دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

پايان ارديبهشت آخرين مهلت رجيستري موبايل مسافري

رجيستري

دوشنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۹:۰۰


رجيستري موبايل مسافري از اول خرداد لغو مي‌شود و از ماه آينده اين سامانه فقط پذيراي گوشي‌هاي مسافران واقعي خواهد بود.

ticnews - در حالي که طبق آخرين تصميم رسمي اعلام شده قرار بود سامانه گمرک براي ثبت گوشي تلفن همراه مسافري تا اطلاع ثانوي براي هر کد ملي حداکثر يک گوشي در سال باز باشد اما در هفته‌ گذشته فعاليت سامانه بدون اطلاع قبلي متوقف شد، اما با اعتراض کسبه و پادرمياني چند وزير بار ديگر از سر گرفته شد.

*لغو رجيستري موبايل مسافري از اول خرداد

اما تا اين لحظه اطلاع‌رساني رسمي درباره نحوه ادامه کار آن در دست نبود تا اينکه امروز سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز از لغو رجيستري موبايل مسافري از اول خرداد خبر داد و انتهاي ارديبهشت را آخرين مرحله راه‌اندازي سامانه رجيستر گوشي مسافري اعلام کرد .

دهقاني نيا گفته: اين زمان مشخص آخرين مهلت براي راه اندازي اتصال سامانه گمرک به نيروي انتظامي است و با توجه به اطلاع رساني‌هاي انجام شده به هيچ وجه تمديد نخواهد شد و تمامي فعالان بازار بايد تا انتهاي اين بازه دستگاه‌هاي تلفن همراه خريداري شده خود را يا بفروشند و يا به طريقي رجيستر کنند.

به اين ترتيب قرار است از ماه آينده اين سامانه ديگر روي گوشي‌هاي غيرمسافر بسته شود.

اين سامانه سال گذشته نيز بسته و سپس باز شد، اين بار در بسته شدن سامانه، محمدجواد آذري‌جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات از مذاکره با وزير کشور براي باز شدن دوباره اين سامانه خبر داد و وزير کشور نيز در واکنش به اين موضوع توضيح داد: با توجه به درخواست دستگاه‌هاي متولي تا پايان ارديبهشت ماه فرصت داده شد تا با آگاه سازي مردم، اقدامات لازم در تامين گوشي تلفن همراه مورد نياز کشور و اقدامات لازم براي مقابله با قاچاق انجام شود.

*ضرري که واردات گوشي مسافري به واردات رسمي مي‌زند

ثبت يک گوشي با هر کد ملي در سال از طريق سامانه گمرکي گوشي مسافري در شرايط فعلي مخالفان و موافقاني دارد.

فعالان بازار معتقدند: در شرايطي که تامين کالاي رسمي با مشکل مواجه است و بازار به شدت با کمبود کالا مواجه شده، بستن مسير کالاي مسافري عملا مسير ورود کالا را قطع مي‌کند و آنها مجالي براي ادامه فعاليت و خريد و فروش کالا نخواهند داشت که در اين شرايط عدم عرضه بر افزايش قيمت‌هاي کالا دامن مي‌زند و به ضرر مصرف‌کننده و فروشنده است.

اما از سوي ديگر مخالفان فعاليت اين سامانه به روش فعلي معتقدند که تا زماني که کالاي مسافري از اين روش امکان ورود دارد و از کد ملي افراد سفر نکرده براي اين منظور استفاده مي‌شود، شرکت‌هاي رسمي و قانوني امکان فعاليت ندارند زيرا صرفه اقتصادي کار رسمي و قانوني از بين رفته و با ادامه اين چرخه معيوب بازار نمي‌تواند شکل درست به خود بگيرد.

در عمل نيز با ادامه اين روش فعاليت، وعده طرح رجيستري براي عرضه گوشي قانوني داراي گارانتي و معتبر از نظر سلامت بر زمين مانده است و اگر اين روند ادامه يابد تنها دولت برنده اخذ عوارض از گوشي وارداتي است و سودي از نظر سلامت و گارانتي گوشي عايد مصرف‌کننده نمي‌شود.

همچنان که حميدرضا دهقاني‌نيا سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز مي‌گويد: با توجه به اينکه گوشي تلفن همراه مسافري از معافيت 80 دلاري برخوردار است شرکت‌هاي رسمي وارد کننده گوشي تاکنون امکان رقابت با اين گوشي‌ها را در بازار نداشتند که اين منجر به عدم دسترسي مشتريان به خدمات پس از فروش گوشي شده است.

* وقتي واردات گوشي مسافري به اندازه 4 برابر نياز تعادل بازار را بر هم مي‌زند

حميدرضا دهقاني‌نيا سخنگوي ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز با استناد به آمار واردات رسمي و مسافري گوشي مسافري، توضيح داده که چگونه واردات مسافري تعادل بازار را بر هم زده است.

وي گفته: نياز گوشي تلفن همراه کشور به طور معمول چيزي حدود 1 ميليون و 500 هزار دستگاه در ماه است که با توجه به شرايط ارزي کشور در حال حاضر به 900 هزار گوشي در ماه رسيده، اما بر اساس آمار‌هاي ثبت شده در سامانه همتا از شهريور 97 تا 4 ارديبهشت 98 حدود 4 ميليون و 100 هزار گوشي تلفن همراه از طريق مسافر وارد کشور شده است.

منبع: فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو