دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

جزئيات ايجاد سيستم عامل بومي براي گوشي‌هاي داخلي

گوشي

دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵:۰۰


تصميمي که به‌دنبال حذف اپليکيشن‌هاي ايراني از مارکت‌هاي خارجي، براي ايجاد سيستم عامل بومي براي گوشي‌هاي داخلي گرفته شده، در واقع در راستاي حمايت از استارتاپ‌هاي داخلي است و البته اين سوال وجود دارد که اين محصول بومي تا چه اندازه مي‌تواند با تأمين دو فاکتور امنيت و استقلال، پاسخگوي نيازهاي داخلي باشد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- با پيشرفت تکنولوژي و روي کار آمدن خدمات و ابزارهاي گوناگون، يکي از مواردي که ذهن مسؤولان و کارشناسان حوزه را درگير مي‌کند، توليد محصولات مشابه با هدف رفع نيازهاي بومي است. اين اتفاق تاکنون با ايجاد سايت‌هاي خريد و فروش آنلاين، تاکسي‌هاي اينترنتي، نقشه‌ياب و مانند اين موارد همراه بوده است و برخي از اين محصولات هم با توجه به نياز ايران و از طرفي به دليل توفيق اجباري با ايجاد انحصار براي اين محصولات، توانستند به موفقيت قابل قبولي دست يابند.

يکي از مواردي که با پيشرفت تلفن‌هاي همراه، نمود بيش‌تري پيدا کرده، سيستم عامل گوشي‌ها است. اگرچه از زمان اختراع تلفن‌هاي همراه، خبري از چيزي با عنوان اسم سيستم عامل نبود و به غير از سيستم‌هاي کامپيوتري که نيازمند سيستم عامل‌هاي مختلف و در صدر آن‌ها ويندوز بودند، گوشي‌هاي قديمي از اين تکنولوژي بهره‌اي نداشتند، اما به مرور و با هدف ايجاد قابليت‌هاي گسترده براي تلفن‌هاي همراه، سيستم عامل هم به اين دستگاه‌ها اضافه شد.

با وجود گستردگي سيستم‌هاي عامل روي کامپيوتر که سابقه‌ي چند 10 ساله دارند، سيستم‌هاي عامل گوشي از جمله اندرويد و آي‌اواس در فاصله‌ي 10 سال گذشته به اين چرخه اضافه شدند و اگرچه شرکت‌هايي مانند مايکروسافت هم تلاش کرده تا سيستم عامل ويندوز فون را براي گوشي‌هاي خود عرضه کند، اما همچنان گوگل با ارائه‌ي اندرويد و پس از آن و البته با اختلاف زيادي، شرکت اپل با ارائه‌ي آي‌اواس در صدر اين ليست قرار دارد. اين موضوع حاکي از آن است که ايجاد سيستم عامل جديد، نمي‌تواند صرفاً با موفقيت نمونه‌هاي قبلي همراه باشد و البته هدف ايجاد نمونه‌هاي جديد هم حائز اهميت است.

عزم ايجاد سيستم عامل بومي با حذف اپليکيشن‌هاي داخلي جزم شد

يکي از اقداماتي که اخيراً در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات رخ داد، حذف اپليکيشن‌هاي داخلي از مارکت‌هاي خارجي بود. در ابتدا شرکت اپل بود که اپليکيشن‌هاي ايراني را از اپ‌استور خود حذف کرد، به‌دنبال آن اين اتفاق براي اکانت‌هاي اينترپرايز هم رخ داد که براي اپليکيشن‌هاي ايراني نمود زيادي داشت و پس از آن هم برخي از اپليکيشن‌ها از مارکت آنلاين گوگل‌پلي حذف شدند و اين موضوع موجب شد مسؤولان به فکر راه چاره‌اي براي حمايت از استارت‌آپ‌هايي باشند که حذف اپليکيشن‌هايشان از مارکت‌هاي خارجي لطمات زيادي به کسب‌وکارشان وارد مي‌کند.

در اين راستا، محمدجواد آذري جهرمي -وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - درباره‌ي ايجاد سيستم عامل بومي اظهار کرد: مدت زيادي بود که مي‌خواستيم سيستم عامل اندرويد را در گوشي‌هاي ايراني تغيير دهيم تا از استارت‌آپ‌هاي داخلي حمايت کنيم؛ اين موضوع پيش نمي‌رفت تا اين‌که اپليکشين‌هاي داخلي را حذف کردند و اين همدلي ايجاد شد و به زودي نتيجه کار را اعلام مي‌کنيم.

دو فاکتور امنيت و استقلال مورد نياز است

پيش از اين هم امير ناظمي - معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات - با اشاره به تصميم براي ايجاد سيستم عامل بومي موبايل، اظهار کرده بود: يک درصد از نيازمندي‌هاي ما به سيستم عاملي نياز دارد که نسبت به دو فاکتور امنيت و استقلال آن مطمئن باشيم؛ اين‌که نفوذي به آن نباشد و تصميم ديگري بر آن تأثير نگذارد. سيستم عامل بومي يعني سيستم عاملي که پاسخگوي نياز بومي بوده و براي نيازهاي ما شخصي‌سازي شده باشد؛ درواقع قرار نيست به نياز همه پاسخ دهد، بلکه براي يک سري نيازمندي‌هاي خاص است.

وي با بيان اين‌که قرار نيست دولت اين سيستم عامل را بنويسد، گفته بود: اين سيستم عامل آماده شده و مي‌تواند روي گوشي‌هايي که در ايران توليد مي‌شود، قرار گيرد و با بعضي برندهاي خارجي هم مذاکراتي انجام شده است؛ اما در کل، به معناي اجبار براي آن‌ها نيست و قرار نيست جايگزين همه سيستم‌هاي عامل شود. اگر زماني شهروندي ترجيح داد و دوست نداشت با اين سيستم‌هاي عامل کار کند چون برايش محدوديت ايجاد کرده، اين امکان برايش وجود خواهد داشت.

در هر حال بايد ديد سيستم عاملي که عزم براي ايجاد آن به دنبال حذف اپليکيشن‌هاي داخلي جزم شده تا چه اندازه مي‌تواند نياز کاربران را حل کند، نيازي که بيش از همه چيز، بايد حائز دو فاکتور امنيت و استقلال باشد و از طرفي کارآمدي آن بايد به اندازه‌اي باشد که با قرار گرفتن روي گوشي‌هاي داخلي، بتواند به خوبي مورد استفاده قرار گيرد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو