پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

پاسخ پرابهام مبین نت به یک ابهام

مبین نت

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۶:۱۹


با انتشار این موضوع که " مودم‌های مبین نت بدون اطلاع کاربر "بیت کوین" ماین می‌کنند " از سوی یک توسعه دهنده ایرانی در شبکه های اجتماعی، شاهد پاسخ پرابهام مبین نت به این پیام و بازخورد کاربران به این پاسخ هستیم.

تیک نیوز- یک توسعه دهند ایرانی درشبکه های اجتماعی اعلام کرد: برخی از مودم‌های مبین نت به اسکریپت ماینینگ آلوده هستند و بدون اطلاع کاربر اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند.

برخی از کاربران و رسانه ها مطالب زیر را دراین خصوص منتشر کرده اند.

🔹در یک اتفاق باور نکردنی مشخص شده برخی از مودم‌های مبین نت به اسکریپت ماینینگ آلوده هستند و بدون اطلاع کاربر اقدام به استخراج رمزارز می‌کنند. این موضوع توسط یک توسعه دهنده ایرانی افشا شده و مبین نت آن را تأیید کرده است.

🔹یک توسعه دهنده ایرانی در توییتر تصاویری منتشر کرده که نشان می‌دهد مودم‌های SLC مبین نت با Firmware 1.0.13 به یک وب اسکریپت آلوده هستند که اقدام به ماینینگ بدون اطلاع کاربر می‌کند. این موضوع ابهامات فراوانی را پدید آورده است.

🔹مبین نت در واکنش به این موضوع اعلام کرده کارشناسان این شرکت از مدت‌ها قبل از وجود چنین مشکلی با خبر بوده‌اند و آپدیت کردن مودم‌ها در جریان است. با این حال پیش از این هرگز مبین نت در این خصوص هیچ اطلاع رسانی نکرده است.

🔹به گفته کاربری که آلوده بودن مودم‌های مبین نت به وب ماینر را کشف و گزارش کرده است، روشن نیست هکرها از باگ مودم‌های مبین نت برای تزریق وب ماینر استفاده کرده‌اند یا پای سازنده چینی آنها در میان است.

🔹متأسفانه مبین نت هیچ گونه اطلاعات بیشتری در این خصوص ارائه نکرده است و کاربران نمی‌دانند کدام مودم‌ها آسیب پذیر هستند، آپدیت چه وقت عرضه می‌شود و تا آن زمان چه راهکاری وجود دارد.

🔹عدم شفافیت و پاسخگو نبودن شرکت‌ها در کشورمان در برابر چنین وقایعی اتفاق تازه‌ای نیست و در رخدادهای به مراتب جدی‌تر چون نشت اطلاعات مشترکین هم هرگز نتیجه مطلوبی نداشته است.

مبین نت درمواجهه با این به ظاهر افشاگری توضیحی ارایه کرد که نه تنها به تشکیک ایجاد شده پاسخ نداد بلکه خود ابهامی شد که اظهار نظرهای تند کاربران را به دنبال داشت .

 

متن زیر از سوی مبین نت بعنوان پاسخ به موضوع مطروحه در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

پیرو اخبار درج شده در برخی رسانه‌های مجازی، مبنی‌بر احتمال وجود بدافزار در یکی از نسخه‌های نرم‌افزاری مودم‌های SLC، نکات زیر جهت اطلاع مشترکین اعلام می‌شود:

خبر مذکور به استناد توییت یک فرد ناشناس و بدون ارائه شواهد معتبر فنی تنظیم شده و تاکنون صحت آن به تایید مبین‌نت نرسیده است.

احتمال مطرح شده ، صرفا مربوط به مودم مدل SLC ساخت شرکت SEOWON کره جنوبی و منحصر به یک نسخه قدیمی از Firmware آن ( 1.0.13 ) بوده و هیچ ارتباطی با سایر مدل های پرکاربرد مودم های شرکت ارتباطات مبین نت ندارد.

نسخه مذکور Firmware ، پیشتر در تیرماه سال 99 در فرایند ارزیابی دوره ای مبین نت ، برای بخش عمده مشترکین دارای این مودم به روزرسانی شده است.

با این وجود و علیرغم تعداد بسیار محدود مودم های با مدل مذکور و Firmware قدیمی ( کمتر از درصد ) تیم مدیریت رخداد مبین نت به محض اطلاع از خبر مذکور ( پیش از انتشار ) علیرغم تایید نشدن خبر، اقدامات کنترلی پیشگیرانه را در این خصوص انجام داده است.

 

واکنش کاربران به این موضوع خطاب به مبین نت در قالب پیام های زیر منعکس شده است.

  • حالا خوبه اون فرد ناشناس اومده تا خط مربوط به سورس کد رو براتون هایلایت کرده. دیگه اینکه به تایید کارشناسان مبین نت برسه نمی دونم کجاش کار پیچیده ایه که بعد از 3 روز هنوز انجام نشده.
  • می دونستید بعضی وقتا حرف نزدن و بیانیه ندادن چقدر زیبا هست؟ مخصوصا وقتی یکی درحد یه طفل 4 ساله قراره این کار را بکنه.
  • آها راستی شما گفته بودید خودتون خبر داشتید از قبل . الان دارید می گید تاکنون صحت آن تایید مبینت نرسیده؟آقا به جان خودم شما تا دیروز خودتون اطلاع داشتید.
  • عذر بدتر از گناه . اگه مشکلی نبود چرا آپدیت فریم ور دارید ؟ اگه مشکل بوده چرا قبل فروش دیوایس پن تست نداشتید؟ فرضا که مبدا ( سازنده ) همچین اقدامی کرده باشه اما سلب مسئولیت از شما نیست و بایداز کاربران عذرخواهی رسمی و درصدد باشید  برای جبران هزینه تحمیل شده بهشون (آپلود بی اطلاع )
  • حداقل اون فرد ناشناس یه مدرک کوچیکی هم که شده ارایه کرده. شما به جز دروغ و فریب مردم کار دیگه ای بلد نیستین ؟ یادم میاد از ابتدا تا کنون توی سایتتون هیچ جایی هیچ چیزی به عنوان فاکتور به مشتری تحویل نمی  دین ! همین قضیه مقدمات کلاهبرداری نمایندگان و خودتون رو فراهم کرده.

از واکنش کاربران اینگونه استنباط می شود که این پاسخ مبین نت نه تنها کاربران را مجاب نکرده، بلکه باعث اظهار نظرهای تند آنان به این توضیح شده است. و دلیل این واکنش را می توان در دو عامل جستجو کرد.

احتمال خوش بینانه این است که بازخوردهای ضورت گرفته از ناتوانی تنظیم کننده متن مبین نت ناشی شده است و احتمال دوم این که توضیح ارایه شده بر پایه صداقت تنظیم نشده است. پاسخگویی مناسب در رویدادها حق مسلم مشترکین است.

از اپراتوری چون مبین نت توجه بیشتری به نیاز اطلاعاتی کاربران و مشترکین انتظار می رود.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو