوانين مندرج در ليست و محل امضاي والدين و فرزند. براي خود نيز ميتوانند چنين ليستي را بعنوان قرارداد خانگي تنظيم کنند.
اگر فرزندتان پيام تهديدکننده يا غيراخلاقي دريافت کرده است، محتواي ارسال شده را ذخيره و با پليس سايبري تماس بگيريد. اگر به وبسايت و کانالي نامناسب براي کودک و نوجوان برخورد کرديد، صرف نظر از داشتن فرزند، سريعاً آدرس را به نرم افزارهاي حفاظتي و پليس فضاي توليد و تبادل اطلاعات(فتا) ارسال کنيد.
به اعتقاد کارشناسان، هنگام استفاده فرزندان از اينترنت بايد بهفرزند خود بگوييد اگرچه وي هنگام کار با رايانه و گوشي در اتاق خود تنهاست ولي بهمحض اتصال به اينترنت، ديگر تنها نيست. افراد ماهر در دنياي اينترنت ميتوانند از هويت و مکان شما آگاهي يابند. آنها حتي ميتوانند به اطلاعات درون گوشي و رايانه شما دسترسي پيدا کنند.
بهتر است زماني براي گشت و گذار اينترنتي دو نفره با فرزند خود اختصاص دهيد. اگر فرزندتان مهارت بيشتري دارد، اجازه دهيد او جلودار باشد. از وبسايت، کانال و بازيهايي بازديد نماييد که مختص کودک و نوجوان هستند.
از سوي ديگر براي کودک و نوجوان، بهترين ابزار رصدکننده محتوا در اينترنت، همان ذهن ايشان است. به آنها آموزش دهيد مواردي همچون سوء استفاده، مستهجن، گفتار نفرت زا، خشونتگرايي کدام هستند. بدين وسيله آنها اطلاع کافي از انجام واکنش صحيح هنگام رويارويي با موارد فوق را خواهند داشت.
توجه داشته باشيد حتماً از نرمافزارهاي حفاظتي استفاده کنيد. اين برنامهها قادرند محتواي نامناسب براي کودک و نوجوان را تشخيص داده و با تنظيمات قبلي، از اجرا و نمايش آنها جلوگيري کنند. همچنين نرمافزارهاي مسدودکننده قادرند سايتهاي نامناسب را با وارد کردن نام و کلمه کليدي جستوجو شناسايي کنند. بر اساس اطلاعات سايت پليس فتا، برخي از اين اپليکيشنها توانايي جلوگيري از وارد کردن اطلاعات شخصي توسط فرزند شما را نيز دارند.
همچنين مدت زمان آنلاين بودن فرزند خود را تحت نظر بگيريد. اگر وي به هنگام ورود شما به اتاقش، حالت دفاعي و معذب دارد، اين ميتواند از علائم انجام فعاليتهاي غير عادي و يا ممنوع باشد. به فرزند خود بگوييد هميشه و سريعاً شما را در جريان محتواي تهديدآميز و هراس انگيز قرار دهدو هرگز نام، آدرس، شماره تلفن، رمز عبور، نام مدرسه، نام اوليا و نظير هرگونه اطلاعات فوق را در اختيار قرار ندهد.
همچنين بگوييد که هرگز با درخواست ملاقات دوستان مجازي موافقت نکنند. به محتواي دور از ادب، ترسناک و عجيب و غريب، اکيداً هيچ گونه واکنشي نشان ندهد. بدون هماهنگي قبلي با شما، وارد محيطهاي خريد و فروش اينترنتي نشود و هيچ عکس و فيلمي از خود به هيچ فردي ارسال نکند.
از سوي ديگر و از آنجا که کودکان يکي از آسيبپذيرترين اقشار شهروندان در مقابل آسيب هاي اينترنت هستند و آسيبهايي مانند آزارهاي جنسي در فضاي مجازي و يا حتي اساسا آگاهي زودتر از سن بلوغ نسبت به برخي از مسائل مربوط به بزرگسالان ميتواند باعث بلوغ زودرس و حتي مشکلات رواني جدي در سالهاي بزرگسالي شود، لازم است تا علاوه بر والدين، دولتها هم وارد کار شوند و با ايجاد برخي بسترهاي اختصاصي براي استفاده کودکان از اينترنت زمينه کاهش صدمهپذيري اين قشر آسيب پذيرتر جامعه را فراهم کنند.
بر اين اساس بود که محمدجواد آذري جهرمي - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - در راستاي فعاليتهاي وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات در توسعه خدمات فضاي مجازي مناسب کودکان و نوجوانان، دستور انتشار «پيشنويس سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک و نوجوان» را صادر کرد.
اين سند در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگسازي و ترويج فضاي مجازي حوزه کودک، فراهمسازي زيرساختهاي ارتباطي محتوايي و اعتمادي، توسعه بازار و مقاومسازي کسبوکارها و مديريت و راهبري برنامه اقدام تدوين شده و شامل 40 اقدام اولويت نخست، ذيل هريک از اين اهداف است.
اما خسرو سلجوقي - مجري سند حمايتي و برنامه اقدام توسعه خدمات فضاي مجازي کودک و نوجوان - هم درباره ديگر اهداف اين طرح نيز اظهار کرد: حمايت از سبک زندگي برازنده کودک ايراني در فضاي مجازي از اهدافي است که براي آن در نظر گرفته شده است. رونمايي از اولين پيمايش رفتاري و مصرفي کودک در فضاي مجازي و رونمايي از اولين گاهشمار مصور مناسبتها و چهرههاي ماندگار کودک و احتمالاً رونمايي از اولين موتور جستوجوي کودک در ايران هم اقدامات ديگري است که در آن خروجيهاي مناسب کودکان ارائه ميشود.
سلجوقي محور اجراي اين طرح را بخش خصوصي دانست و گفت: چون مصرفکننده بخش خصوصي توليدکننده محتوا نيز به نظر ميرسد بايد بخش خصوصي باشد. اگر دولت در اينجا بخواهد نقشي ايفا کند نقش تسريعکننده خواهد بود نه اينکه خودش بخواهد محور قرار بگيرد.
منبع: ايسنا