شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

گزارش پايش جامعه اطلاعاتي؛

ايران درميان مقرون به‌صرفه‌ترين کشورها در نرخ موبايل باندپهن

نسل پنجم موبايل

شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۷:۰۰


برمبناي گزارش ساليانه پايش جامعه اطلاعاتي، ايران، سريلانکا، بوتان و ميانمار به عنوان کشورهاي داراي مقرون به صرفه‌ترين نرخ خدمات موبايل باندپهن اعلام شده اند.

وايمکس نيوز- براساس گزارش ساليانه پايش جامعه اطلاعاتي که همزمان با شانزدهمين سمپوزيوم جهاني نشانگرهاي مخابراتي (WTIS-2018) رونمايي شد، ضريب نفوذ جهاني اينترنت در پايان سال 2018 حدود 51 درصد، معادل 3 ميليارد و 900 ميليون نفر از جمعيت جهان است؛ اين ضريب در کشورهاي توسعه يافته 80 درصد (نزديک به وضعيت اشباع)، در کشورهاي در حال توسعه 45 درصد و در ساير کشورهاي کمتر توسعه يافته 20 درصد است.

بر مبناي پايش انجام شده تمامي نشانگرهاي دسترسي ارتباطي و فناوري اطلاعات به جز تلفن ثابت در دهه گذشته رشد پايداري داشته، که البته رشد اين نشانگرها در کشورهائي که داراي ضريب نفوذ بالا بوده‌اند، کاهش يافته است.

در بخش دسترسي به تلفن، تلفن همراه به عنوان يک سرويس پايه، سرويس غالب شده است و در حاليکه تعداد مشترکان تلفن ثابت رو به کاهش است، تعداد مشترکان تلفن همراه همچنان در حال رشد است و رشد دسترسي باند پهن نيز به صورت پايدار ادامه دارد.

در اين بررسي مشخص شد که بيشتر مشترکان تلفن ثابت داراي حداقل سرعت دانلود 2 مگابيت هستند و نرخ رشد پهن باند ثابت بدون کاهش ادامه دارد؛ در حوزه دسترسي به اينترنت نيز نتايج پايش نشان مي‌دهد تقريبا 60 درصد خانوارها در سال 2018 به اينترنت خانگي دسترسي داشته‌اند، در حاليکه اين رقم در سال 2005 کمتر از 20 درصد بوده است.

براساس گزارش ساليانه پايش جامعه اطلاعاتي، ايران با يک ميليارد و 848 ميليون دلار سرمايه‌گذاري در سال 2016 در حوزه ارتباطات، بعد از کشورهاي ترکيه، مالزي و امارات از نظر حجم سرمايه‌گذاري در جايگاه 23 جهان قرار گرفته است.

بالاترين ميزان سرمايه‌گذاري مربوط به کشورهاي آمريکا (86405 ميليون دلار)، چين (66256 ميليون دلار)، هند (27891 ميليون دلار)، ژاپن (11949 ميليون دلار) و فرانسه (9825 ميليون دلار) است.

همچنين ايران در سال 2017 در زير سبد تلفن همراه با سهم 34 درصدي از سرانه درآمد ناخالص ملي (با ماهي 14.53 دلار درآمد معادل برابري قدرت خريد 4.26 دلار) بعد از کشورهاي سريلانکا، فنلاند و آلمان در جايگاه پانزدهم جهان قرار گرفته است. اين در حالي است که به لحاظ مقايسه‌اي براساس شاخص برابري قدرت خريد، ايران بعد از سريلانکا در جايگاه دوم ارزانترين زير سبد تلفن همراه در جهان قرار گرفته است.

کشورهاي ايران، سريلانکا، بوتان و ميانمار که داراي درآمدهاي نسبتا پائين هستند، در زمينه قيمت‌هاي موبايل باندپهن مبتني بر گوشي، به عنوان قيمت‌هاي بسيار پائين دسته‌بندي شده و به عنوان کشورهاي داراي مقرون به صرفه‌ترين نرخ خدمات موبايل باند پهن از آنان ياد شده است.

همچنين ايران در کنار کشورهاي بنگلادش، نپال، سريلانکا و ويتنام از قيمت‌هاي بسيار پائين براي طرح‌هاي تعرفه‌اي ورودي باندپهن ثابت برخوردارند و به عنوان کشورهاي داراي مقرون به صرفه‌ترين نرخ خدمات باندپهن ثابت دسته‌بندي شده‌اند.

منبع: مهر

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو