دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

معاون توسعه‌ مدیریت و سرمایه نیروی انسانی ریاست جمهوری:

وایمکس به توسعه سریع دولت الکترونیکی کمک می‌کند


پنج شنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۹ - ۱۳:۱۲:۰۰


معاون توسعه مدیریت و سرمایه نیروی انسانی ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش خبرنگار وایمکس نیوز مبنی بر نقش وایمکس در ایجاد دولت الکترونیکی گفت: اینترنت پر سرعت بی سیم (وایمکس) یکی از زیرساخت‌های توسعه دولت الکترونیکی است که می‌توان با اتکا به شبکه وایمکس توسعه سریع دولت الکترونیکی را در کشور انجام داد.

وایمکس نیوز- لطف‌الله فروزنده، در نشست خبری که در سالن دولت الکترونیکی در نمایشگاه الکامپ شانزدهم برگزار شد، با بیان این مطب گفت: معاونت توسعه نیروی انسانی ریاست جمهوری مباحث نرم افزاری فناوری اطلاعات را بررسی می‌کند، با وجود این باید بگویم که کار گروه فاوا در ریاست جمهوری تمامی تلاش و همکاری خود را با وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تسریع امور مربوط به دولت الکترونیکی به کار گرفته است. 
وی با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم در الکترونیکی شدن دولت، زیرساخت‌های پیچیده است، افزود: هیچ کشوری بدون سیستم الکترونیکی نمی‌تواند پله‌های ترقی را به سرعت طی کند.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس ‌جمهور با اشاره به اینکه وظیفه این معاونت سیاست‌گذاری در ارتباط با مباحث دولت الکترونیکی است، گفت: ما سند جامعی در راستای طرح الکترونیکی شدن دولت تنظیم کرده‌ایم و آحاد مردم باید با تلاش خود در همه بخش‌ها الکترونیکی شوند.

فروزنده با اشاره به اینکه مهم‌ترین برنامه‌ها و خدمات دولت تحت پورتال Iran.mardom.ir راه‌اندازی شده است گفت: تمامی خدمات قابل ارایه‌ توسط این پورتال بهینه شده که 70 مورد از این خدمات به صورت تعاملی است.

او با تاکید بر اینکه باید تا پایان برنامه پنجم توسعه، دولت الکترونیکی را داشته باشیم افزود: درصدد آن هستیم که در کلان شهرهای مهم کشور شهر الکترونیکی را راه‌اندازی کنیم و براین اساس تمامی ارگان‌ها موظف شدند که خدمات خود را تا پایان امسال به صورت الکترونیکی ارایه دهند.

او درباره سند جامع دولت الکترونیکی گفت: کارگروه فاوا در راستای این سند به صورت مفصل کارهایی را انجام داده و تنها باید فرآیند تصویب در ارگان‌های دیگر دنبال شود و باید دانست که سند، نقشه راه ماست و باید ببینیم که به کجا می‌رسیم.

وی درباره کلیه خدمات پورتال ایران مردم بیان کرد: خدماتی که باید به صورت الکترونیکی ارایه شود، حدود 500 خدمت است و امیدواریم که 100 مورد از این خدمات را تا پایان امسال به‌دست آوریم و هم‌چنین تا پایان برنامه پنجم توسعه 500 مورد آن را محقق کنیم.

معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور درباره طرح دور کاری نیز گفت: دورکاری روش جدیدی برای انجام فعالیت‌هاست که در دنیا این موضوع پیاده شده و بسیاری از مشاغل بدون حضور فیزیکی در مکان‌های کاری‌شان انجام می‌شود که کشورهای توسعه یافته با این روش علاوه بر اینکه عملکرد خود را بالا برده‌اند، توانسته‌اند کارهای خود را با آرامش بیش‌تری به صورت دورکاری انجام دهند و این موضوع نیز می‌تواند افزایش توسعه داخلی کشور را به همراه داشته باشد.

وی افزود: این طرح مطلوب بسیاری از خانم‌های کشور است زیرا می‌توانند از طریق دورکاری به فعالیت‌های داخل منزل و بچه‌داریشان نیز با آرامش رسیدگی کنند و این موضوع می‌تواند حتما در صرفه‌جویی هزینه‌ها و کاهش بار ترافیکی موثر واقع شود.

فروزنده گفت: بستر قانونی انجام این کار فراهم شده است و کارمندان دولت باید خودشان از عوامل اجراکننده‌ این طرح باشند تا فرهنگ آن اشاعه یابد ولی ضرورتا الزامی برای آن ندارند و این کار به صورت داوطلبانه است.

او با اشاره به اینکه همه فعالیت‌ها نیازمند اینترنت پرسرعت نیست افزود: تایپ روزانه به صورت الکترونیکی می‌تواند انجام شود و این موضوع مربوط به بخش زیرساختی اینترنت می‌شود اما در مباحث پژوهشی، مطالعاتی و حسابرسی می‌توانند کارشان را بدون وجود اینترنت نیز انجام داده و در مکان کاری‌شان تحویل دهند ولی باید دانست که برای دورکاری حتما باید زیرساخت‌ها هم از لحاظ سرعت و هم امنیت مطمئن باشد، همچون سیستم‌های بانکی که از حساسیت بالایی برخوردارند.

وی با اشاره به اینکه در قانون مدیریت خدمات کشوری تمامی دستگاه‌های کشور باید ظرف مدت سه سال خدماتشان را به صورت الکترونیکی ارایه دهند گفت: سند جامع دولت الکترونیکی نیز بر حسب همین مورد تنظیم شده است.

فروزنده با اعلام این که نمایشگاه الکامپ امسال در کل عملکرد خوبی داشته ابزار کرد: می‌توانیم با تلاش‌های خود در این حوزه‌ها، ایران را بستر قطب دولت الکترونیکی در منطقه و خاورمیانه کنیم؛ هرچند که پورتال‌هایی نیز در این مورد راه‌اندازی شده که مردم می‌توانند با مراجعه به این پورتال‌ها خدمات مشخصی را در رابطه با مباحث دولتی دریافت کنند.

وی گفت:‌ اگر بسترهای لازم برای برپایی نمایشگاهی باکیفیت بالا فراهم شود می توانیم الکامپ را به مهمترین نمایشگاه منطقه تبدیل کنیم.

وی افزود: بازدیدکنندگانی که از امارات وبحرین به نمایشگاه الکامپ آمده بودند ابراز داشتند که این نمایشگاه از سطح کیفی بالایی برخور دار است و یکی از بحث های پیچیده از لحاظ زیرساختی بحث الکترونیک است که توسعه کشورها بدون آن امکان پذیر نیست.
وی اضافه کرد: نمایشگاه الکامپ نشان داد به رغم تحریم ها از توانمندی های بالایی در زمینه فناوری اطلاعات برخوردار هستیم.
وی ادامه داد: در زمینه نرم افزاری نیز قدم های بسیار خوبی برداشته شده که حضور بخش خصوصی نشان از این امر است.

 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو