دوشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

لزوم احراز هويت مشترکان هنگام خريد سيم‌کارت

سيم کارت

پنج شنبه ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰:۰۰


اپراتورها براي جلوگيري از سوءاستفاده از خريد سيم‌کارت، موظف هستند تنها در دفاتر منتخب خود به کساني که سيم‌کارتي به نامشان نيست، سيم‌کارت بدهند و ساير افراد نيز براي احراز هويت از رمز يک‌بار مصرف استفاده مي‌کنند.

تيک نيوز- يکي از مشکلات دارندگان سيم‌کارت، همواره دريافت پيامک‌هاي مزاحم تبليغاتي بوده که البته استفاده از شماره‌هاي شخصي براي ارسال اين پيامک‌ها نيز مدتي است به روش‌هاي ديگر اضافه شده است. همچنين سوءاستفاده از سيم‌کارت‌هايي که نام و نشان ندارند، يکي ديگر از مشکلات عدم احراز هويت دارندگان سيم‌کارت به شمار مي‌رود. سوءاستفاده‌هايي مانند فيشينگ هم مي‌تواند تحت تاثير ابهام در نظام هويت در فضاي مجازي کشور رخ دهد.

در اين راستا، پيمان قره‌داغي -مديرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوري- در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين‌که پيش از اين هنگام ثبت‌نام سيم‌کارت، تخلفاتي در عوامل فروش يا دفاتر پيشخوان دولت انجام مي‌شد، گفت: براي جلوگيري از اين تخلفات، ما مشترکان را به دو دسته تقسيم کرديم؛ مشترکان سيم‌کارت‌ اولي و غيرسيم‌کارت اولي که حداقل يک سيم‌کارت در هر يک از اپراتورها دارند. دسته دوم کساني هستند که حداقل در يکي از اپراتورهاي همراه اول، ايرانسل، رايتل يا اپراتورهاي مجازي سيم‌کارت دارند.

او ادامه داد: به اپراتورها اجازه داديم حداکثر 250 دفتر منتخب خود که تحت نظارت دقيق هستند، را به ما معرفي و در پورتال خود هم اعلام کنند. هم‌چنين اپراتورها را ملزم کرديم اگر فردي که به دفتر مراجعه کرد، سيم‌کارت اولي بود، حتما از طريق اين دفاتر که نظارت بيش‌تري هم از طرف سازمان و هم اپراتورها روي آن‌ها انجام مي‌شود، به مردم سيم‌کارت اول بدهند. فرآيند سيم‌کارت هم بايد با رعايت پروتکل‌هاي احراز هويت، انجام شود، يعني مردم به‌دقت شناسايي شده و از واگذاري سيم‌کارت به غير از خود فرد دارنده مدرک شناسايي جلوگيري شود.

قراه‌داغي با تاکيد بر افزايش نظارت بر فرآيند احراز هويت، بيان کرد: هم‌چنين اگر فردي که درخواست دريافت سيم‌کارت داشت، سيم‌کارت اولي نبود، فرد مکلف است يکي از سيم‌کارت‌هايي که به نامش است را به دفتر فروش اعلام کند و پس از آن، يک کد OTP (يک بار مصرف) به آن شماره ارسال مي‌شود و پس از دريافت و وارد کردن کد، در سامانه‌هاي فروش امکان ادامه ثبت‌نام مهياست و در غير اين صورت فرآيند فروش انجام نمي‌شود.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو