یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

با کشف بدافزار جديد

زنگ هشدار براي گوشي‌هاي اندرويدي به صدا درآمد

بدافزار اندرويد

یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸:۰۰


محققان فعال در حوزه امنيت سايبري به‌تازگي از کشف يک بدافزار خطرناک جديد خبر داده‌اند که به هکرها اجازه مي‌دهد به اطلاعات گوشي‌هاي اندرويدي دسترسي پيدا کنند.

وايمکس نيوز- با توجه به گسترش نفوذ بدافزار و جاسوس‌افزار که از سوي هکرها و مجرمان سايبري منتشر مي‌شوند، پژوهشگران بسياري در سراسر جهان به‌دنبال کشف بدافزارهاي جديدي هستند که ممکن است امنيت سايبري و حفاظت از حريم خصوصي و اطلاعات شخصي کاربران را به مخاطره بياندازد. آن‌ها با کشف و معرفي اين بدافزارهاي خطرناک درحقيقت به شرکت‌هاي توسعه‌دهنده نرم‌افزار و سيستم‌هاي عامل مربوطه هشدار مي‌دهند که هرچه سريع‌تر به بررسي و انتشار به‌روزرساني امنيتي و برطرف کردن آسيب‌پذيري‌هاي موجود بپردازند.

حالا به‌تازگي پژوهشگران امنيتي اعلام کرده‌اند که در گوشي‌هاي هوشمند با سيستم عامل اندرويد يک جاسوس‌افزار و بدافزار خطرناک و قدرتمند پيدا کرده‌اند که به هکرها و مجرمان سايبري اين امکان را مي‌دهد تا به هر آنچه مدنظرشان هست، دسترسي پيدا کنند.

بر اساس گزارشي که در همين راستا منتشر شده است، بسياري از اپليکيشن‌ها و نرم‌افزارهاي اندرويدي توانسته‌اند با ميزباني از جاسوس‌افزار مذکور، به تاريخچه تمامي تماس‌هاي کاربران، ارسال و دريافت پيام، گالري تصاوير و ويديوهاي کاربران و همچنين دسترسي به مکان جغرافيايي (Location) آن‌ها دسترسي پيدا کنند.

اين محققان امنيتي که در موسسه تحقيقاتي Bitdefender فعاليت مي‌کنند، چندي پيش با ارائه گزارشي دقيق، از کشف يک بدافزار خطرناک که احتمالا ريشه آن به روسيه برمي‌گردد، خبر داده بودند.

گوشي‌هاي اندرويدي همواره به‌علت متن‌باز بودن و طراحي سيستم‌عامل آن همواره يکي از بهترين طعمه‌ها براي هکرها و مجرمان سايبري به شمار مي‌روند تا با سوءاستفاده و نفوذ به گوشي قربانيان، به اهداف شوم و موردنظر خود دست يابند.

با اينکه سيستم عامل اندرويد در گوشي‌هاي هوشمند از محبوبيت و استقبال بي‌سابقه‌اي برخوردار شده است، اما بارها توسط منتقدان و تحليلگران در حوزه فناوري و امنيت سايبري مورد انتقاد شديدي قرار گرفته است.

اين باج‌افزار که تريوت ( Triout) نام دارد، تاکنون توانسته است اطلاعات کاربران بسياري را به سرقت برده و دست هکرها و مجرمان سايبري را براي دسترسي به اطلاعات مورد نظرشان باز بگذارد.

باج‌افزار، بدافزاري است که به مجرمان اينترنتي اين امکان را مي‌دهد تا بتوانند از طريق کنترل از راه دور، رايانه شخص قرباني را قفل کنند، به‌طوري که کاربر نتواند از سيستم خود استفاده کند، سپس يک پنجره برروي رايانه شخص نمايان مي‌شود و به او هشدار مي‌دهد تا زماني که هزينه‌اي پرداخته نشود، نمي‌تواند قفل فايل‌هاي رايانه‌اش را باز کرده و از آن استفاده کند.

بطور معمول، باج‌افزارها زماني به سيستم شخص قرباني ورود پيدا مي‌کنند که شخص به‌صورت ناآگاهانه از وب‌سايتي ناشناس نرم‌افزار يا فايلي آلوده را دانلود مي‌کند. بنابراين بهتر است دارندگان گوشي‌هاي اندرويد حتي‌الامکان سيستم‌عامل گوشي خود را به جديدترين نسخه معرفي شده توسط اندرويد ارتقاء دهند تا در معرض خطر اين بدافزار قرار نگيرند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو