دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

مبین نت برای توسعه تجارت الکترونیکی با وزارت بازرگانی تفاهمنامه امضا کرد

مبين نت

دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۳:۰۰


مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات وزارت بازرگانی گفت: برای ایجاد شبکه ارتباطی بازرگانی کشور به اپراتوری مانند مبین نت نیاز داریم.

وایمکس نیوز – امیر مسعود عطایی در مراسم امضای تفاهم نامه میان شرکت ارتباطات مبین نت و وزارت بازرگانی که صبح امروز انجام شد با بیان این مطلب گفت: تنظیم بازار مهمترین وظیفه وزارت بازرگانی به شمار می آید و برای انجام این وظیفه نیاز به یک شبکه گسترده ارتباطی احساس می شود که ایجاد این شبکه از طریق وایمکس میسر است.
وی افزود: با توجه به اینکه وزارت بازرگانی با مجموعه های بزرگی چون اتحادیه ها، انجمن ها، تشکل ها، تولید کنندگان، تامین کنندگان، توزیع کننده ها، واحدهای صنفی و مصرف کنندگان در ارتباط است برای دریافت اطلاعات مورد نیاز از این گروه ها برای تنظیم بازار و ارایه خدمات به آنها به یک شبکه بزرگ ارتباطی کشوری نیازمند است.
وی در ادامه گفت: انجام پروژه هایی چون کد رهگیری واحدهای صنفی مشاوران املاک که بیش از 80 هزار عضو دارد، پروژه ثبت سفارش با حدود 14 هزار بازرگان که از شبکه آن استفاده می کنند، امضای الکترونیکی، ایران کد و پروژه های متعدد و متنوع دیگری که در مجموعه وزارت بازرگانی به انجام رسیده توجه و اهمیت وزارتخانه را به موضوع زیرساخت های فنی-ارتباطی مشخص می کند.
به گفته عطایی از سوی دیگر توجه ویژه دولت به مباحث دولت وتجارت الکترونیکی براهمیت موضوع ارتباطات افزوده است.
وی در مورد اینکه چرا از وایمکس برای ایجاد زیرساخت های ارتباطی بازرگانی کشور استفاده می شود، گفت: وایمکس سومین راهکار وزارت بازرگانی پس از دو طرح اتصال کلیه ساختمان های وزارت بازرگانی توسط فیبر نوری و ایجاد شبکه MPLS است.
مدیرکل دفتر توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت بازرگانی با بیان اینکه در کنار توسعه دولت الکترونیکی به دنبال حمایت از بخش خصوصی نیز هستیم، گفت: شرکت ارتباطات مبین نت به عنوان تنها اپراتور سراسری وایمکس امتیازات ویژه ای داشت و برای همکاری مناسب دیده شد.
وی افزود: از مهمترین ویژگی های سرویس های ارایه شده توسط مبین نت می توان به امنیت تبادل اطلاعات در این شبکه، پایداری خدمات آن، دسترسی در سطح کشوری، کیفیت و کمیت متناسب با زیرساخت های ارتباطی وزارت بازرگانی ، سرعت و گستردگی آن اشاره کرد.
عطایی با بیان اینکه بی نیازی شبکه وایمکس به سیم ویژگی قابل توجهی است، گفت: می توان تمامی مناطق مورد نظر را تنها با در اختیار گذاردن یک مودم پوشش داد.
وی گفت: از طرفی شبکه اختصاصی مجازی (VPN) امکان دیگری است که می توان با استفاده از آن تمامی اطلاعات مراکز داده وزارت بازرگانی را در اختیار خدمات گیرندگان قرار داد.
به گفته عطایی امضای تفاهم نامه میان وزارت بازرگانی و شرکت ارتباطات مبین نت نقطه عطفی در توسعه تجارت الکترونیکی خواهد بود به گونه ای که در این رابطه شرکت مبین نت می تواند توسعه خود را در جهت توسعه تجارت الکترونیکی پیش ببرد.

توسعه سخت افزاری دیگر کارساز نیست
محمد تقی خاکی، مدیر عامل شرکت ارتباطات مبین نت در این مراسم گفت: امروز هیچ گزینه ای به جز فناوری اطلاعات و ارتباطات برای رسیدن به رفاه اجتماعی وجود ندارد.
وی افزود: باید چارچوب تفکرمان را برای توسعه تغییر دهیم، به عنوان مثال نمی توان برای کوتاه کردن صف های بانکی تعداد شعب را افزایش داد بلکه باید شرایطی را فراهم کرد تا بدون ایجاد صف کارها انجام شوند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از موارد برای مجازی کردن فرآیندهای فیزیکی به شبکه ای نیاز داریم که سراسری باشد، گفت: خوشبختانه وایمکسی که مبین نت ارایه می کند سراسری است و تا پایان شهریور 90 نیز تمامی مراکز فرمانداری ها را تحت پوشش خواهد داشت.
خاکی به برخی از قابلیت های شبکه اشاره کرد و گفت: تضمین امنیت اطلاعات در شبکه وایمکس مبین نت به دلیل سیستمی است که از لحاظ فنی هم مشترک باید شبکه را بشناسد و شبکه باید مشترک را بشناسد.
وی افزود: تضمین پایداری شبکه نیز با حرکت موازی وایمکس با با شرکت ارتباطات زیرساخت میسر می شود به گونه ای که اگر در جایی با قطعی زیرساخت از یک مسیر مواجه شدیم بتوانیم از مسیر دیگری وصل شویم.
به گفته خاکی در مورد BTSها هم وضع به همین منوال است و اگر یک BTS قطع شد سریعا مشترک می باید به BTS دیگری وصل شود تا پایداری شبکه حفظ شود.
مدیرعامل شرکت ارتباطات مبین نت گفت: یکی از قابلیت های وایمکس امکان جابه جایی سرویس مشترک با انتقال مودم از یک شهر به شهر دیگر یا از یک منطقه به منطقه ای دیگر است.
وی گفت: شاید ارایه اینترنت پرسرعت از طریق وایمکس یا ADSL امکانپذیر باشد، اما ارایه شبکه اختصاصی مجازی تنها از طریق وایمکس میسر است.
گفتنی است موضوع تفاهمنامه مذکور تا مدت 5 سال و شامل محدوده جغرافیایی شهرهایی می شود که در حال حاضر و آینده تحت پوشش وایمکس اند. 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو