صدور آخرين اولتيماتوم به قطع سيمکارتهاي بيهويت، مشترکان بيخيال را براي ارسال کد ملي جدي کرده است؛ برخي از مشترکان قديمي اکنون که قصد ثبت کد ملي را دارند تازه فهميدهاند که اساسا سيمکارت به نام خودشان نيست.
وايمکس نيوز - قرار بود ارتباط سيمکارتهاي بيهويت که اطلاعات مالکان آنها به صورت ناقص در اپراتورهاي تلفن همراه به ثبت رسيده، از امروز 15 بهمن ماه قطع شود؛ اما صبح امروز سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از تمديد يک هفتهاي آخرين مهلت خبر داد و گفت: مالکان سيم کارتهايي که کد ملي خود را به اپراتورها ارائه نکرده باشند، سيمکارتشان از 22 بهمن قطع خواهد شد.
پيش از اين گفته شده بود تعداد سيمکارت بيهويت و بدون کد ملي يکي از اپراتورها 8 ميليون سيم کارت است. به گفته معاون رگولاتوري نيز هر دو اپراتور به يک اندازه سيمکارت بيهويت دارند که از مجموع سيم کارتهاي بي هويت تاکنون 25 درصد ثبت هويت شده است. در مجموع حدود 60 ميليون سيمکارت فعال کشور در کشور وجود دارد.
با نزديک شدن به پايان اولتيماتوم وزارت ارتباطات براي قطع سيمکارتهاي بيهويت، موضوع براي مشترکان موبايل نيز جدي شده است. مشترکاني که تا پيش از اين، نسبت به ارسال چندباره پيامک از سوي اپراتورها که از آنها ميخواست کد ملي خود را پيامک کنند کلافه و معترض بودند، اکنون راههاي ارسال کد ملي را جستوجو ميکنند.
البته در اين ميان بعضي مشترکان از اينکه بعد از پاسخ به پيامک اپراتور و ارسال کد ملي، براي دومين و سومين بار پيامکي مبني بر ناقص بودن اطلاعاتشان به آنها رسيده گلايه ميکنند و برخي نيز ميگويند براي محکمکاري باز هم شماره ملي خود را براي اپراتور ارسال کردهاند.
بر اين اساس مشترکان همراه اول بايد کد ملي خود را به شماره 8980 و مشترکان ايرانسل بايد کد ملي را به شماره 272 ارسال کنند.
در نتيجه آگاهي رسانيهاي متعدد اخير نسبت به کلاهبرداريهاي موبايلي که به مشترکان نسبت به پيامدهاي ارسال اطلاعات محرمانه از جمله کد ملي، شماره کارت و رمز کارت بانکي هشدار داده شده است، حتي برخي مشترکان نسبت به ارسال کد ملي از طريق پيامک ترديد داشتند و به اين پيامکها اعتنا نکرده بودند. مشترکان بايد کد ملي خود را به پيامکي که حتما از سرشماره همراه اول و ايرانسل ارسال شده، پيامک کنند.
در اين بين نيز برخي از مشترکان از هراس قطع شدن سيمکارت، کد ملي خود را به شماره هاي ديگري پيامک کردهاند که امکان سوء استفاده از مشترکان وجود دارد.
برخي از مشترکان که از سيمکارتهاي بيهويت استفاده ميکنند و اين سيم کارتها ابزار دستشان هستند، تازه متوجه شدهاند که علاوه بر اينکه سيم کارت به نامشان نيست، حتي از نام مالک سيمکارت نيز اطلاعي ندارند. آنها در تماس با مرکز تماس اپراتورها متوجه ميشوند که سيمکارت نه به نام خودشان بلکه به نام شخص ديگري به ثبت رسيده اما مراکز تماس به دليل مسائل امنيتي از اعلام نام شخص مالک سيمکارت خودداري ميکنند. به اين افراد گفته ميشود بايد به فروشنده سيمکارت مراجعه کنند که با گذشت سالها از خريد سيمکارت اين امر غيرممکن است يا گفته ميشود که بايد مالک سيم کارت تماس بگيرد که با نامشخص بودن مالک سيم کارت اين کار نيز امکانپذير نيست.
به اين ترتيب مشترکان راههاي غيررسمي متعددي را براي رسيدن به نام شخص مالک براي جلوگيري از قطع سيمکارت در پيش ميگيرند.
منبع : فارس