دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

امسال؛ سال رکود بازار موبايل خواهد بود؟

گوشي موبايل

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۵:۰۰


محققان فعال در موسسه گارتنر اعلام کرده‌اند که نخستين فصل از سال جاري ميلادي با ريزش ?.? درصدي در فروش و عرضه گوشي‌هاي هوشمند در بازارهاي جهاني روبرو بوده است.

ticnews- پيش‌تر نيز بسياري از محققان و پژوهشگران در مؤسسات آماري و تحقيقاتي برآورد و اعلام کرده بودند که فروش و عرضه گوشي‌هاي هوشمند در بازارهاي جهاني تحت تأثير عوامل مختلفي همچون اشباع بازار موبايل، کاهش قابل توجه در تکنولوژي‌هاي جديد و منحصر به فرد، جنگ تجاري ميان چين و آمريکا، اعلام تحريم و محدوديت فعاليت و فروش محصولات شرکت‌هاي چيني همچون هواوي و در نهايت بحران‌هاي اقتصادي در بسياري از کشورها که توان مالي خريداران و کاربران محصولات تکنولوژي را کاهش مي‌دهد، ريزش چشمگيري پيدا خواهد کرد.

حالا تازه‌ترين گزارش‌هاي منتشر شده از سوي مؤسسه گارتنر نشان مي‌دهد فروش و عرضه موبايل در سه ماهه نخست سال 2019 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهشي 2.7 درصدي مواجه شده است که در اين ميان شرکت آمريکايي اپل در اين مدت زمان نسبت به سال قبل 10 ميليون دستگاه موبايل کمتر روانه بازار کرده است.

سامسونگ نيز در اين بازه زماني نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 10 درصد کاهش عرضه را تجربه کرده است ولي همچنان رتبه نخست در فهرست برترين عرضه کنندگان و توليد کنندگان گوشي‌هاي هوشمند در جهان را از آن خود کرده و عنوان پرفروش‌ترين سازنده موبايل را همچون گذشته به خود اختصاص داده است.

بر اساس اين آمارها، هواوي با قرار گرفتن در جايگاه دوم و اختصاص سهمي معادل 15.7 درصد از بازارهاي جهاني همچنان از رقيب آمريکايي خود اپل جلو ايستاده و برخلاف سامسونگ و اپل نسبت به مدت مشابه سال گذشته ميزان ارزش گوشي‌هاي اين برند افزايش داشته است که البته بديهي است با توجه به تحريم‌هاي تجاري اعمال شده از سوي واشنگتن عليه هواوي و همچنين لغو لايسنس سيستم عامل اندرويد توسط گوگل و اجراي محدوديت آهنگ‌هاي جديد از سوي غول‌هاي تکنولوژي آمريکايي سهم بازار هواوي در فصل بعد کاهش قابل توجهي پيدا خواهد کرد.

طبق گزارش وب سايت gsmarena، براي مقايسه سهم سه شرکت برتر توليد کننده موبايل يعني سامسونگ، هواوي و اپل در فصل نخست سال جاري ميلادي به ترتيب 19.2 درصد، 15.7 درصد و 11.9 درصد بوده است.

بسياري از تحليل گران فعال در بازارهاي موبايل برآورد کردند که تنش‌هاي تجاري ميان واشنگتن و پکن به احتمال زياد هواوي را از رتبه دوم به رتبه‌هاي پايين در اينترنت پايين خواهد کشاند و ممکن است حتي ساير توليدکنندگان چيني هم چون شيائومي، اوپو و ويوو فرصت پيدا کنند تا سهم بيشتري از عرضه موبايل در بازارهاي جهاني را به خود اختصاص دهند.

برخي ديگر از تحليلگران پيش بيني کرده اند که سال جاري ميلادي روند کاهشي عرضه و فروش موبايل در بازارهاي جهاني سرعت بيشتري پيدا خواهد کرد و به احتمال زياد با توجه به شرايط کنوني، تا پايان سال 2019 رکود بازارهاي جهاني گوشي هوشمند به بيشترين حد خود در سال‌هاي گذشته خواهد رسيد و رکورد بي سابقه‌اي در اين زمينه ثبت خواهد شد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو