جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خودپردازهای مشارکتی، ATMها را از انحصار بانک‌ها خارج می‌کنند

atm

سه شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۰:۲۲


متخصصان حوزه بانکی و فناوری بر این باورند که فراهم شدن امکان خرید خودپردازهای مشارکتی علاوه بر اینکه خودپردازها را از انحصار بانک‌ها خارج می‌کند تاثیر بسیار خوبی بر اشتغال‌زایی و درآمدزایی دارد. دستگاه‌های خودپرداز تا مدتی تنها در مالکیت بانک‌ها و شرکت‌های مرتبط به بانک‌ها و حوزه فناوری‌ بود، اما در چند سال گذشته با بیشتر شدن نیاز شهروندان به خدمات دستگاه‌های خودپرداز، امکان خرید دستگاه‌های خودپرداز برای اشخاص حقیقی و حقوقی هم فراهم شده است.

حامد علی‌نژاد، مدیرعامل شرکت عصر هوشمند وندا، در گفت‌وگو با پیوست درباره خودپردازهای مشارکتی گفت: خرید دستگاه‌های خودپرداز مبلغی بین ۵۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان به بانک‌ها تحمیل می‌کند و علاوه بر آن هزینه‌های جانبی نیز به همراه دارد. همین موضوع باعث شده بسیاری از روستاها و حتی مناطق شهری با مشکل کمبود دستگاه‌های خودپرداز مواجه باشند. اینجاست که ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند راهگشا باشد.
 
به گفته علی‌نژاد، طرحی که با بانک‌هایی مثل شهر، رفاه و پست بانک آغاز شد حالا با ورود شرکت‌های دیگر سرعت بیشتری پیدا کرده و هر شخص می‌تواند دستگاه خودپرداز را به صورت شخصی خریداری کند.
 
او در این‌ باره توضیح داد: حالا بسیاری از افراد در صورتی که توانایی خرید دستگاه‌های خودپرداز مشارکتی را داشته باشند می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند. بسیاری از افراد مغازه‌دار یا آنها که فضای مناسب برای قرار دادن دستگاه خودپرداز دارند از این امکان استقبال کرده‌ و از درآمد این دستگاه‌ها بهره‌مند شده‌اند.
 
علی‌نژاد همچنین در پاسخ به مزایای خودپردازهای مشارکتی برای خریداران گفت: در تراکنش‌های بانکی کارمزد‌هایی از کاربران کسر می‌شود که در دستگاه‌های خودپرداز مشارکتی این سود به صاحبان این دستگاه‌ها می‌رسد؛ مثلاً اگر از یک خودپرداز، روزانه تنها ۱۰ میلیون تومان برداشت شود، حداقل ماهی سه میلیون تومان سود و درآمد از آن حاصل می‌شود. علاوه بر اینکه درآمد خدماتی مثل پرداخت قبض و کارت به کارت و غیره هم وجود دارد.
 
به باور او، دستگاه‌های خودپرداز مشارکتی امکان خوبی برای افرادِ در جست‌وجوی شغل یا علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری فراهم کرده است.
 
علی‌نژاد علاوه بر نقش خوب خودپردازهای مشارکتی در بحث اشتغال‌زایی و درآمدزایی این موضوع را عاملی می‌داند که باعث می‌شود خودپردازها از انحصار کامل بانک‌ها خارج ‌شوند و یک بازار رقابتی و بدون انحصار ساخته شود. به گفته او، اغلب دستگاه‌های خودپرداز در ایران گاه متعلق به ۲۰ سال قبل‌اند که در کشورهای پیشرفته آمریکا و اروپا از آنها استفاده می‌شده است. اما ورود بخش خصوصی به این حوزه می‌تواند نویدبخش اتفاقاتی خوبی در زمینه خودپردازهای مشارکتی باشد.
 
اما به گفته علی‌نژاد، کارشناسان فناوری حوزه بانکی به شدت در تلاش‌اند در بحث آپدیت نرم‌افزارها و بخش‌های نرم‌افزاری به‌روز باشند تا خلأهای موجود را با استفاده از امکانات نرم‌افزاری پوشش دهند.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو