پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل کمی و کیفی و اثرگذاری فناوری پهن باند براقتصاد

پهن باند

چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۵:۰۳


در جهان امروز، اهمیت فناوری اطلاعات و ارتباطات و به ویژه استفاده از نتایج این فناوری در فضای مجازی، تاحدی است که ازآن به منزله راهکاری برای توسعه آتی اقتصادهای جهانی یاد می شود. این موضوع در پژوهشی توسط علی استاجی، مهدی رعایائی، احمد محمدی مورد بررسی قرارگرفته و در مقاله ای ارایه شده است.

تیک نیوز- اگرچه در میزان و نحوۀ تأثیرگذاری سرعت اینترنت و فناوری های نوین آن در اقتصاد ( ملی و جهانی ) مناقشاتی اتفاق می افتد، اما به علت غالب بودن آثار مثبت اقتصادی برآثار منفی آن، بیشتر کشورهای توسعه یافته ودرحال توسعه در پی افزایش توانمندی های استفاده کسب وکار وسطح دسترسی مردم به فناوری پهن باندند.

آقایان علی استاجی دانشجوی دکتری اقتصاد دانشگاه تهران ، مهدی رعایائی کارشناسی ارشد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) (نویسندۀ مسئول) و احمد محمدی کارشناسی برق دانشگاه امیرکبیر در یک پژوهش علمی ، پس از تبیین مفهوم فناوری پهن باند، که پایه ای اساسی در فناوری اطلاعات و ارتباطات است به اهمیت این فناوری برای توسعۀ اقتصادی کشورها اشاره می کنند.

یكی از اهداف اصلی این تحقیق، تحلیل کیفی و کمی این اثرگذاری است که باید به شكل مشخص و کاربردی ارایه می شود.

در ادامه، مباحث مفهومی و مبتنی برشهود و آمار ارائه شده است. صحبت از آثار توسعۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات برنفوذ اطلاعات ، ارتقای خدمات دولتی، همکاری میان صنعتی، توسعه زیرساخت ها وخدمات متنوع اقتصادی ، تغییرات ساختاری ومواردی از این دست در حکم تحلیل کیفی ، و صحبت از آثار فناوری مذکور در سه مقوله مهم اقتصادی، یعنی در آمد ، اشتغال ، بهره وری، با تکیه بر آمار و ارقام جهانی و به تفکیک کشورها، درحکم تحلیل کمی اشاره به این مهم دارند.

علاقمندان می توانند اصل مقاله را در اینجا مطالعه نمایند.

منبع: فصلنامه سیاست نامه علم و فناوری

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو