چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

چرا اينترنت بستر مناسبي براي ارتباط تجاري نيست؟

اينترنت تجاري

چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰:۰۰


در سال 1320 که اولين فروشگاه زنجيره‌اي در کشور افتتاح شد کسي فکر نمي‌کرد تغيير روند زندگي، اين فروشگاه‌ها را تا حدي در سطح کشور گسترده خواهد کرد که چندين سال بعد بيش از 52 فروشگاه زنجيره‌اي با 1400 شعبه در کشور فعال باشند.

اين فروشگاه‌ها  به عنوان يکي از کسب‌وکارهاي روبه‌ رشد به دليل ماهيت اصلي‌شان يعني تعدد و پراکندگي شعب‌ در سطح کشور هرروز ‌بيشتر از قبل نيازمند نظام يکپارچه‌ي اطلاعاتي و ارتباطي  براي انجام ارتباطات دروني و روزانه‌ي خود شده‌اند. وجود اينترنت باعث مي‌شود که اين‌گونه کسب‌وکارها به شبکه‌ي جهاني اينترنت روي آورده و به آن وابسته شوند. اما آيا واقعا بستر جهاني اينترنت در معناي عمومي خود ارتباط امني را براي اين فروشگاه‌ها فراهم مي‌کند؟  اين پرسشي است که در اين مقاله مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اينترنت شبکه‌اي بين‌المللي و مجموعه‌اي از کامپيوترهاي به‌هم‌پيوسته است که امکان نشت اطلاعات از حفره‌هاي امنيتي موجود در  آن با احتمال بسيار بالا وجود دارد، علاوه بر اين دغدغه، دادوستد اطلاعات در يک بستر ارتباطي جهاني آن هم در زماني که فرستنده و گيرنده هر دو در يک محل هستند، مي‌تواند هزينه‌هاي اضافي گزافي هم به سازمان تحميل کند. راه‌حل اين مسائل، استفاده از شبکه‌هاي گسترده‌ي مجازي است که فارغ از اينترنت امکان برقراري ارتباط و تبادل اطلاعات به شکل رمزگذاري شده را ميان دفتر مرکزي با ديگر دفاتر يا شعب آن سازمان در سراسر کشور فراهم مي‌کند.

 

وايمکس نيوز- پراکندگي شعب فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي يا فرانچايزها در سطح جغرافيايي يک کشور نياز به ارتباطي امن با پهناي باند وسيع و در قالب ارتباطي بي‌سيم را بيشتر از گذشته نشان مي‌دهد. چراکه اين فروشگاه‌ها به بستري مجزا از اينترنت براي ارتباطات دروني و همچنين ذخيره‌سازي اطلاعات خود نياز دارند.

در ايران خدماتي که ويژه شبکه‌هاي ارتباطي ارايه‌ مي‌شود، براي هر سازمان يا در مثال مورد بحث هر فروشگاه زنجيره‌اي، يک شبکه‌ي گسترده‌ي (WAN)  اختصاصي ايجاد مي‌کند که امکان اتصال به اين شبکه و دسترسي به سرورها و خدمات داخلي آن سازمان را فراهم مي‌کند. تمامي بانک‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هايي که تمايل دارند اطلاعات و داده‌هاي‌شان بر بستري امن و قابل اعتماد مبادله شود، مي‌بايست از راهکارهاي ارتباطي شامل شبکه اختصاصي مجازي (VPN) و شبکه ملي بي‌سيم (اينترانت) استفاده کنند.

در خصوص بانک‌ها و سازمان‌هاي غيرتجاري نيازي به اتصال به درگاه خريد اينترنتي نيست اما فروشگاه‌ها نياز دارند تا شبکه‌ي داخلي خود را نقاطي به شبکه‌ي بانکي متصل کنند.

نياز اصلي اين فروشگاه‌ها شبکه‌اي گسترده و در عين حال ارزان است تا بتوانند از اين طريق ميان شعب خود در مناطق تحت پوشش شبکه سراسري بي‌سيم ارتباط برقرار کنند و از سوي ديگر به سرورهاي بانک براي استفاده دستگاه‌هاي  PO و درگاه‌هاي خريد متصل باشند.

در واقع چنين خدمتي مستقل از اينترنت، يک ابر ارتباطي با قابليت دسترسي در سراسر کشور ايجاد مي‌کند و کابردهاي متنوعي از جمله ارتباط دستگاه‌هاي POS، تماس تلفني مبتني بر IP و انتقال و نظارت تصويري را در اختيار مديران اين فروشگاه‌ها قرار مي‌دهد.

اين نياز ويژه باعث شده است تا اپراتورها و ساير ارايه‌دهندگان خدمات ارتباطي به فکر ارايه محصولي ويژه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي بيفتند. به‌عنوان مثال شرکت ارتباطات مبين‌نت، محصول اختصاصي از راهکارهاي ارتباطي مبتني بر فناوري باندپهن بي‌سيم، به عنوان بخشي از شبکه ملي بي‌سيم مبين‌نت را ويژه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي با شعب پراکنده در سراسر کشور با نام اختصاصي هايپرنت عرضه مي‌کند.

هايپرنت مبين‌نت به شبکه شهري مخابرات وابستگي ندارد و از اينترنت و اختلالات احتمالي آن هم دور است. براين اساس مديران امنيت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي مي‌توانند مطمئن باشند که اين محصول در پيکره شبکه‌ فعلي‌شان کوچکترين اختلالي وارد نکرده و با سادگي و چابکي بالا پياده‌سازي و راه‌اندازي خواهد شد.

اين محصول جديدترين خدمت از شبکه ملي بي‌سيم مبين‌نت است که ويژه فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي طراحي و تاکنون در شبکه فروشگاه‌هاي افق کوروش، اتکا، هايپرمي، پرپروک و ايران اطلس پياده‌سازي و اجرا شده است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو