یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

ظهور کلاهبرداري‌هاي تلفني جديد در آستانه اربعين

اربعين

سه شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷:۰۰


کلاهبرداري‌هاي تلفني در بازه‌هاي زماني مختلف حتي مناسبت‌هاي متفاوت ظاهر مي‌شوند و اخيرا با وعده برنده شدن در قرعه‌کشي و بهره‌مندي از کمک‌هزينه سفر به کربلا و نجف، اقدام به کلاهبرداري مي‌شود.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- طي سال‌هاي گذشته همواره اخباري جعلي مبني بر برنده شدن در قرعه‌کشي‌ها منتشر مي‌شد؛ عده‌اي با جعل عنوان اپراتورهاي تلفن همراه از مردم کلاهبرداري مي‌کنند و حتي در برخي موارد، کلاهبرداران با فرد تماس گرفته و گفته‌اند شما در يک برنامه راديويي برنده مسابقه يکي از اپراتورها شده‌ايد و براي دريافت جايزه، او را تا پاي دستگاه خودپرداز کشانده و از وي اخاذي کرده‌اند.

اين‌گونه کلاهبرداري‌ها و اساسا همه کلاهبرداري‌ها، به موضوعي مي‌پردازند که در ابتداي کار بسيار جذاب به نظر مي‌رسند؛ مثلاً مي‌گويند: شما برنده جايزه‌اي از يک مسابقه شده‌ايد، يا اين‌که به شما پيشنهاد مي‌دهند در يک موقعيت که در تمام زندگي‌تان فقط يک بار تکرار مي‌شود و يک شانس فوق‌العاده براي شما ايجاد مي‌کند و در آن امکان هيچ باخت يا ضرري وجود ندارد، شرکت کنيد.

اما اين روزها با نزديک شدن به ايام اربعين حسيني، در يکي از انواع اين کلاهبرداري‌هاي تلفني، در تماسي با مشترک گفته مي‌شود: شما به عنوان مشترک منتخب فلان اپراتور، به دليل خوش‌حسابي و عدم شکايت از خطتان، برنده يک قرعه‌کشي شديد. جايزه اين قرعه‌کشي، سفر زيارتي کربلا و ‌نجف (معادل پنج ميليون تومان) همراه دو ميليون تومان بن خريد کالا از فروشگاه‌هاي ايراني در اين دو شهر است و حتي اگر جايزه را نخواهيد، 10 ماه مکالمه و اينترنت رايگان به شما تعلق مي‌گيرد.

زماني که شخص مورد نظر به نحوه پرداخت جوايز مي‌رسد، مي‌گويد: از آنجايي که رئيس بانک مرکزي اظهار کرده که شماره حساب و شماره کارت خود را به صورت تلفني اعلام نکنيد و قانون هم اجازه اين کار را به ما نمي‌دهد، سه بانکي که در آن‌ها حساب داريد را نام ببريد تا مبلغ هفت ميليون تومان به‌صورت سه قسط 3/5 ، 2/5 و دو ميليوني به حساب شما واريز شود.

در ادامه هم به شما مي‌گويد به نزديک‌ترين دستگاه عابربانک برويد و دو رسيد بانکي بگيريد و پيش از آن اعلام کنيد تا اين دستگاه‌ها چه فاصله زماني داريد. اما در صورتي که از فرد تماس‌گيرنده بخواهيد به جاي مراحلي که از شما درخواست کرده، آدرسي به شما بدهد تا بتوانيد جايزه‌تان را به‌صورت حضوري و با ارائه مدارک دريافت کنيد، با پاسخ منفي و اما و اگر روبه‌رو مي‌شويد و آن زمان است که به درستي اين تماس و برنده شدن در قرعه‌کشي شک مي‌کنيد.

بارها اعلام شده نکاتي که بايد به آن‌ها توجه داشته باشيد، اين است که اپراتورها اسامي برندگان خود را از کانال‌هاي رسمي خود اعلام مي‌کنند، بنابراين اگر فردي با شماره ناشناس با شما تماس گرفت و خود را نماينده اپراتور تلفن همراه معرفي کرد، حتما در صحت ادعاي او شک کنيد. شما اگر برنده مسابقه‌اي در يک اپراتور همراه شويد، از همان اپراتور با شما تماس مي‌گيرند، نه از خط موبايل و آن هم با اپراتوري غير از اپراتور مربوطه. ديگر اينکه هيچ اپراتوري از برنده طرح خود شماره حساب، موجودي و رمز نمي‌خواهد، بلکه جايزه به صورت حضوري و در يک مراسم رسمي اعطا مي‌شود.

البته اين جعل عنوان‌ها تنها به اپراتورهاي تلفن همراه هم محدود نمي‌شود و تاکنون حتي وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمانهاي مختلفي درباره دريافت تماس‌ها و پيامک‌هاي مشکوک هشدار داده‌اند. همان‌طور که پيش از اين درباره ارسال پيامک‌هاي سودجويانه‌اي که در آنها از نام وزارت ارتباطات سوءاستفاده مي‌شود، هشدار داده شده بود.

به مشترکان توصيه مي‌شود براي جلوگيري از ايجاد چنين مواردي به اطلاع‌رساني سازمان‌ها از طريق پيامک، تبليغات و پورتال رسمي آنها توجه کنند تا اگر به مواردي غير از آن‌ها و يا به کلاهبردارها برخوردند، خود را در برابر آنها ايمن کنند. همچنين هر جايي که احساس کردند مورد متناقضي وجود دارد، يا هرگاه به فرد تماس‌گيرنده شک کردند، بهترين راه اين است که تماس را قطع کنند. در صورتي که در يکي از اين اپراتورها،‌ برنده قرعه‌کشي شده باشيد، جايزه شما به نحو ديگري برايتان ارسال مي‌شود، اما با قطع کردن تماس مي‌توانيد از يک کلاهبرداري تلفني جلوگيري کنيد.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو