یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بنابي، نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت مطرح کرد:

براي ارزان شدن اينترنت زيرساخت برنامه داريم/ اينترنت تحريم نمي‌شود

سجاد بنابي

شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۳:۰۰


نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت با تأکيد بر اين‌که بر اساس برنامه‌ريزي‌ها، تلاش مي‌شود قيمت اينترنت، نسبت به قيمت‌هاي فعلي افزايش پيدا نکند گفت: براي کاهش قيمت اينترنت زيرساخت برنامه داريم. دليلش هم اين است که در دنيا اينترنت در حال ارزان شدن است.

پايگاه خبري فناوري  اطلاعات وارتباطات - سجاد بنابي که به‌تازگي و در پي تغييرات تازه در شرکت ارتباطات زيرساخت - تزريق نيروهاي جوان به مجموعه- با حکم محمد جواد آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، به سمت نايب ‌رئيس هيأت‌مديره اين شرکت برگزيده ‌شد. او در گفت‌وگو با خبرنگار مرکز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، در تشريح چرايي اين تغييرات و اهداف و برنامه هاي تازه در مجموعه مديريت شرکت ارتباطات زيرساخت گفت: کلاً نه ‌فقط در مجموعه زيرساخت بلکه در بسياري از مجموعه‌هاي کاري ديگر، - چه در بخش دولتي و چه در بخش خصوصي- اتفاقي که تکرار مي‌شود، اين است که وقتي مديران، مستقل از پير يا جوان بودن، مدت ‌زمان طولاني در سمت مديريت حضور داشته باشند، ذهنشان دچار يک نوع چارچوب‌بندي مشخص مي‌شود.

 جابجايي مديران براي شکستن مقاومت ذهني  نسبت به تغيير است

وي افزود: در چنين شرايطي خيلي از کارهايي که از ديد افراد بيرون از مجموعه عملي و شدني محسوب مي‌شود، از ديد آن‌ها غيرممکن مي‌شود براي اينکه فکر مي‌کنند نمي‌توانند؛ البته نه اينکه توانايي انجام کار را نداشته باشند، بلکه به اين دليل که از نظر ذهني نسبت به آن مقاومت پيدا کرده‌اند. اين مقاومت هم به اين دليل ايجاد مي‌شود که مدت‌ها يک کار را صرفاً با يک روشي پيش برده‌اند و اگر کسي بگويد با روش ديگري هم مي‌توانند عمل کنند بر اساس خصلت انساني در برابر آن مقاومت مي‌کنند.

بنابي ادامه داد: يکي از اقداماتي که در همه مجموعه‌هاي موفق و نه ‌فقط در مجموعه وزارت ارتباطات، انجام مي‌شود جابجايي مديران است تا اين مقاومت ذهني نسبت به تغيير را بشکنند. خود ما هم وقتي به مجموعه وارد شديم فضاي ذهني‌مان اين بود که قرار است مدتي اين‌جا خدمت کنيم و بعد جابه‌جا شويم. وقتي اين نگاه وجود داشته باشد کارهايي انجام مي‌شود که نتايج بلندمدت آن براي مجموعه بسيار مفيد خواهد بود.

جوانان در مقابل باتجربه ها قرار ندارند

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت در ادامه گفت: از سوي ديگر يک دوگانه سازي در ذهن خيلي‌ها شکل مي‌گيرد که جوانان در مقابل، نگوييم پيرها بلکه باتجربه‌ها قرار دارند و اگر مي‌خواهيم جوان‌گرايي کنيم بايد باتجربه‌ها را کنار بگذاريم. اين در حالي است که ما سعي کرديم چنين فضايي شکل نگيرد.

وي افزود: خود آقاي وزير هم وقتي در مجموعه‌هاي مختلف وزارت ارتباطات جوانان را منصوب کردند، افراد باتجربه را به‌طور کامل از دور خارج نکردند و نقش مشورتي را بر عهده آن‌ها گذاشتند. خود ما هم در حال حاضر از تجربيات و مشورت‌هاي افراد باتجربه پيش از خودمان در مجموعه زيرساخت استفاده مي‌کنيم.

چابک سازي و کوچک ‌سازي ماموريت جديد در زيرساخت

بنابي درباره اولويت‌هاي مديريت جديد شرکت ارتباطات زيرساخت گفت:زماني که به هيأت‌مديره اضافه شدم به اينجانب و به آقاي فتاحي که مسؤوليت مديريت عامل شرکت ارتباطات زيرساخت را بر عهده گرفتند يک مأموريتي واگذار شد و آن چابک سازي و کوچک ‌سازي زيرساخت بود.

واگذاري مکالمات بين‌الملل به بخش خصوصي تا شهريور ماه

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت افزود: در همين رابطه ما شروع کرديم به زمينه‌سازي براي آزادسازي فعاليت‌هاي انحصاري که در مجموعه زيرساخت وجود داشت. بر همين اساس در حال حاضر آزادسازي بحث مکالمات بين‌الملل را پيگيري مي‌کنيم تا آن را به ‌طور کامل به اپراتورهاي بخش خصوصي واگذار کنيم. يک مصوبه‌اي هم کميسيون تنظيم مقررات ابلاغ کرده است که ما تا پايان شهريور ماه به ‌طور کامل مکالمات بين‌الملل را به بخش خصوصي واگذار کنيم و شرکت ارتباطات زيرساخت تنها نقش حاکميتي داشته باشد که اين مسئله را الان به ‌طور جدي دنبال مي‌کنيم.

وي ادامه داد: قبلاً مکالمات بين‌الملل از طريق اپراتورها در اختيار زيرساخت قرار مي‌گرفت و زيرساخت آن را تحويل شرکت‌هايي که در خارج از ايران با آن‌ها قرارداد داشت مي‌گذاشت و بالعکس. اين فرآيند بر اساس مأموريت جديد قرار است تغيير کند و زيرساخت فقط نقطه اتصال را برقرار کند و خود اپراتورها مي‌توانند با شرکت‌ها و اپراتورهاي خارجي قرارداد ببندند و فرآيند ارتباط را برقرار کنند. اين مهم‌ترين مأموريتي است که از سمت آقاي وزير بر عهده ما گذاشته‌ شده است.

ترافيک اينترنت را هم به اپراتورها واگذار مي‌کنيم

بنابي تصريح کرد: همچنين ما در حال فراهم کردن شرايطي هستيم تا ظرف يکي دو سال آينده، بحث ترافيک اينترنت را هم به اپراتورها واگذار کنيم. به اين معنا که عملاً خريد و فروش اينترنت توسط خود ارائه ‌دهندگان سرويس انجام شود و خود آن‌ها با شرکت‌هاي خارجي بي ‌واسطه ارتباط برقرار کنند.

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت در ادامه درباره قطعي چندي پيش اينترنت که گلايه وزير ارتباطات را هم در پي داشت و حتي خواستار جبران خسارت زيان ديدگان شده بود گفت: اتفاقي که افتاده بود و ممکن است تکرار شود اين است که برخي لينک‌هاي ارتباطي ما با تأمين‌ کننده‌هاي اينترنت در خارج از کشور قطع شد.

شرکت اروپايي به خاطر قطعي اينترنت در ايران عذرخواهي و جبران خسارت کرد

وي افزود: براي اينکه اين اتفاق نيفتد البته تمهيداتي انديشيده شده و از 6، 7 سال پيش سعي کرديم نقاط اتصال کشور به اينترنت را توسعه دهيم. در حال حاضر تقريباً در همه مرزهاي غربي، شمالي و جنوبي ما اتصال اينترنت داريم. به همين دليل امکان قطع اينترنت کشور به ‌يک ‌باره تقريباً وجود ندارد. چون اگر از يک ورودي قطعي اينترنت داشته باشيم مي‌توانيم آن را از ورودي‌هاي ديگر جبران کنيم. يکي از کارهاي که ما سعي داريم انجام دهيم بالانس کردن توزيع ورودي‌ها است تا شاهد قطعي‌هاي مختصر هم نباشيم.

بنابي تصريح کرد: اما آن اتفاقي که افتاد اين بود که اينترنت دو تأمين‌کننده‌ي خارجي، به دليل قطعي فيبر ايجاد شده در اروپا قطع شد. با اينکه تلاش کرديم توزيع مناسبي داشته باشيم اما اين دو مسير در يک نقطه اروپايي روي ‌هم افتادند و وقتي قطعي اتفاق افتاد انگار ورودي دو مرز ما به‌ طور کامل قطع شد. اين اتفاق خيلي نادر و البته خارج از اراده ما و تامين کننده بود. شرکت تأمين‌کننده‌ي ظرفيت هم که يک شرکت اروپايي بود (و مستقيم با ما قرارداد ندارد) درنهايت ناچار به عذرخواهي و جبران خسارت شد.

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت در ادامه در پاسخ به اين سؤال که آيا تحريم و يا محدوديت‌هاي مالي براي تسويه با شرکت‌هاي خارجي تأثيري در آن قطعي داشت و يا اساساً تحريم‌ها تأثيري بر اينترنت کشور داشته است يا خير گفت: بسياري از تحريم‌هايي که متوجه کشورمان شده، به‌طور مستقيم کاربردهاي عمومي را هدف قرار نداده است بلکه آن‌چه باعث مي‌شود که برخي تعاملات تجاري با محدوديت مواجه شود، تحريم بانکي است.

اينترنت تحريم نمي‌شود

بنابي افزود: در موضوع اينترنت هم ممکن است همين بحث وجود داشته باشد اما چون در اين رابطه ما علاوه بر هزينه، درآمد هم داريم و از شرکت‌هايي که خريد اينترنت مي‌کنيم، سرويس‌هاي شامل ترانزيت ترافيک هم به آن‌ها ارائه مي‌دهيم با ارتباطاتي که برقرار شده مانع از تأثير تحريم‌هاي بانکي بر خريد اينترنت شده‌ايم.

وي در ادامه درباره درخواست شرکت‌هاي ارائه‌ کننده خدمات اينترنت ثابت براي افزايش 50 درصدي بهاي خدمات‌شان و اينکه آيا شرکت زيرساخت قيمت اينترنتي که در اختيار اين شرکت‌ها قرار مي‌دهد را افزايش مي دهد يا خير گفت: درخواست FCP ها براي افزايش قيمت اساساً ارتباطي به زيرساخت پيدا نمي‌کرد چراکه اصلاً شرکت زيرساخت، قيمت اينترنت را گران نکرده است که اين شرکت‌ها بخواهند متأثر از اين افزايش، قيمت خدمات خود را افزايش دهند. در واقع شرکت زيرساخت در زمان مديريت آذري جهرمي طي دو نوبت تا کنون بيش از 50 درصد از قيمت فروش اينترنت به اپراتورها و FCP ها را کاهش داده است.

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت افزود: در پي اين درخواست هم مجموعه رگولاتوري و همچنين شخص وزير چند شرط براي آن‌ها تعيين، که يکي از آن‌ها افزايش کيفيت خدمات و ديگري تنوع خدمات‌شان بود که بر آن مبنا سازمان تنظيم امکان بررسي درخواست‌شان براي افزايش قيمت را پيدا مي‌کند.

زيرساخت اينترنت را به اپراتورها و FCP ها گران نمي‌فروشد

وي ادامه داد: بنابراين، اين‌که گفته مي‌شود زيرساخت اينترنت را گران مي‌فروشد پس FCP ها ناچارند اينترنت را گران بفروشند حرف غلطي است. قيمت اينترنتي که اپراتورها و FCP ها از زيرساخت خريداري مي‌کند چيزي حدود 8 تا 10 درصد کليه هزينه‌هاي آن‌ها است؛ يعني اگر همين فردا زيرساخت، اينترنت را با قيمت صفر در اختيار اين شرکت‌ها قرار دهد اپراتورها درنهايت 10 درصد از هزينه‌هاي‌شان کم مي‌شود.

براي کاهش قيمت اينترنت زيرساخت برنامه داريم

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت با بيان اينکه خواسته ما قطعاً در حال حاضر نه ‌تنها گران نشدن قيمت اينترنت بلکه حتي کاهش قيمت‌ها است گفت:بر اساس برنامه‌ريزي‌ها، تلاش مي‌شود قيمت اينترنت، نسبت به قيمت‌هاي فعلي افزايش پيدا نکند. براي کاهش قيمت اينترنت زيرساخت هم برنامه داريم، دليلش هم اين است که در دنيا اينترنت در حال ارزان شدن است.

شبکه ملي اطلاعات گفتمان انقلاب اسلامي در مواجهه با فضاي مجازي است

بنابي در ادامه در پاسخ به سؤالي درباره سرنوشت شبکه ملي اطلاعات و اينکه چرا انتقادات نسبت به تأخير در اجرايي شدن اين پروژه به ‌طور دائم متوجه وزارت ارتباطات است گفت: براي پاسخ به اين سؤال بايد به اين مسئله توجه کرد که شبکه ملي اطلاعات يک پروژه‌اي نيست که بگوييم انجام مي‌دهيم، افتتاح مي‌کنيم و تمام. شبکه ملي اطلاعات در واقع گفتمان انقلاب اسلامي در مواجهه با فضاي مجازي است؛ رويکرد آن ‌هم خيلي واضح و مشخص است؛ بر اساس اين رويکرد گفته مي‌شود تا حد امکان در لايه زيرساخت، خدمات و محتوا، استقلال خودمان را در فضاي مجازي حفظ کنيم. اين مبناي مفهومي شبکه ملي اطلاعات است. البته استقلال به معناي قطع ارتباط نيست بلکه بايد از رويکرد مصرف‌کننده و تأثيرپذير بودن به سمت توليد کننده و تأثيرگذار بودن حرکت کنيم.

وي با تأکيد بر اينکه شبکه ملي اطلاعات سه لايه دارد گفت: لايه اول آن «زيرساخت» است، لايه دوم «خدمات» و لايه سوم «محتوا» است. يک مصوبه کلي شوراي عالي فضاي مجازي داشت که اين تقسيم‌بندي را انجام داده و براي هر کدام از اين حوزه‌ها متولياني تعيين کرد. متولي حوزه «زيرساخت» شبکه ملي اطلاعات، وزارت ارتباطات است. تنها سندي هم که به‌ عنوان سند الزامات شبکه ملي اطلاعات وجود دارد، سند الزامات پياده‌سازي «زيرساخت» است.

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت افزود: در دو لايه بعدي شبکه ملي اطلاعات که «خدمات» و «محتوا» باشد سند الزامات توسط مرکز ملي فضاي مجازي ابلاغ نشده است. بر اين اساس در حال حاضر دستورالعملي براي اقدامات در لايه «خدمات» و «محتوا»  و نيز اهداف کمي براي آن وجود ندارد.

لايه‌هاي «خدمات» و «محتوا» در شبکه ملي اطلاعات متولي ندارد

بنابي ادامه داد: بر اين اساس در لايه «زيرساخت» همان ‌طور که آقاي وزير گفته‌اند و اسناد و گزارش‌هاي آن ‌هم ارائه ‌شده ما 80 درصد الزامات حوزه زيرساخت شبکه ملي اطلاعات را انجام داده‌ايم. متولي اصلي تقسيم وظايف و نظارت بر اجراي آن‌ها مرکز ملي فضاي مجازي است و خودشان بايد تعيين کنند چه نهادهايي در لايه‌هاي «خدمات» و «محتوا» چه مسؤوليت‌هايي دارند.

وي درباره اينکه چرا حتي در مرکز ملي فضاي مجازي هم باور نمي‌شود که وزارت ارتباطات 80 درصد الزامات خود را در لايه «زيرساخت» شبکه ملي اطلاعات انجام داده است گفت: از آن موقع که اسناد را به ‌طور کامل در اختيارشان قرار داده‌ايم بيش از دو ماه مي‌گذرد اما هنوز به ما پاسخي نداده‌اند که کجاي آن ايراد دارد؛ بنابراين وقتي سندي را بررسي نکرده‌اند چه انتقادي را متوجه وزارت ارتباطات مي‌کنند. به نظر مي‌رسد که فضاسازي‌هايي که مي‌شود بيشتر ژورناليستي است تا کارشناسي و فني.

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت تأکيد کرد: در حال حاضر وزارت ارتباطات تمام شهرهاي کشور را به شبکه ملي اطلاعات متصل کرده است و حدود 70 درصد روستاهاي بالاي 20 خانوار هم به اين شبکه متصل شده‌اند. بر همين مبنا اگر بتوانيم اين اهداف را پيش ببريم تا پايان سال مي‌توانيم ارتباط تمام مدارس کل کشور به شبکه ملي اطلاعات را برقرار کنيم.

رويکردمان به تکنولوژي بايد فعالانه باشد

بنابي در ادامه درباره چالش ارزهاي ديجيتال که به ‌نوعي کشور را درگير کرده است و اين‌که درنهايت نگاه‌مان به موضوع ارزهاي ديجيتال فرصت محور باشد يا تهديد محور گفت: مادامي‌که نگاه ما به تکنولوژي، تهديد محور باشد ترديد نکنيد موضع‌مان انفعالي خواهد بود. در مورد همه تکنولوژي ها هم همين مسأله صادق است و محدود به بلاکچين هم نيست.

وي افزود: تا وقتي‌ که نگاه‌مان اين باشد که بنشينيم، تکنولوژي جديدي وارد جامعه شود و بعد وقتي تکنولوژي آمد موضع منفعلانه و محدود کننده در برابرش اتخاذ کنيم محکوم به شکست هستيم. رويکردمان در مقابل تکنولوژي بايد رويکرد فعالانه باشد؛ يعني از قبل بايد بررسي کنيم که چه تکنولوژي‌ جديدي قرار است وارد شود، در قبال آن چه استراتژي داشته باشيم و براي آن برنامه‌ريزي کنيم.

صداي واحدي از حاکميت در قبال مسأله رمز ارزها شنيده نمي‌شود

نايب ‌رييس هيأت‌مديره شرکت ارتباطات زيرساخت تأکيد کرد: يکي از مشکلات ما در قبال مسأله رمز ارزها و بلاکچين اين است که صداي واحدي از حاکميت شنيده نمي‌شود. در يک مجموعه يک اداره کل مي‌گويد خيلي خوب است و يک اداره کل ديگر مي‌گويد خيلي بد است و هر کدام هم سعي مي‌کنند در آن فضايي که در اختيار دارند و زورشان مي‌رسد حرفشان را به کرسي بنشانند.

نقش وزارت ارتباطات در موضوع بلاکچين، هماهنگ‌ سازي است

وي ادامه داد: در حوزه بلاکچين، وزارت ارتباطات فقط در موضوع پيش‌بيني تکنولوژي و کمک به ابزارسازي مي‌تواند کمک کند. چون در موضوع رمزارز، از يک‌سو موضوع پول و ارز مطرح است که بايد بانک مرکزي سياست‌گذاري داشته باشد، از سوي ديگر هم چون براي استخراج ارزهاي ديجيتال نياز به تجهيزات خاصي همچون ماينرها وجود دارد وزارت صنعت درگير است و در مسئله برق و سياست‌گذاري مصرف انرژي هم بايد وزارت نيرو ورود کند.

بنابي در خاتمه گفت: بنابراين نقش وزارت ارتباطات در اين رابطه مي‌تواند فقط هماهنگ‌ سازي و تصميم سازي باشد؛ کما اين‌که در اين رابطه در وزارت ارتباطات سند منتشر شده و تحقيقاتي انجام‌ گرفته و اين تحقيقات در اختيار کميسيون‌هاي دولت قرار داده شده و با دستگاه‌هاي مختلف هم مشورت انجام‌ گرفته است. ولي عملاً تصميم گير وزارت ارتباطات نيست چون واقعاً در اين موضوع ارتباط مستقيمي ندارد.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو