چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا وزارت صمت و بانک مرکزی برای پیاده‌سازی امضای الکترونیکی به تفاهم خواهند رسید؟

امضای الکترونیکی

چهارشنبه ۱۵ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵:۰۰


قائم‌مقام وزارت صمت از انجام مذاکره این وزارتخانه با بانک مرکزی برای اجرایی کردن ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور به منظور پیاده‌سازی امضای الکترونیکی ذیل ریشه کشور خبر می‌دهد. معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز می‌گوید آن دستورالعمل مربوط به سامانه جامع تجارت است و برای تبادل اسناد با آن سامانه باید از امضای صمت استفاده کرد.

تیک نیوز- محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزارت صمت می‌گوید در حال مذاکره با بانک مرکزی برای اجرایی کردن ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهور به منظور پیاده‌سازی امضای الکترونیکی ذیل سامانه‌های مختلف متصل به سامانه جامع تجارت هستند و بانک مرکزی اسناد خود را برای اتصال به ریشه مرکز صدور گواهی الکترونیکی کشور ارائه داده است.
 
قائم‌مقام وزارت صمت در گفت‌وگو با پیوست با اشاره به ابلاغیه‌ای که به امضای معاون اول رئیس‌جمهور رسیده بود گفت: طبق آن ابلاغیه بانک مرکزی باید از امضاهای مراکز میانی مجاز استفاده کند و هم‌اکنون جلساتی با بانک مرکزی برای اجرایی شدن این مصوبه برگزار شده است و در حال رد و بدل کردن اسناد برای صدور امضا در زیرمجموعه ریشه کشور هستند.
 
محمدصادق مفتح تاکید کرد که آنچه در این ابلاغیه مد نظر قرار گرفته ریشه واحد برای صدور امضای الکترونیکی است و هماهنگی دستگا‌ه‌های مختلف برای صدور امضا ذیل این ریشه است.
 
معاون اول رئیس‌جمهور با صدور ابلاغیه‌ای بانک مرکزی را موظف کرد امضاهای الکترونیکی‌ای را که از سوی یکی از مراکز میانی مجاز صدور گواهی صادر شده است بپذیرد. در ابلاغیه‌ای که با امضای محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، به منظور توسعه و تکمیل سامانه جامع تجارت به تمامی دستگاه‌های دخیل در این سامانه ابلاغ شده است، علاوه بر اینکه تاکید شده تمامی دستگاه‌های اجرایی کشور باید امضای الکترونیکی را در زیرمجموعه خود پیاده‌سازی کنند، همچنین ملزم شده‌اند از امضاهای مجاز توسط یکی از مراکز میانی مجاز صدور امضا استفاده کنند.
 
معاون اول رئیس‌جمهور ۱۲ دستگاه و سازمان دولتی و نیروی انتظامی را موظف کرد تا ظرف سه ماه امضای الکترونیکی را روی سامانه‌های خود پیاده‌سازی کنند.
 
هم‌اکنون چهار مرکز میانی دولتی و سه مرکز میانی خصوصی ذیل مرکز ریشه در حال فعالیت هستند. مرکز میانی بورس، وزارت نفت، بهداشت و مرکز میانی عام چهار مرکز میانی دولتی فعال‌اند. همچنین مرکز میانی پارس ساین، مرکز میانی راهبر و مرکز میانی اعتماد هوشمند نیز مراکز میانی خصوصی فعال در حوزه صدور امضای الکترونیکی به شمار می‌روند.
 
هرچند مفتح به مدل همکاری بانک مرکزی و وزارت صمت برای امضای الکترونیکی پذیرفته‌شده روی سامانه جامع تجارت اشاره‌ای نکرد اما گفت برای اجرایی شدن این ابلاغیه با این رگولاتور پولی کشور در حال مذاکره هستند.
 
مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی نیز در گفت‌وگو با پیوست با تاکید بر اینکه مصوبه معاون اول به حوزه صرافی‌ها و سامانه‌هایی که به سامانه جامع تجارت وصل می‌شوند اشاره می‌کند گفت: در شرایط فعلی نیز برای سامانه نیما که به سامانه جامع تجارت متصل است از امضای مرکز میانی عام وزارت صمت استفاده می‌شود.
 
او افزود: مطابق مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق ارز، سامانه‌ مرکزی حوزه مبارزه با قاچاق ارز سامانه جامع تجارت است که هر کسی بخواهد به آن وصل شود باید امضای صمت را بگیرد، که ما هم همین کار را کرده‌ایم. در حوزه امضای الکترونیکی خبرهای خوبی داریم و در نهایت معتقدیم چنین طرحی باید برای مردم انتفاع قابل لمس داشته باشد.
 
او در واکنش به این موضوع که تعدد امضاهای صادرشده از سوی مراکز مختلف و پذیرفته نشدن آنها از سوی مراکز مختلف موجب سردرگمی شهروندان و سختی روند اجرای کار برای آنان خواهد شد گفت: بله قطعاً همین‌طور است، از همین رو مسیری را انتخاب می‌کنیم که در نهایت به نفع مردم باشد.
منبع: پیوست
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو