سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

سيستم عامل بومي موبايل راه‌اندازي شد

سيستم عامل بومي موبايل

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲:۰۰


رئيس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به ايجاد سيستم عامل موبايل براي نيازهاي بومي گفت: به سيستم عاملي نياز داريم که نسبت به دو فاکتور امنيت و استقلال آن مطمئن باشيم، اما اين به معناي اجبار براي همه نيست و قرار نيست جايگزين تمامي سيستم‌هاي عامل شود.

ticnews- امير ناظمي - معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - با اشاره به تصميم براي ايجاد سيستم عامل بومي موبايل، اظهار کرد: يک درصد از نيازمندي‌هاي ما به سيستم عاملي نياز دارد که نسبت به دو فاکتور امنيت و استقلال آن مطمئن باشيم؛ اين‌که نفوذي به آن نباشد و تصميم ديگري بر آن تأثير نگذارد. سيستم عامل بومي يعني سيستم عاملي که پاسخگوي نياز بومي بوده و براي نيازهاي ما شخصي‌سازي شده باشد؛ درواقع قرار نيست به نياز همه پاسخ دهد، بلکه براي يک سري نيازمندي‌هاي خاص است.

وي که در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، با بيان اين‌که قرار نيست دولت اين سيستم عامل را بنويسد، افزود: اين سيستم عامل آماده شده و مي‌تواند روي گوشي‌هايي که در ايران توليد مي‌شود، قرار گيرد و با بعضي برندهاي خارجي هم مذاکراتي انجام شده است؛ اما در کل، به معناي اجبار براي آن‌ها نيست و قرار نيست جايگزين همه سيستم‌هاي عامل شود. اگر زماني شهروندي ترجيح داد و دوست نداشت با اين سيستم‌هاي عامل کار کند چون برايش محدوديت ايجاد کرده، اين امکان برايش وجود خواهد داشت.

احراز هويت براي تمامي اپليکيشن‌ها محدوديت ايجاد مي‌کند

رئيس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به سامانه شبکه احراز هويت کاربران (شاهکار) بيان کرد: شاهکار يک سرويس حاکميتي است و بعد از مدتي ممکن است همه اپليکيشن‌ها که مي‌خواهند مطمئن شوند کاربرانشان فيک نيستند و قابليت شناسايي داشته باشند، همه را مجبور به احراز هويت کنند که اين براي جامعه محدوديت ايجاد مي‌کند. اما هر کس براي دريافت سامانه شاهکار درخواست کند و درخواستش از ديد ما منطقي باشد، ما ارائه مي‌دهيم.

ناظمي با بيان اين‌که جايي که مورد نياز است، بايد احراز هويت انجام شود، گفت: براي مثال در جابه‌جايي‌هاي مالي و فين‌تک‌ها احراز هويت لازم است، چون لازم است بدانيم چه آدمي پول جابه‌جا مي‌کند، اما درباره شبکه‌هاي اجتماعي، کسي دوست ندارد احراز هويت شود. اپليکيشن‌هاي خريد و فروش هم اگر درخواست دهند، ما شاهکار را به آن‌ها ارائه مي‌دهيم.

وي ادامه داد: ما قيمت را صفر نمي‌کنيم و به همه دسترسي نمي‌دهيم که درخواست احراز هويت کنند و براي رعايت حقوق شهروندان سخت‌گيري مي‌کنيم. البته براي ارائه يک سرويس، تجهيزاتي نياز است و ما نمي‌توانيم سرويسي دهيم که قيمتش از هزينه تمام‌شده براي دولت پايين‌تر باشد اما همان قيمت را از کسب‌وکار مي‌گيريم و روي حداقل قيمت منصفانه دريافت مي‌کنيم.

نقش ICT در کمک به رفع مشکلات پس از سيل

رئيس سازمان فناوري اطلاعات با اشاره به اقدامات انجام‌شده در زمان سيل گفت: طبق آمار جهاني، 70 درصد لطمات ناشي از حوادثي مانند سيل صرفاً از طريق آگاهي‌رساني قابل حل است. ما در زمان وقوع سيل چند کار انجام داديم، اولين کار سرويس‌هاي اخطار مکان‌محور بود. سه سال پيش 17 دقيقه بارش در سولقون، به کشته شدن 11 همشهري منجر شد، اما امسال با وجود بارش‌هاي شديدتر اين اتفاق نيفتاد.

ناظمي با اشاره به نقش اپليکيشن‌ها در اقدامات پس از وقوع سيل بيان کرد: با شرکت‌هاي توليدکننده اپليکيشن‌هاي نقشه و مسيريابي که مجموعاً چهار ميليون کاربر در ايران دارند، هماهنگي انجام شد که در ايام عيد اعلام کنند کجا خطر آب‌گرفتگي و سيلاب وجود دارد. يکي ديگر از سرويس‌ها اعلام نقاط امدادي در اپليکيشن‌هاي نقشه بود. هم‌چنين در بعضي از شبکه‌هاي اجتماعي مي‌توانستيد مکان نقاط امدادي هلال احمر را ببينيد. يکي ديگر از قابليت اپليکيشن‌ها، امکان اضافه کردن پايگاه‌هاي امدادي بود که بيش‌تر در اختيار پايگاه‌ها بود اما به زودي دسترسي عمومي آن را هم اعلام مي‌کنيم که براي توزيع امکانات افراد راحت‌تر شود.

معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ادامه داد: يکي ديگر از اقدامات، ارسال پيامک‌هاي انبوه شهري بود که در مجموع در ايام عيد براي سيل غير از فلش مسيج‌ها، بيش از دو ميليارد پيامک فرستاده شد. هم‌چنين تصاويري از نقاط سيل‌گرفته به صورت پهباد و فضايي دريافت مي‌شد که به صورت روزانه دو نوبت در روز براي مناطق مختلف ارسال مي‌شد، زيرا تصوير هوايي به شدت اهميت دارد و شما مي‌توانيد با اين تصاوير يک برداشت کلي از محيط به دست بياوريد که کجا آسيب‌پذيرتر است.

وي با بيان اين‌که در مناطق آب‌گرفته، برق را قطع مي‌کنند چون امکان برق‌گرفتگي مردم وجود دارد، افزود: وقتي برق قطع شود، شبکه اينترنت و ارتباطي هم قطع مي‌شود، پس ما بايد برقمان را مجزا مي‌کرديم. به همين دليل زماني که بعضي از آنتن‌هاي ما زير آب رفته بود که امکان برق‌رساني وجود نداشت، ما دستگاه‌هاي ژنراتور فرستاديم که موبايل‌ها کار کنند.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو