دوشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۳

ضرورت استعلام اصالت گوشي هنگام خريد دستگاه

گوشي

یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹:۰۰


لازم است که مشترکان پيش از خريد دستگاه سيم‌کارت‌خور نو يا کارکرده، حتما با مراجعه به سامانه‌ي همتا، از اصالت دستگاه اطمينان حاصل کنند.

تي آي سي نيوز- کارشناسان همواره به متقاضيان گوشي يا ساير دستگاه‌هاي سيم‌کارت خور مانند تبلت تاکيد دارند که با اجراي طرح رجيستري، براي جلوگيري از مشکلات احتمالي، پيش از خريد دستگاه، حتماً بايد استعلام اصالت کنند و در پاسخ استعلام اصالت، به قانوني بودن، تطابق مشخصات پاسخ استعلام اصالت (مدل و برند ذکرشده در پاسخ) با مشخصات ظاهري دستگاه، شرکت واردکننده، نوع واردات، نوع ارز و روشن شدن دستگاه در گذشته توجه داشته باشند.

متقاضيان جهت استعلام اصالت دستگاه، همان‌طور که در وب‌سايت همتا آمده، ابتدا لازم است به سامانه همتا متصل شوند. از چهار روش مي‌توان با سامانه همتا ارتباط برقرار کرده و فرآيند استعلام اصالت را انجام داد: پيامک به شماره 7777، سايت اينترنتي به آدرس hamta.ntsw.ir، کد دستوري #7777* و اپليکشين همتا. پس از آن بايد مراحل انجام فرايند استعلام اصالت را انجام داد.

براي اين کار، ابتدا بايد کد دستوري #7777* را با يک شماره سيم‌کارت دلخواه شماره‌گيري کرده و دکمه برقراري تماس را انتخاب کرد. سپس با ارسال عدد 1، بايد گزينه استعلام اصالت را انتخاب کنند. در اين مرحله بايد 15 رقم ابتدايي شناسه (IMEI) دستگاه را بدون هرگونه علامت اضافي (مميز، خط تيره و …) وارد کرد. اين شناسه (IMEI)، به تعداد اسلات دستگاه (شکاف براي قرارگيري سيم‌کارت) بستگي دارد و روي جعبه، پشت باتري يا با شماره‌گيري #06#*، قابل‌رؤيت است. پس در اين مرحله احتياجي به باز کردن جعبه دستگاه نيست. درصورتي‌که شناسه IMEI را به درستي وارد کرده باشيد، پاسخ استعلام به‌صورت پيامک براي شما ارسال خواهد شد.

انواع پاسخ‌هاي استعلام اصالت دستگاه

اما درصورتي‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود « شناسه دستگاه (IMEI) قانوني نيست و در شبکه تلفن همراه سرويس نخواهد گرفت.»، يعني اين شناسه (IMEI) غيرقانوني است و به‌هيچ‌عنوان، امکان ثبت و فعال شدن آن در سامانه همتا وجود ندارد. بنابراين توصيه مي‌شود از خريد اين دستگاه، اجتناب کنيد، زيرا پس از گذشت 30 روز از زمان اولين روشن شدن دستگاه، قطع خواهد شد.

درصورتي‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: شرکت ****»، يعني شرکت تجاري ذکرشده، اقدام به واردات قانوني اين دستگاه کرده و هم‌چنين، کد فعال‌سازي آن را به سامانه همتا اعلام کرده است. هرگونه مشکل در زمينه فقدان کد فعال‌سازي، عدم تطابق شناسه (IMEI) ذکر شده در پيامک تأييد فعال‌سازي با شناسه (IMEI) قابل مشاهده از طريق #06#* و …، بايد توسط شما با اين شرکت در ميان گذاشته شود.

درصورتي‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: به‌صورت مسافري»، يعني اين دستگاه صرفاً براي استفاده شخصي مسافر وارد کشور شده و نبايد مورد استفاده‌ي تجاري قرار بگيرد. هم‌چنين، اين دستگاه فاقد هرگونه گارانتي يا خدمات پس از فروش بوده و در صورت بروز مشکل احتمالي در آينده، شخص خريدار، مرجع معتبري براي رفع مشکلات خود نخواهد داشت. بنابراين توصيه مي‌شود از خريد اين دستگاه، اجتناب کنيد.

از سوي ديگر اگر در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردکننده: صرفاً مناطق آزاد»، يعني پرداخت عوارض اين دستگاه، منطبق بر ضوابط مصوب در مناطق آزاد تجاري بوده و اين دستگاه‌ها، صرفاً در همان مناطق آزاد، امکان استفاده از خدمات شبکه اپراتوري را دارا خواهند بود. بنابراين اگر قصد استفاده از اين دستگاه در داخل ايران و خارج از مناطق آزاد را داريد، توصيه مي‌شود از خريد اين دستگاه، اجتناب کنيد، زيرا به‌زودي، ارائه خدمات اپراتوري براي اين دستگاه‌ها، در خارج از مناطق آزاد تجاري، قطع خواهد شد.

درصورتي‌که در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «واردشده با ارز دولتي»، يعني واردکننده اين دستگاه، براي واردات آن ارز دولتي دريافت کرده است. بنابراين اگر فکر مي‌کنيد با توجه به نرخ ارز دولتي، گران‌فروشي رخ داده، مي‌توانيد از طريق نهادهاي نظارتي (تعزيرات و سازمان حمايت و …)، نسبت به ثبت شکايت اقدام کنيد.

اما اگر در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود «اين دستگاه قبلاً با يک سيم‌کارت روشن شده است»، بايد دقت داشته باشيد، يعني اين دستگاه، پيش از اين، حداقل با يک سيم‌کارت روشن شده و از خدمات شبکه اپراتوري استفاده کرده است، بنابراين نبايد به‌عنوان دستگاه آکبند، ارائه شود. در صورتي که اين عبارت در پايان پاسخ استعلام اصالت ذکر نشد، اظهارنظر قطعي در زمينه روشن شدن اين دستگاه نمي‌توان داشت.

همچنين چنانچه در پاسخ استعلام اصالت از سامانه همتا، ذکر شده بود « شناسه (IMEI) دستگاه قانوني نيست ولي مشمول طرح ثبت تلفن همراه نيست»، يعني اين دستگاه هنوز مشمول طرح رجيستري نشده و مي‌توانيد با قرار دادن سيم‌کارت در دستگاه و استفاده از آن، شناسه (IMEI) را به عنوان شناسه (IMEI) دستگاه قانوني ثبت کنيد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو