سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

راهنمای جامع استخدام؛

شغل مناسب خود را پیدا کنید و آن را به چنگ آورید!

استخدام

یکشنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷:۳۸


یافتن شغل مورد علاقه که در آن مهارت و تخصص کافی داشته باشید و هم درآمد خوبی داشته باشد، رویای همه‌ی کارجویان است. برای یافتن شغلی ایده‌آل در سازمانی معتبر، هیچ وقت دیر نیست، ولی هرچه زودتر مسیر و اهداف شغلی خود را تعیین کنید، می‌توانید قله‌های بلندتری از موفقیت حرفه‌ای را فتح نمایید.

تیک نیوز- این مقاله به شما می‌گوید که چگونه مسیر حرفه‌ای خود را مشخص کنید و چگونه با ساختن یک رزومه‌ی حرفه‌ای، ارسال آن برای فرصت‌های شغلی مناسب و یک مصاحبه‌ی استخدامی موفق، به جایگاه شغلی که همیشه آرزویش را داشته‌اید، دست یابید.

۱- اهداف و مسیر شغلی خود را تعیین کنید.

انتخاب مسیر شغلی

گام اول در موفقیت حرفه‌ای، تعیین اهداف و مسیر شغلی است. این کار همیشه چندان ساده نیست. خیلی عوامل مانند جامعه، وضعیت اقتصادی، خانواده، دوستان و معلمان می‌توانند روی تصمیم شما برای تعیین مسیر شغلیتان اثرگذار باشند. معمولا خیلی از افراد، پیش از ورود به دانشگاه و حتی تا پایان تحصیلات خود، به دلیل تاثیر پذیری شدید از عوامل محیطی، تصمیم درستی برای آینده‌ی حرفه‌ای خود نمی‌گیرند. با در نظر گرفتن ۶ عامل زیر، می‌توانید بهترین تصمیم را برای تعریف اهداف و مسیر شغلی خود بگیرید.

علاقه‌ی خود را مشخص کنید.

هیچ چیزی بهتر از این نیست که شما از فعالیتی که به آن علاقه دارید، پول در بیاورید و در مقابل، هیچ چیزی بدتر از این نیست که درآمد شما وابسته به کاری باشد که از آن متنفر هستید. بنابراین، گام اول و شاید مهم‌ترین گام در تعریف مسیر حرفه‌ای شما، یافتن علاقه‌تان است. برای این کار می‌توانید از آزمون رغبت‌سنجی شغلی هالند نیز کمک بگیرید.

تجربه، بهترین معلم است.

درست است که تحصیلات نقش مهمی در آماده‌سازی شما برای شغل آینده‌تان دارد، ولی هیچ چیزی مثل تجربه نمی‌تواند در آغاز مسیر حرفه‌ای و شکل‌گیری تخصص به شما کمک کند. به علاوه، بسیاری از کارفریان در جذب نیروی انسانی، به تجربه بیش از هر چیز دیگری بها می‌دهند. برای بالا بردن تجربه‌ی خود می‌توانید در دوره‌های آموزشی مورد علاقه‌ی خود یا در دوره‌های کارآموزی شرکت کنید.

اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرید.

پیش آغاز یادگیری هر حرفه‌ای، اهداف بلند مدت خود را در نظر بگیرد. ممکن است چیزی که شما الان نیاز دارید و می‌خواهید، چیزی نباشد که پنج یا ۱۰ سال دیگر برای شما مناسب باشد. بنابراین در انتخاب اهداف بلند مدت خود، نهایت دقت را داشته باشید و حتی الامکان، از یک مشاوره‌ی شغلی، کمک بگیرید.

فرهنگ حرفه‌ای را مد نظر داشته باشید.

فرهنگ و محیط هر گروه شغلی، با گروه‌های شغلی دیگر متفاوت است. برای مثال، کسب و کارهای کوچک، محیطی صمیمانه‌تر و فاقد سلسله مراتب سازمانی دارند ولی کسب و کارها و سازمان‌های بزرگ، از سلسله مراتب سازمانی منظمی پیروی می‌کنند.

اگر در محیطی کاری کنید که نتوانید با همکاران خود ارتباط خوبی برقرار کنید و از جو محل کار خود لذت نبرید، حتی اگر کار مورد علاقه‌ی خود را انجام دهید، آن شغل برای شما جذابیتی نخواهد داشت و خیلی زود شما را خسته می‌کند.

به یاد داشته باشید که پول، همه‌ چیز نیست.

تصمیم‌گیری در انتخاب مسیر حرفه‌ای، تنها براساس میزان درآمد، اشتباه بزرگی است. صرف نظر از اینکه چه چقدر درآمد داشته باشیم، به قول ریک اسمیت (Rick Smith)، مدیر اجرایی شرکت Axon، همیشه ۲۰ درصد بیشتر از درآمدی که داریم، می‌خواهیم. بنابراین، علاوه بر درآمد، به مواردی مثل امکان یادگیری و پیشرفت شغلی دقت داشته باشید.

آینده را در نظر بگیرد.

خیلی از مشاغلی که اکنون بازار کار خوبی دارند، ممکن است در آینده، اهمیت خود را از دست بدهند. در دنیای امروز که فناوری، به سرعت در حال تغییر دادن آن است، امکان اینکه بعضی از مشاغل در آینده‌ای نزدیک به کلی از بین بروند، وجود دارد. بنابراین در انتخاب مسیر شغلی خود، بازار کار آینده‌ی آن را در نظر بگیرید.

۲- یک رزومه‌ی حرفه‌ای طراحی کنید.

ساخت رزومه حرفه ای

برای اینکه شانس شما در به دست آوردن شغل رویایی تان بیشتر شود، باید رزومه‌ای حرفه‌ای داشته باشید. در اینجا۱۰ نکته به شما می‌آموزیم که در ساخت یک رزومه‌ی حرفه‌ای به شما کمک می‌کنند.

از کلمات کلیدی استفاده کنید.

تعداد زیادی از آگهی‌های شغلی که فکر می‌کنید برای شما مناسب هستند و مایل هستید که برای آن‌ها رزومه ارسال کنید را مطالعه کنید. اگر تعداد آگهی‌های موجود زیاد نیست، آگهی‌های منقضی شده را نیز مطالعه کنید. معمولا کارفرمایان در آگهی‌های مربوط به یک گروه شغلی، مهارت‌ها و انتظارات خاصی را مد نظر دارند.
شما می‌توانید با مطالعه‌ی آگهی‌های مرتبط با گروه شغلی خود، کلیدواژه‌ای که می‌دانید کارفرمایان به آن علاقه دارند، تعریف کنید و در نوشتن روزمه‌ی خود، از آن استفاده و بر آن تاکید نمایید.

نمونه رزومه‌های گروه شغلی مورد نظر خود را مطالعه کنید.

یکی از بهترین روش‌ها برای ایجاد یک روزمه‌ی خوب، الهام گرفتن ار نمونه رزومه‌های گروه شغلی خودتان است. شما می‌توانید از این نمونه رزومه‌ها به عنوان یک قالب رزومه استفاده کنید ولی آن را شخصی‌سازی کنید تا منحصر به فرد شود.

تنها اطلاعات مرتبط را در رزومه وارد کنید و اطلاعات مهم‌تر را در ابتدای رزومه بیاورید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در نوشتن رزومه باید به آن دقت داشته باشید، خلاصه‌نویسی است. شما باید با کمترین کلمات ممکن، بیشترین و مهم‌ترین اطلاعات را در رابطه با خودتان به کارفرما بدهید. به یاد داشته باشید که اکثر کارفرماها، اگر ابتدای رزومه را نپسندند، از خواندن ادامه‌ی آن صرف نظر می‌کنند. بنابراین، جذاب‌ترین و مرتبط‌ترین اطلاعات را در ابتدای رزومه بگذارید و در انتهای رزومه می‌توانید به مهارت‌ها، تجربیات و افتخارات جانبی خود اشاره کنید.

ساده‌نویسی کنید.

در نوشتن رزومه‌ی خود از ساده‌ترین کلمات استفاده کنید، که مفهوم چند پهلو ندارد و سریعا منظور شما را به خواننده منتقل می‌کنند.

توجه کارفرما را به دستاوردهای مهمتان جلب کنید.

به جای اینکه همه‌ی تجربیات کاری خود را فهرست‌وار در قسمت سوابق کاری رزومه بیاورید، تنها به مهم‌ترین و موفقیت‌آمیزترین آن‌ها بپردازید و در صورت امکان، از اعداد برای نشان دادن موفقیت خود استفاده کنید. یک بخش دستاوردهای مرتبط، مثل موفقیت‌های تحصیلی در رزومه‌ی خود داشته باشید.

رزومه‌ی خود را تصحیح کنید.

پیش از ارسال رزومه‌ی خود برای کارفرما، آن را از نظر نگارشی بررسی کرده و ویراستاری کنید. به علاوه، می‌توانید از دوستان و همکاران خود بخواهید تا رزومه‌تان را بخوانند و نظر بدهند. نظرات مفید را در رزومه اعمال کنید.

در صورت نیاز، برای مشاغل متفاوت، روزمه‌های مختلفی بنویسید.

خیلی وقت‌ها، یک رزومه‌ی کلی برای همه‌ی مشاغل در یک گروه شغلی، مناسب نیست. بنابراین، پیش از هر بار ارسال رزومه برای یک فرصت شغلی جدید، در صورت نیاز، رزومه‌ی خود را متناسب با آن، تغییر دهید. اگر می‌خواهید در چند گروه شغلی مختلف، شانس خود را برای استخدام شدن امتحان کنید، باید برای هر گروه شغلی، یک رزومه‌ی کاملا مجزا با کلیدواژه، اطلاعات و ظاهر متفاوت بسازید.

روزمه‌ساز جاب ویژن دارای یک قالب کاملا حرفه‌ای است که تمامی نکات بالا در آن رعایت شده است و تنها کافی است اطلاعات شخصی خود را در آن وارد کنید. به علاوه، شما می‌توانید فایل رزومه‌ی شخصی خود را نیز در جاب ویژن، آپلود نمایید.

۳- پیش از ارسال رزومه، شرکت‌ها را بشناسید.

شناخت سازمان های معتبر کشور

هنگامی که جستجوی شغل را شروع کنید، می‌بینید که شرکت‌های متعددی آگهی‌های استخدامی منتشر می‌کنند. در صورتی که برای گروه شغلی مد نظر شما فرصت‌های شغلی متعددی وجود داشته باشد، بهتر است که برای شرکت‌هایی رزومه ارسال کنید که از اعتبار آن‌ها مطمئن هستید. در صورتی که شرکت‌ها را نمی‌شناسید، پیش از ارسال رزومه، در رابطه با آن‌ها تحقیق کنید.

۴- نکاتی که باید در ارسال رزومه رعایت کنید.

نکاتی برای نوشتن رزومه

وقتی که رزومه‌ی خود را تکمیل کردید می‌توانید ارسال رزومه برای آگهی‌های شغلی مورد نظر خود را آغاز کنید. البته، همانطور که در بالا گفتیم، پیش از ارسال رزومه برای هر شرکتی، آن شرکت را به خوبی بشناسید.

پیش از ارسال رزومه برای یک آگهی استخدام، از تطابق آن با مهارت و شرایط خود، مطمئن شوید. سپس آن آگهی را با دقت مطالعه کنید و رزومه‌ی خود را با آن آگهی تطبیق دهید.

اگر واقعا برای تصاحب آن شغل مشتاق هستید، به ارسال رزومه اکتفا نکنید و یک نامه‌ی اختصاصی (cover letter) نیز برای کارفرما ایمیل کنید. شما در این نامه‌ی اختصاصی، به کارفرما می‌گویید که چرا برای آن شغل مناسب هستید و انگیزه‌ی بالای خود را برای تصاحب آن جایگاه شغلی به او نشان می‌دهید.

در پلتفرم جاب ویژن این امکان برای شما وجود دارد تا برای آگهی‌های شغلی که فکر می‌کنید واقعا برای شما مناسب هستند، رزومه‌ی VIP ارسال کنید. مزیت ارسال رزومه‌ی VIP نسبت به رزومه‌ی معمولی این است که در رزومه‌ی VIP می‌توانید برای کارفرما، یک نامه‌ی اختصاصی نیز بفرستید. به علاوه، رزومه‌های VIP در صدر فهرست رزومه‌های ارسالی برای کارفرما نمایش داده می‌شوند.

۵- هشت نکته‌ای که باید برای یک مصاحبه‌ی شغلی موفق رعایت کنید.

مصاحبه شغلی موفق

در صورتی که پس از ارسال رزومه، برای یک مصاحبه‌ی شغلی دعوت شدید، یعنی رزومه‌ی شما مورد پسند کارفرما بوده و یکی از نامزدهای تصاحب آن شغل هستید. با این حال، مرحله‌ی مصاحبه، یکی از سخت‌ترین مراحل برای استخدام شدن است. گاهی اوقات شما بهترین فرد برای یک شغل هستید ولی به دلیل اشتباهاتی ساده در جلسه‌ی مصاحبه، آن شغل را از دست می‌دهید. در اینجا، در رابطه با هشت نکته‌ای که باید پیش از جلسه‌ی مصاحبه، در هنگام آن و پس از مصاحبه، رعایت کنید، صحبت می‌کنیم.

در رابطه با شرکت و مصاحبه‌کننده، تحقیق کنید.

پیش از ورود به جلسه٬ی مصاحبه، سری به وبسایت شرکت بزنید و با اهداف، پروژه‌ها و فرهنگ شرکت آشنا شود. با این کار می‌توانید پیشبینی کنید که در جلسه‌ی مصاحبه، چه فضایی و چه سوالاتی انتظارتان را می‌کشد. یکی از سوالات متداول در هر جلسه‌ی مصاحبه این است: «از شرکت ما چی می‌دونی و چطوری باهاش آشنا شدی؟»

اگر می‌دانید که توسط چه شخصی مصاحبه خواهید شد، در رابطه با او تحقیق کنید و خود را برای سوالات احتمالی او آماده سازید.

خود را برای سوالات احتمالی جلسه‌ی مصاحبه، آماده کنید.

در فاصله‌ی بین دعوت به مصاحبه تا ورود به جلسه‌ی مصاحبه، فهرستی از سوالاتی که ممکن است در مصاحبه از شما پرسیده شود، تهیه کرده و خود را برای پاسخ‌گویی به آن‌ها آماده کنید.

به رزومه‌ی خود و نقاط ضعف و قوتی که در آن آورده‌اید، مسلط باشید.

پیش از مصاحبه، رزومه‌ی شما تنها چیزی است که کارفرما از شما می‌داند و بنابراین، احتمالا سوالاتی از درون رزومه استخراج می‌کند و از شما می‌پرسد. بنابراین، کاملا به چیزهایی که قبلا در رزومه‌ی خود نوشته‌اید، مسلط باشید.

با شکم خالی به جلسه‌ی مصاحبه نروید.

۱۲ ساعت قبل از شروع مصاحبه، یک وعده‌ی غذایی شامل ویتامین E، اسیدهای چرب ضروری و آنتی‌اکسیدان‌ها بخورید زیرا این ترکیبات، عملکرد مغز را تقویت می‌کنند. لحظاتی پیش از شروع مصاحبه نیز یک اسنک شیرین بخورید تا مغز شما انرژی لازم برای فعالیت داشته باشد.

سر وقت در جلسه‌ی مصاحبه حاضر شوید.

حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه قبل از شروع مصاحبه، در مکان مصاحبه حاضر شوید. این کار، نشان‌دهنده‌ی رفتار حرفه‌ای شماست.

مراقب زبان بدن خود باشید.

● ارتباط چشمی خود را با مصاحبه‌کننده حفظ کنید. این کار، اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد و سبب می‌شود صحبت‌های شما روی او اثر بگذارد.
● لبخند زدن را فراموش نکنید. این کار علاوه بر اینکه عضلات صورت شما را ریلکس می‌کند و حس بهتری به مصاحبه کننده القا می‌نماید، اعتماد به نفس شما را نشان می‌دهد.
● روی صندلی صاف بنشینید، دست خود را باز نگه دارید و پاهای خود را محکم روی زمین بگذارید. این کار به مصاحبه‌کننده نشان می‌دهد که شما با دقت به سوالات او گوش می‌دهید و اعتماد به نفس شما را به رخ می‌کشد. البته ایرادی ندارد که پاهای خود را روی هم بیاندازید.

جلسه‌ی مصاحبه را محترمانه ترک کنید.

در انتهای مصاحبه، از مصاحبه‌کننده تشکر کنید که وقتش را به شما اختصاص داده است و در رابطه با مراحل بعدی از او سوال بپرسید.

بعد از جلسه مصاحبه، یک نامه قدردانی ارسال کنید.

ارسال نامه قدردانی بعد از مصاحبه

پس از پایان مصاحبه، یک روز صبر کنید و سپس یک نامه‌ی قدردانی (thank you note) برای مصاحبه‌کننده ارسال کنید. این کار، شما را به او یادآوری می‌کند و به او نشان می‌دهد که تا چه اندازه برای آن شغل مشتاق هستید.

یکی از بزرگترین موفقیت‌ها در زندگی هر شخصی، استخدام شدن در یک جایگاه شغلی خوب است که به آن علاقه داشته باشد و بتواند توانایی‌هایش را در آن شغل ثابت کند. گام اول برای این کار، تعیین مسیر و اهداف زندگی حرفه‌ای و کسب تخصص در زمینه‌ای است که به آن علاقه‌مند هستید و استعداد آن را دارید.

پس از کسب تخصص و تجربه در یک گروه شغلی، باید یک روزمه‌ی حرفه‌ای برای خود بسازید و آن را برای جایگاه‌های شغلی مورد نظر خود در شرکت‌های معتبر ارسال کنید. سخت‌ترین مرحله در تصاحب یک جایگاه شغلی، مصاحبه است. با رعایت هشت نکته‌ای که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، می‌توانید مصاحبه را با موفقیت پشت سر بگذارید و به شغل رویایی خود برسید.


منبع: جاب ویژن

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو