شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

چگونه دسترسي برنامه‌ها به گوشي‌ را کنترل کنيم؟

گوشي

یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴:۰۰


دسترسي‌هايي که هنگام نصب برنامه‌ها در اختيار برنامه‌نويسان قرار مي‌دهيد، مي‌تواند موجب سوءاستفاده شود و با در اختيار داشتن اطلاعاتي از جمله فهرست مخاطبان و تصاوير دوربين، مسائل نقض حريم امنيتي ايجاد کند، بنابراين لازم است پيش از نصب اپليکيشن‌ها، بررسي کرده و ببينيد به چه دسترسي‌هايي نياز داريد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات -  بسياري از افراد خصوصا هنگام نصب بازي‌ها نمي‌دانند که چه دسترسي‌هايي در اختيار برنامه‌نويسان قرار داده و اين کار را به راحتي انجام مي‌دهند. حتي خود برنامه‌نويسان گاهي دسترسي‌ها و درپشتي‌هايي براي خود باز مي‌کنند و اجازه را هم رسما از شما مي‌گيرند. بنابراين زماني که يک نرم‌افزار را بدون خواندن نصب مي‌کنيد و ممکن است مسائل امنيتي و نقض حريم شخصي برايتان پيش بيايد.

همان‌طور که پليس فتا هم بارها هشدار داده، اپليکيشن‌ها با استفاده از موضوع دسترسي مي‌توانند به بخش‌هاي مختلف سيستم عامل دسترسي پيدا کنند. اين دسترسي مي‌تواند به فهرست مخاطبان، تصاوير دوربين و غيره باشد. البته در نسخه‌هاي جديد اندرويد، اين مشکلات برطرف شده و امکاناتي را براي کاربران جهت کنترل دسترسي برنامه‌ها فراهم شده است. غيرفعال کردن دسترسي‌هاي برنامه‌ها مي‌تواند تاثير زيادي در حفظ امنيت گوشي داشته باشد.

بنابراين همواره به دسترسي اپليکيشن‌ها توجه داشته باشيد و بررسي کنيد اين دسترسي‌ها در راستاي خدماتي است که اپليکيشن ارائه مي‌دهد يا ارتباطي به زمينه کاري اپليکيشن ندارد. البته هنگام نصب اپليکيشن، براي دسترسي‌ها همواره از کاربر اجازه گرفته مي‌شود ولي بعد از نصب هم مي توانيد با مراجعه به بخش تنظيمات، اين دسترسي‌ها را تغيير دهيد.

جهت انجام اين کار مي‌توانيد به دو روش اقدام کنيد؛ در روش اول، براي انجام اين کار، ابتدا به قسمت تنظيمات (setting) گوشي رفته و قسمت apps را انتخاب کنيد. سپس گزينه app  permissions  را انتخاب کنيد. در صفحه‌ بازشده دسترسي‌ها را به صورت دسته‌بندي‌شده مشاهده خواهيد کرد. در نهايت مي‌توانيد دسترسي برنامه‌ها را قطع کرده و يا دوباره به آن‌ها دسترسي بدهيد.

در روش دوم، جهت مشاهده اين‌که اپليکيشن مورد نظر شما چه دسترسي‌هاي دارند، از قسمت Apps and Notifications به Apps مراجعه کرده و بعد از انتخاب اپلکيشن مورد نظر، قسمت permissions را انتخاب کنيد. در اين قسمت دسترسي‌هاي اپليکيشن مورد نظر نشان داده مي‌شود و با انتخاب آيکون کنار هر دسترسي مي‌توانيد وضعيت آن را تغيير دهيد.

هشدار درباره دسترسي‌هايي که به برنامه‌ها مي‌دهيد

در اين باره گلمر بحري - متخصص در حوزه امنيت فناوري اطلاعات-، هشداد داده بود: برخي از دسترسي‌هايي که از کاربران گرفته مي‌شود، به دليل نخواندن و کوتاهي کاربر است وگرنه اين حق به دليل متن باز بودن اندرويد براي هر کسي که بخواهد در اندرويد برنامه‌اي بنويسد، وجود دارد. کاربران بايد ياد بگيرند وقتي مي‌خواهند از يک محصول استفاده کنند، اطلاعاتي که هنگام نصب نرم‌افزار به آن‌ها داده مي‌شود را به جاي رد کردن، مطالعه کنند.

وي با بيان اين‌که در زمان نصب هر نرم‌افزاري در اندرويد، به شما توضيح داده مي‌شود که چه دسترسي‌هايي با نصب اين نرم‌افزار به توسعه‌دهندگان آن نرم‌افزار مي‌دهيد، گفته بود: يک نرم‌افزار مي‌تواند دسترسي انجام هر نوع کاري را بخواهد. بسياري از نرم‌افزارها و محصولات خارجي ديگر هم چنين دسترسي‌هايي را از جمله دسترسي به پيامک‌ها و يا دوربين از شما مي‌گيرند.

بحري با بيان اين‌که کاربر مختار است در صورت عدم تمايل به در اختيار گذاشتن دسترسي‌هايي که نرم‌افزار طلب مي‌کند آن را نصب نکند، خاطرنشان کرده بود: شما مي‌توانيد اگر احساس کرديد نمي‌خواهيد اين دسترسي‌ها را در اختيار نرم‌افزار قرار دهيد، در تنظيمات خود اين دسترسي را ببنديد و يا در نهايت اگر در تنظيمات اجازه نصب به شما داده نشد، نرم‌افزار را نصب نکنيد.

مبنع: اينسا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو