دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

حالت‌هاي مختلف نتيجه استعلام اصالت گوشي

گوشي سه سيم‌کارته

شنبه ۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۶:۰۰


خريداراني که قصد خريد گوشي تلفن همراه دارند، بايد با مراجعه به سامانه‌ي همتا، اصالت دستگاه را استعلام کنند.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- طرح رجيستري يا شناسنامه‌دار کردن تجهيزات سيم‌کارت‌خور با هدف مبارزه سيستمي با قاچاق تلفن همراه، پياده‌سازي و اجرا شد. در رجيستري با استفاده از امکانات زيرساختي مخابرات، همه گوشي‌هاي فعال اسکن مي‌شوند و با استفاده از کد IMEI مي‌توان آن‌ها را شناخت. اين کد مانند شماره شناسنامه براي تلفن‌هاي همراه است و توسط شرکت سازنده و به شکل منحصر به فرد صادر مي‌شود.

پس از شروع به کار کامل طرح رجيستري در طول يک سال گذشته، به محض فعال شدن گوشي، تلفن همراهي که به شکل قاچاق وارد کشور شده باشد، شناسايي شده و دارنده گوشي غيرقانوني تنها 30 روز مهلت استفاده از شبکه تلفن همراه را دارد؛ بنابراين لازم است خريداراني که قصد خريد دستگاه سيم‌کارت‌خور دارند، از فعال‌سازي دستگاه اطمينان حاصل کنند.

از طرفي پيش از فعال‌سازي گوشي، لازم است از اصالت آن نيز مطمئن شويد. براي آگاهي از استعلام اصالت گوشي، ابتدا با هر گوشي دلخواهي کد دستوري #7777* را شماره‌گيري کنيد تا به سامانه همتا متصل شويد و عدد يک که مربوط به استعلام اصالت و ارز است را بفرستيد. سپس شناسه 15 رقمي IMEI گوشي را بدون علامت اضافي وارد و ارسال کنيد. نتيجه استعلام اصالت برايتان پيامک مي‌شود.

حالت‌هاي مختلف نتيجه استعلام اصالت گوشي

حالت اول براي زماني است که گوشي آکبند و قانوني و داراي گارانتي معتبر باشد. مدل، برند و شناسه دستگاه هم داخل پيامک هست و مي‌توان اين گوشي را خريداري کرد.

در حالت دوم نتيجه استعلام اصالت اين است که دستگاه قانوني نيست و در شبکه سرويس نخواهد گرفت. اگر دستگاه غيرقانوني باشد، تنها 30 روز به صورت موقت مي‌تواند از خدمات اپراتوري استفاده کند و بعد از آن قطع مي‌شود.

حالت سوم زماني است که دستگاه قانوني، اما دست دوم است؛ يعني قبلاً از آن استفاده شده است. در اين حالت در متن پيامک آمده که اين دستگاه قبلاً با يک سيم‌کارت روشن شده است. در اين مورد هم بايد احتياط کرد که اين گوشي را به جاي گوشي آکبند به شما نفروشند و هم اينکه مالکيت دستگاه را از طريق انتقال مالکيت به شما منتقل کنند.

حالت چهارم مربوط به گوشي‌هاي مسافري است؛ يعني گوشي از طريق يک مسافر وارد کشور شده و فاقد هرگونه گارانتي و خدمات پس از فروش است. در اين حالت بايد مواظب باشيد به اسم گوشي معتبر و يا داراي گارانتي گوشي را خريداري نکنيد.

حالت پنجم مربوط به گوشي‌هايي است که از منطقه آزاد تجاري وارد کشور شده‌اند و صرفاً در مناطق آزاد سرويس مي‌گيرند و خارج از اين مناطق به اين گوشي‌ها خدمات اپراتوري ارائه نمي‌شود.

در حالت ششم ممکن است با اين پيام مواجه شويد که دستگاه قانوني نيست اما مشمول طرح ثبت تلفن همراه هم نيست. اگر دستگاهي که مي‌خواهيد بخريد، تلفن همراه باشد، نبايد اين گوشي را بخريد چون در آينده قطع مي‌شود. اما اگر گوشي نباشد مي‌توانيد با سيم‌کارتتان از آن دستگاه استفاده کنيد تا قانوني شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو