شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

سيم‌کارت‌هاي اضافي‌ را حتما مسدود کنيد

سيم کارت

شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷:۰۰


با توجه به سوءاستفاده از اطلاعات هويتي و سيم‌کارت‌هايي که بدون آگاهي افراد به نامشان ثبت شده، بايد با مراجعه به سامانه استعلام تعداد سرويس‌هاي مشترکين اپراتورهاي مخابراتي، از تعداد سيم‌کارت‌هايي که به نام شماست، مطلع شويد و همچنين در صورت دريافت پيامکي مبني بر ثبت‌ سيم‌کارت، درصورتي که بدون اطلاع شما انجام شده، نسبت به قطع آن اقدام کنيد.

پايگاه خبري فناوري اطلاعات و ارتباطات- سوءاستفاده از اطلاعات هويتي به روش‌هاي مختلفي انجام مي‌شود؛ در برهه‌اي از زمان، با مسدود کردن سرشماره‌هاي پيامکي تبليغات، استفاده از شماره‌هاي شخصي براي ارسال پيامک تبليغاتي زياد شد و سودجويان با در دست داشتن اطلاعات هويتي افراد، به ثبت سيم‌کارت‌هايي به نام آن‌ها و بدون اطلاعشان اقدام مي‌کردند تا از اين سيم‌کارت‌ها جهت تبليغات استفاده کنند.

از طرفي در ماه‌هاي اخير، موضوع ثبت سيم‌کارت‌هايي با استفاده از اطلاعات مسافران داغ شده است؛ پس از اجراي طرح رجيستري، واردات گوشي‌هاي مسافري با هزينه‌ پايين‌تر، موجب شد سودجويان که مسافر نبودند هم، از اين امکان فراهم‌شده که با استفاده از کارت ملي، امکان واردات يک گوشي وجود داشت، استفاده کنند. در برهه‌اي، شرايط اين‌طور بود که قاچاقچي بارش را بدون ثبت سفارش به صورت قاچاق وارد کشور مي‌کرد و با عنوان گوشي مسافري مي‌توانست کد رجيستري بگيرد.

موضوع واردات گوشي مسافري توسط کساني که واقعا مسافر نبودند و از اطلاعات مسافران سوءاستفاده کردند، به اينجا ختم نشد. اگرچه با اتصال سامانه‌هاي نيروي انتظامي و گمرک، ديگر فقط کارت ملي براي واردات گوشي مسافري کافي نيست و مسافر واقعي مي‌تواند از اين امکان استفاده کند؛ برخي با گرفتن اطلاعات مسافران، به واردات گوشي به اسم آن‌ها اقدام کردند و اين موضوع واکنش وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات را در پي داشت و وي از کلاهبرداري عده‌اي که به حاجيان امسال سيم‌کارت رايگان داده‌اند و از مدارک آن‌ها سوءاستفاده و گوشي قاچاق ثبت کرده‌اند، خبر داد.

سوءاستفاده از مدارک هويتي حجاج براي ثبت سيم‌کارت

به همين جهت، پيمان قره‌داغي -مديرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري- با اشاره به سوءاستفاده از مدارک هويتي حجاج براي ثبت سيم‌کارت بدون اطلاع آنها گفت: از اين سيم‌کارت‌ها براي ثبت گوشي تلفن همراه به صورت مسافري در سامانه گمرک استفاده شده بود، به همين دليل براي جلوگيري از تضييع حقوق کاربران ضروري است، مشترکين تلفن همراه از اسناد هويتي خودشان به طور جدي محافظت کنند و درصورت ثبت سيم‌کارت به نام آنان بدون اطلاع خودشان، حتماً سيم‌کارت را غيرفعال کرده و شکايت خود را در سامانه ثبت و پاسخگوئي به شکايات 195 ثبت کنند.

وي همچنين اعلام کرد: چنانچه زائران اربعين پيامکي با عنوان (ماسک) سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي مبني بر صدور سيم‌کارت به نام آنان دريافت کردند، بايد به دفاتر فروش اپراتورها مراجعه و سيم‌کارت ثبت‌شده را مسدود و غيرفعال کنند. رگولاتوري به طور مستمر بر عملکرد دفاتر فروش اپراتورها و دفاتر پيشخوان خدمات دولت در فروش و فعال‌سازي سيم‌کارت‌هاي تلفن همراه نظارت کرده و با متخلفان در اين زمينه به شدت برخورد مي‌کند.

کاربران بايد توجه داشته باشند که عدم دقت در نگهداري سيم‌کارت ممکن است باعث شود اين سيم‌کارت در دسترس افراد سودجو قرار گيرد و آن‌ها با فعال کردن سيم‌کارت، در شبکه‌هاي اجتماعي عضو شده و به فعاليت‌هاي مجرمانه اقدام کنند، اقدام به ارسال پيامک‌هاي تبليغاتي کرده و يا براي معافيت‌هاي گمرکي جهت واردات گوشي‌هاي مسافري از اين سيم‌کارت‌ها استفاده کنند.

مالک سيم‌کارت پاسخگوي ارتکاب اعمال مجرمانه است

درصورت هرگونه ايجاد مزاحمت از طريق سيم‌کارت و يا ارتکاب اعمال مجرمانه، اين مالک سيم‌کارت است که در وهله‌ي اول بايد در محاکم قضايي پاسخگو باشد، زيرا قانون وي را دارنده سيم‌کارت مي‌شناسد؛ هرچند بعد از بررسي‌هاي فني مي‌توان مشخص کرد که اين تماس از سوي وي صورت نگرفته است، اما قانون در ابتدا مالک سيم‌کارت را مي‌خواهد و وي بايد پاسخ‌گوي محاکم قضايي و شاکي باشد تا بعد که مجرم اصلي شناسايي شود.

در اين راستا سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرده که در  طرح احراز هويت و ساماندهي سيم‌کارت‌ها براي جلوگيري از سوءاستفاده احتمالي و براي اين‌که ديگر در ايران سيم‌کارت بدون هويتي وجود نداشته باشد، سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکين را راه اندازي کرده است.

بدين ترتيب کاربران با مراجعه به پورتال سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در بخش خدمات الکترونيکي و يا در نشاني اينترنتي mobilecount.cra.ir مي‌توانند از تعداد خطوطي که با کد ملي آنان ثبت شده، آگاه شده و نسبت به غيرفعال کردن خطوطي که از آن‌ها استفاده نمي‌کنند، اقدام کنند. هم‌چنين کاربران مي‌توانند با ارسال کد ملي مالک خط به يکي از شماره‌هاي 3000150 و 3000504901 از طريق يکي از خطوط تحت مالکيت، از تعداد سيم‌کارت‌هايي که به نام آن‌هاست، مطلع شوند.

مشترکان تلفن همراه درصورت مشاهده هرگونه مغايرت در تعداد خطوط ثبت‌شده به نام خودشان مي‌توانند براي جلوگيري هر نوع سوءاستفاده احتمالي، شخصا به دفاتر خدمات مشترکين اپراتورها مراجعه کنند و با ارائه کارت ملي از تمامي خطوط به نامشان که ممکن است بدون اطلاع مشترک به نام وي ثبت شده باشد، آگاه شده و براي قطع هر يک از سيم‌کارت‌ها اقدام کنند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو