درحاليکه تحقيقات نشان مي دهد که قشر کودک و نوجوان در دنيا طي تغيير رفتاري به جاي استفاده از تلويزيون، روز به روز سهم بيشتري از محتواي مورد علاقه خود را از ابزارهاي ديجيتال بدست مي آوردند، اما تقريبا بيشتر آنها از فقدان محتواي مناسب، حس مشترکي دارند.
وايمکس نيوز- مطابق بررسيهاي انجام شده در شوراي سياستگذاري جشنواره کودکآنلاين، کودک و نوجوان همواره بيشترين علاقه را به دريافت محتواي تصويري و ويديو دارند که در بين آنها محتوايي با مضامين شاد و سرگرمي محبوب ترين هستند.
از طرفي محتواي ويديويي راحت ترين مسير براي گسترش به سمت صنايع مجاور را دارست. ضمن اينکه اين شکل از محتوا بيشترين قابليت را براي مهاجرت به سوي انواع ديگر محتوا دارد.
اين را بايد اضافه کرد که عمر، بقا و امکان استمرار محتواي ويديويي، به مراتب بيش از انواع ديگر محتواست.
همچنين مطابق تحقيقات انجام داده شده در سال 2017 توسط سازمان تنظيم مقررات رسانهاي بريتانيا موسوم به آفکام، بيش از چهل درصد خردسالان، نزديک به نيمي از کودکان و چيزي حدود 70 درصد نوجوانان در دنيا از طريق ابزارهاي ديجيتالي چون تلفن همراه و تبلت، محتوايي که مي خواهند را دريافت مي کنند که اين يعني حرکت به سمت تحقق تئوري «مرگ تلويزيون» که از سال هاي پيش از سوي کارشناسان حوزه ارتباطات عنوان شده بود.
واقعيت ديگر اين است که نزديک به نيمي از خردسالان، بيش از دو سوم کودکان و 90 درصد نوجوانان در جهان از يوتيوب استفاده مي کنند.
به عبارتي هرچه سن از خردسالي به سمت نوجواني پيش مي رود، علاقه به دريافت محتواي تصويري از طريق ابزارهاي ديجيتال بيشتر شده و اگرچه در کشورمان تحقيقات مدوني پيرامون استفاده کودکان و نوجوانان از پلتفرم هاي تصويري چون آپارات در دست نيست اما در دنيا و در ميان خردسالان، کودکان و نوجوانان ميل به استفاده از پلتفرم هايي تصويري چون يوتيوب بالاتر رفته است.
اين روزها شبکه هاي اجتماعي بزرگترين چالش رسانه ها چون تلويزيون به شمار مي روند اما تقريبا بيشتر اين قشر از فقدان محتواي مناسب، حس مشترکي دارند.
از نظر اقتصادي نيز آمارها گوياست که بازار جهاني محتواي کودک و نوجوان در دنيا يکي از پنج بازار داراي رشد سريع به شمار مي رود بطوريکه فقط يکي از برندهاي فعال در اين حوزه به نام «ديزني چنل» سالانه 450 ميليون دلار درآمد دارد.
آفکام همچنين حجم بازار محتواي کودک و نوجوان را در دنيا بالاي 20 ميليارد دلار برآورد مي کند که به طور متوسط بيش از 25 درصد شاخص رشد آن است. ضمن اينکه در اين بازار بيشتر وزنه به سمت کفه خدمات آنلاين سنگيني مي کند که اين تغيير رفتار تقريبا در همه دنيا به وضوح قابل رويت است.