پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

مراسم روز جهاني "دختران و فناوري اطلاعات و ارتباطات" را در کشور برگزار شد

اي سي تي و دختران

جمعه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۱:۰۰


سازمان نصر تهران با همکاري دانشکده فني و حرفه اي دکتر شريعتي ، کميته زنان در مهندسيIEEE بخش ايران و انجمن ملي زنان کارآفرين، براي اولين بار در ايران، مراسم روز جهاني "دختران و فناوري اطلاعات و ارتباطات" را در کشور برگزار کرد.

وايمکس نيوز- به گزارش روابط عمومي سازمان نصر، اين مراسم صبح روز سه شنبه 8ارديبهشت ماه درسالن همايش هاي دانشکده فني دکتر شريعتي و با حضور پرشور بيش از 300دانشجوي دختر از دانشگاه هاي مختلف تهران و استقبال خوب بانوان کارآفرين جوان برگزار شد.
اولين مراسم روزجهاني دختران و فناوري اطلاعات و ارتباطات در ايران پيروي برگزاري مراسم جهاني"روز دختران و ICT" اتحاديه بين المللي مخابرات (ITU) به عنوان نهاد تخصصي سازمان ملل متحد در حوزه مخابرات و ICT که هرسال در روز 23 آوريل برگزار مي شود، شکل گرفته است.
 ترغيب دختران و زنان به تحصيل در IT
درابتداي اين مراسم فريبا مهديون، عضو هيات مديره سازمان نصر تهران و مدير اجرايي اولين مراسم روزجهاني دختران و ICT در ايران، با اشاره به اهداف برگزاري رويداد گفت: اهداف اين مراسم که امسال با شعار "توسعه دانش و تغيير نگرش" برگزار شده، موضوعاتي همچون "ترغيب و ترويج دختران و زنان جوان به تحصيل در رشته هاي مهندسي IT " و " تربيت نيروي متخصص مورد نياز جامعه در اين حوزه" است.
مهديون همچنين به تشريح آمار مربوط به شاغلين و فعاليت بانوان مدير در بزرگ ترين شرکت هاي فناوري اطلاعات دنيا پرداخت و گفت: درحال حاضر بيش از 30درصد از مشاغل مديريتي و رده بالاي کمپاني هاي IT، متعلق به زنان است و اين شرکت ها استراتژي هاي بلند مدتي براي تسهيل فرصت هاي برابر شغلي به منظور افزايش مشارکت زنان تدوين دارند.
مهديون به محدوديت هاي زنان درکشور براي تصدي مشاغل IT و سطوح مديريت اشاره کرد و گفت: ضرورت دارد در جامعه سنتي ما، آگاهي و اطلاع رساني لازم براي جذب زنان در مشاغل فناوري اطلاعات بيشتر صورت گيرد.
او ضمن تاکيد بر لزوم مشارکت تشکل هاي خصوصي با دولت به منظور رفع موانع پيش روي زنان در حوزه فاوا ادامه داد: قصد داريم با برگزاري جلسات مشترک نمايندگان دولت و بخش خصوصي در اين حوزه، مشکلات مقابل زنان در کسب و کارICT را شناسايي و راه کارهايي به منظورحل آن ارائه کنيم.
عضو هيات مديره سازمان نصر تهران در بخش ديگري از سخنراني خود به معرفي و تشريح برنامه ها و ماموريت سازمان نصر پرداخت و تاکيد کرد: سازمان نصر به عنوان بزرگترين تشکل مردم نهاد حوزه ICT، پل ارتباطي بخش خصوصي و دولت در مسائل اين حوزه محسوب مي شود. 
به گفته مهديون، بزرگ ترين هدف سازمان، مشارکت مستمر در سياست گذاري، وضع قوانين و تصميم گيري هاي کلان فناوري اطلاعات در کشور است.
 ضرورت مشارکت زنان درحوزه ICT
خسرو سلجوقي، عضو هيات عامل سازمان فناوري اطلاعات ايران،در بخش ديگري از اين مراسم، به تشريح آمار رشد فناوري اطلاعات و خدمات آن در کشور پرداخت.
سلجوقي ضمن تاکيد بر لزوم افزايش فعاليت زنان در حوزه ICT گفت: در حال حاضر 5 ماموريت سازمان فناوري اطلاعات ايران شامل "راه اندازي شبکه ملي اطلاعات امن"، "توسعه دولت الکترونيکي"، "توليد محتواي الکترونيکي به زبان فارسي"، "کارآفريني و اشتغال" و توسعه ICT در مناطق محروم" ايجاب مي کند شاهد فعاليت و مشارکت بيشتر بانوان در حوزه فاوا باشيم.
 فاطمه مهاجراني، رئيس دانشکده فني دکتر شريعتي ، از ديگر سخنرانان ايم مراسم ، ضمن معرفي زنان کارآفرين مدير ICT در سطح بين المللي گفت: عرصه فعاليت براي زنان ايراني در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات کاملا فراهم است و لازمه اين حضور قدرتمند، مجهز شدن به دانش فني و رشد توانايي هاي فردي دختران و زنان است.
مهاجراني تاکيد کرد:شرکت هاي بزرگ فاوا در سراسر جهان تلاش مي کنند از توان بالاقوه زنان در مسئوليت هاي بزرگ بهره بگيرند و اين الگو در کشور ما نيز بايد ترويج شود.
 همچنين، سودابه رادفر، مسئول امور زنان و خانواده وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات با اشاره به ابزارهاي موفقيت بانوان در جامعه گفت: خوشحاليم که زنان ما توانسته اند علي رغم محدوديت هاي جنسيتي و بومي در تمام حوزه ها با بکارگيري ابزارهايي چون ICT ، موفق شده و به مدارج بالا دست يابند.
رادفر با بيان اينکه در حال حاضر بيش از 38هزار وبلاگ نويس زن در ايران فعاليت دارند، ادامه داد:خوشبختانه شخص رئيس جمهور و وزير ارتباطات، نگاه ويژه اي به مسئله اشتغال زنان دارند و ما نيز در بخش زنان وزارت ارتباطات، برنامه هاي خاصي براي ارتقاءو شناسايي زنان توانمند حوزه ICT داريم.
 در بخش ديگري ازاين رويداد، مريم طايفه محمودي، عضو کميته زنان مهندسي IEEE، به معرفي و تشريح اين کميته و برنامه هاي آن در شاخه ايران پرداخت و بر لزوم ارتقاء سهم زنان در حوزه علوم و فناوري و رفع موانع موجود تاکيد کرد.
 همچنين سحرپاک سرشت، سفير ITU در ايران نيز، طي اين مراسم، به معرفي اتحاديه بين المللي مخابرات و اهداف آن از برگزاري مراسم هاي مختلف در اين حوزه و برنامه هاي تشويق کارآفرينان جوان در سطح جهان پرداخت.
 مريم خاوازي، مديرعامل انجمن ملي زنان کارآفرين در اين مراسم ، اهداف و برنامه هاي اين انجمن را معرفي و بر لزوم ارتباط اين تشکل ها با دختران جوان در جهت پرورش استعدادها و رشد انگيزه کارآفريني تاکيد کرد.
  معرفي تجارب موفق کارآفريني در حوزه IT
در بخش معرفي شرکت ها و کسب و کارهاي موفق، بانوان مديرICT همچون الهه عصاري،(مدير بازاريابي و تبليغات شرکت گام الکترونيک)،آني خاچيکيان(مديرعامل شرکت پويه)، نازيلا قانع فرد(مديرعامل شرکت پرند)، سپيده ميرشاني(رئيس هيات مديره شرکت ردسا) و زهرا عرب( مدير سايت بيمه خريد) به عنوان اعضاي فعال سازمان نصر، هريک به صورت مجزا به ارائه تجارب خود در زمينه کارآفريني فناوري اطلاعات و ارتباطات پرداختند.
ارائه ايده ها و طرح هاي برنده در استارتاپ ها و چالش نوآورانه توسط دختران و همچنين برگزاري کارگاه هاي آموزشي مختلف با هدف ارائه تکنولوژي هاي جديد از ديگر بخش هاي اين مراسم بود.
در پايان مراسم، از تمام سخنرانان و دست اندرکاران اين مراسم با ارائه لوح تقدير، قدرداني به عمل آمد.
 

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو