دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

الکامپ شانزدهم، فرصتی برای همگرایی صنف فناوری اطلاعات و دولت

نجفي

دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۹ - ۱۲:۵۰:۰۰


از امروز تا بیستم آبان جامعه صنف، متخصصان و مهندسان انفورماتیک و الکترونیک کشور، شاهد برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی الکترونیک، کامپیوتر و تجارت الکترونیکی( الکامپ ) در کشور هستند.

وایمکس نیوز - نمایشگاه الکامپ امسال دارای ویژگی‌های متمایزی نسبت به سنوات یا دوره‌های قبلی است که از جمله می‌توان به برگزاری مجدد این نمایشگاه توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در سایه تعاملی اثر بخش و کارا با مراجع ذی‌ربط اشاره کرد. اما از آنجا که در سال جاری پس از وقفه‌ای در اجرای برنامه توسعه کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، تمرکز متولیان حوزه حاکمیتی مجددا بر توسعه مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه‌های کشور جدی‌تر شده است و به نظر می‌رسد که دولت مردان و متولیان جهت حصول نتیجه از حرکت به سمت چشم انداز بیست ساله به اهمیت کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات واقف گشته‌اند، که شواهد آن در توجه جدی برنامه ریزان در تدوین برنامه پنجم توسعه و همچنین اظهار نظرهای مسوولان آشکارتر است. لذا الکامپ امسال فرصتی استثنائی برای آشتی مجدد متولیان با بخش خصوصی فعال در این حوزه در کشور نیز بوده که بی شک هیچکدام از برنامه‌ها، بدون حضور فعالانه و نقش آفزینی اثربخش، بخش خصوصی متخصص و فعال اعم از حقیقی یا حقوقی، قابل اجراء و بهره‌برداری نخواهد بود. هر چند بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور از زاویه کم کاری‌های و تاخیرها در اجرای برنامه جامعی مانند تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی در کشور، در سه یا چهار سال اخیر به شدت صدمه و آسیب دیده است. ولی هنوز در صورت تداوم حرکت امید بخش در کانون توجه قرار گرفتن این برنامه‌ها، بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور توانایی بازسازی توانمندی‌ها برای مشارکت جدی در طراحی، پیاده‌سازی و اجراء و پشتیبانی برنامه این حوزه را دارا است اما شرط لازم این امر ایجاد اعتماد توسط متولیان برای تداوم مورد توجه قرار گرفتن برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور است که این اعتماد سازی توسط متولیان، بیم‌ها و تردیدهای بخش خصوصی را مبدل به امید و اطمینان کرده و موجب کاهش مخاطرات ورود و سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود. اما نباید از این نکته غفلت کرد که کانون توجه قرار دادن برنامه‌های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور در ابعاد سیاست‌های برنامه‌ای و بودجه‌ای شرط لازم بوده ولی قطعا کفایت آن وقتی محقق می‌شود که به مسایل دیگری از جمله سیاست‌های حمایتی مناسب، ثبات سیاست‌ها و برنامه‌های این حوزه و همچنین دسترسی به فناوری‌های جدید و برطرف کردن موانع و محدودیت‌های توسعه در این زمینه پرداخته شود.

اما از آنجا که بعد از چند سال، مجددا بخش خصوصی فعال در این حوزه متولی برگزاری این نمایشگاه است، فرصت‌های دیگری نیز در نمایشگاه قابل تصور برای بهره جستن است که حضور مهندسان و متخصصان و صنف فعال در این حوزه در ایام نمایشگاه با برنامه‌های‌ریزی پیش‌بینی شده در سالن‌های همایش، جلسات افتتاحیه و اختتامیه و حتی غرفه‌ها فرصت مناسبی برای ایجاد همگرایی در بین جامعه صنف و متولیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور با نیت حصول هم افزایی بیش‌تر برای تدوام تلاش‌ها برای طراحی و پیاده‌سازی برنامه‌های توسعه و فرهنگ‌سازی کاربرد صحیح فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است. اما بی شک حضور متولیان امور در این حوزه در ایام برگزاری نمایشگاه برای اطمینان بخشی به بخش خصوصی برای تداوم تاکید بر پیگیری برنامه‌های جامع تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی که گستره وسیعی از بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را پوشش می‌دهد می‌تواند یکی از خواست گاه‌های مهم بخش خصوصی فعال در این حوزه بوده باشد. که امید می‌رود سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به عنوان نماینده قانونی فعالان صنف و متخصصان و مهندسان این حوزه در کشور، با تلاشی مضاعف علاوه بر برگزاری خوب نمایشگاه به تبین و انعکاس نگرانی‌ها و دغدغه‌های موجود به متولیان امور به امید تلاش مسوولان برای کاستن از مشکلات و موانع موجود، نیز توفیقات لازم را کمافی فی السابق داشته باشد.

 

عضو شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور و رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان خراسان رضوی


دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو