یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

/انقلاب اسلامي در چهل سالگي/

تعويض اينترنت دايل‌آپ با فيبرنوري

فيبرنوري

دوشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴:۰۰


با گذشت بيش از يک دهه از ورود اينترنت به ايران، اکنون تا حدي فناوري فيبرنوري با سرويس‌هاي دايل‌آپ و ADSL جايگزين شده و اگرچه هنوز به تمام منازل نرسيده است، اما انتظار مي‌رود طي سال‌هاي آينده اين روند همه‌گير شود.

وايمکس نيوز-  برخي از مسوولان تا همين چند سال پيش معتقد بودند که فناوري اطلاعات و اينترنت، جزو کالاهاي لوکس محسوب مي‌شود و اينترنت 128 کيلوبيتي هم براي دسترسي مردم کافي است؛ اما اکنون اين ديدگاه‌ها تغيير کرده است. بر اين اساس، طي سال‌هاي گذشته، روند استفاده از اينترنت از سرعت‌هاي کيلوبيتي در اينترنت دايال‌آپ، رفته‌رفته جاي خود را به فناوري ADSL داد که سرعتي به مراتب بيش‌تر داشته و سرعت‌هايي تا 521 کيلوبيت بر ثانيه و حتي 16 مگابيت را هم پوشش مي‌داد؛ اکنون اما نوبت به فيبر نوري است که جايگزين ADSL‌ شود و سرعت‌هايي به مراتب بالاتر را براي کاربران به ارمغان بياورد.

فيبر نوري بستر انتقالي است که امکان انتقال ديتاي پرسرعت بالاتر از گيگابيت در آن وجود دارد. يعني اگر تاکنون اينترنت نهايتا 20 مگابيت بر ثانيه سرعت داشت، با فيبر نوري اين امکان وجود دارد که سرعت تا 1000 مگابيت يا يک گيگابيت بر ثانيه هم به مشتري تحويل داده شود.

شبکه دسترسي بر پايه فيبر نوري (FTTH) تحت عنوان تانوما در ايران، از سال گذشته افتتاح شده که اينترنت پرسرعت براي دانلود فيلم و نرم‌افزار، تلفن تصويري، مشاهده برنامه‌هاي زنده تلويزيوني با کيفيت HD و 4K، بانکداري الکترونيک، بازي و خريد آنلاين، آموزش و پزشکي از راه دور و اينترنت اشياء، از جمله سرويس‌هاي قابل ارائه به‌صورت هم‌زمان بر بستر فيبر نوري قابل ارايه است.

شرکت مخابرات ايران، در سال‌هاي اخير نسبت به تبديل شبکه‌هاي مخابراتي و اينترنتي از کابل مسي به فيبر نوري گام برداشته و اين تغييرات نيز تاکنون به گفته کارشناسان و مسوولان تا حد زيادي پيشرفت داشته است، اما شرکت‌هاي FCP - ارايه‌کنندگان اينترنت ثابت -، به‌دليل مقرون به صرفه نبودن و هزينه‌هاي بالاي آن، شبکه ارتباطي اختصاصي خود را ايجاد نکرده‌اند؛ ضمن اين‌که شرکت مخابرات ايران، اين شبکه را طي ساليان طولاني ايجاد کرده است و در حال حاضر در بيش‌تر نقاط کشور پوشش دارد.

اخيرا برخي مديران مخابراتي با تاکيد بر لزوم حرکت به سمت جايگزيني فيبر نوري با کابل‌هاي مسي اعلام کرده بودند تا سال 2020 تمام روستاها و شهرهاي کشور همانند يک تار عصبي گسترده، تحت پوشش شبکه فيبر نوري قرار خواهد گرفت. کابل‌هاي قديمي که امروزه در منازل براي انتقال داده‌هاي اينترنتي مورد استفاده قرار مي‌گيرند، ظرفيت لازم را براي انتقال با سرعت بالا ندارند و اگرچه شايد به زعم برخي، کاربران عادي اينترنت نيازي به اينترنت با سرعت‌هاي چند ده مگابيتي نداشته باشند، اما گسترش فناوري به مرور به اين سمت حرکت خواهد کرد و همين موضوع لزوم حرکت به سمت فيبر نوري را آشکار مي‌کند.

با وجود تمام پيشرفت‌ها دراين عرصه، اما به اعتقاد تحليلگران، هنوز در بخش اينترنت ثابت در ايران نتوانستيم آن‌طور که بايد توسعه پيدا کنيم، زيرا هنوز برروي‌ ADSL هستيم که اين فناوري در دنيا رو به انقراض است و فناوري‌هاي VDSL و FTTH رو به گسترش هستند. البته به گفته مسوولان، مشکلاتي در اين زمينه وجود دارد که بخشي به انحصار ذاتي شرکت مخابرات برمي‌گردد که اگرچه قانوني نيست اما سرمايه‌گذاري‌هاي زيادي در زمان دولتي بودن آن انجام شده است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو