شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی خبر داد

سرمایه‌گذاری جدید «ام تی ان»،تهدید اپراتورهای تازه‌وارد ارتباطات ثابت

فيبر نوري

جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷:۰۰


یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی با اشاره به مذاکره اپراتور MTN برای خرید سهام اپراتور ایرانی فیبر نوری، گفت: حضور این اپراتور که پول، دانش و مجوز دارد، بقای اپراتورهای تازه مجوز گرفته ارتباطات ثابت را با تهدید جدی مواجه می‌کند.

وایمکس نیوز - پس از اعطای پروانه FCP (شبکه ارتباطات ثابت) به 7 شرکت دارنده پروانه سابق ارائه خدمات اینترنتی، محمدحسن شانه‌ساز زاده به مناسبت دریافت پروانه FCP اظهار داشت: در پروانه FCP اجازه ایجاد شبکه فیبر نوری در دو لایه EDGE و دسترسی داده شده که مهمترین دستاوردهای این پروانه است.

 

وی با بیان اینکه هزینه لینک‌های انتقال مخابرات شدیدا گران است، گفت: هم‌اکنون هر مگ لینک اجاره‌ای را ماهانه 100 هزار تومان از مخابرات اجاره می‌کنیم که با این قیمت‌ها ارائه خدمات صرفا ویدئویی به مردم به صرفه نیست.

 

شانه‌ساز زاده ادامه داد: با ایجاد ظرفیت انتقال در لایه EDGE، هزینه انتقال تا یک دهم قیمت انتقال مخابرات نیز قابل کاهش است و برای دارندگان پروانه FCP امکان ارایه سرویس نهایی با حداقل یک پنجم تعرفه مخابرات یا افزایش کیفیت برای مشتری را فراهم می‌کند.

رئیس هیات مدیره شرکت شاتل خاطر نشان کرد: در حال حاضر لینک انتقال را با ظرفیت دو مگ از مخابرات دریافت می‌کنیم، در حالی که حداقل انتظار یک مشترک نهایی 8 مگ یا 10 مگ است.

 

وی افزود: ارایه سرویس‌های FTTC (فیبرکشی و ارائه سرویس روی فیبر) از بخش‌های اصلی پروانه FCP است که با این فناوری ارائه سرویس حداقل 100 مگ تا حداکثر 300 مگ به هر کاربر ممکن می‌شود و در این باره با 15 استاندار کشور جلسه گذاشته‌ایم و توافق‌های اولیه حاصل شده است.

شانه‌ساز زاده با بیان اینکه با شهرداری‌ تبریز و تهران در مرحله عقد قرارداد برای اجرای FTTC هستیم، گفت: برآورد سرمایه‌گذاری FTTC مبلغ 103 میلیارد تومان برای تبریز و 700 میلیارد تومان برای تهران است که سرویس به 75 درصد مردم تهران و تبریز قابل عرضه باشد.

این دارنده پروانه FCP گفت: البته در اجرای FTTC نیز طبق الحاقیه پروانه شرکت مخابرات و پروانه FCP ارتباط کافوی مخابرات و شرکت‌های FCP باید برقرار شود و ادامه ارتباط و همکاری مجموعه‌های FCP با مخابرات همچنان مورد نیاز است.

 

 

اپراتورهای اینترنتی تلفن‌ثابت با تعرفه کمتراز مخابرات ارائه می‌کنند

 

شانه‌ساز زاده تصریح کرد: همچنین پروانه جدیدFCP  اجازه ارائه تلفن ثابت با قابلیت جابه‌جایی را نیز داده است و کاربر براساس IP در محل‌های مختلف یا روی تلفن هوشمند از این خدمات استفاده کند.

این ارائه دهنده خدمات اینترنتی با بیان اینکه کمتر از تعرفه‌های فعلی مخابرات تلفن ثابت ارائه خواهیم کرد، گفت: رگولاتوری محدودیت 10 درصدی تعرفه با تعرفه‌های مخابراتی را در نظر گرفته که در صورت تجدید نظر در این عدد، باز هم قادر به کاهش بیشتر تعرفه خواهیم بود؛ علاوه بر اینکه کیفیت صدا در سرویس تلفن ثابت FCPها HD و شامل صندوق صوتی و تماس تصویری نیز خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در ارایه خدمات تلفن ثابت در قدم اول سراغ مناطق کمتر توسعه یافته خواهیم رفت و سپس وارد کلان شهرها خواهیم شد. البته در این زمینه ایرانسل به دلیل پروانه‌هایی که در اختیار دارد و با داشتن حدود 30 میلیون شماره فعال در دست مردم رقیب جدی برای ما است.

 

موافقت‌ وزارت ارشاد با ارائه فیلم روی شبکه اپراتورهای اینترنتی

شانه‌ساز زاده با اشاره به اعطای موافقت‌نامه ارایه خدمات محتوایی توسط وزارت ارشاد به شرکت‌های FCP، توضیح داد: با دریافت این موافقت‌نامه، مردم می‌توانند از فیلم‌های ارایه شده روی شبکه‌ اپراتورهای اینترنتی از جمله سایت Movieland.ir استفاده کنند.

این دارنده پروانه FCP گفت: قیمت این خدمات به نحوی است که مردم برای استفاده ترغیب شوند و برای مثال قیمت تمام شده یک فیلم در این سایت نصف قیمت خرید یک CD خواهد بود و علاوه بر اینکه با نبود امکان کپی کردن، به تحقق قانون کپی رایت در کشور نیز کمک خواهد شد.

 

کنسرسیوم شرکت‌های اینترنتی متقاضی دریفات پروانه IPTV صدا و سیما

شانه‌ساز زاده همچنین از حضور کنسرسیومی متشکل از شرکت‌های شاتل، های‌وب، پارس آنلاین و تراشه سبز در مزایده IPTV سازمان صدا و سیما خبر داد و گفت: این کنسرسیوم یکی از پنج متقاضی پروانه IPTV است که عقد قرارداد هنوز نهایی نیست و وارد بحث اجرا نشده‌ایم.

وی گفت: صدا و سیما می‌گوید ارائه تمامی محتواها نیازمند نظارت این سازمان است، اما تولیدکنندگانی که برای تولیدات خود مجوز وزارت ارشاد را دارند مانند فیلم‌های تولیدی اصلا این منطق را قبول ندارند.

 

مثبت‌ترین اپراتور برای میزبانی اپراتور مجازی موبایل رایتل است

شانه‌ساز زاده از درخواست برای دریافت پروانه MVNO (اپراتور مجاری تلفن‌همراه) خبر داد و گفت: MVNO یکی از رشته‌های اصلی کسب و کار ما در حوزه مخابرات در سال آینده خواهد بود و مسئولان رگولاتوری قول داده‌اند که تا 22 بهمن ماه سال جاری موافقت اصولی را به متقاضیان کنند.

این دارنده پروانه FCP با بیان اینکه متقاضی دریافت MVNO نوع اول (Full MVNO) هستیم، افزود: به اعتقاد ما مثبت‌ترین MNO (اپراتور تلفن‌همراه) برای مذاکره و همکاری رایتل خواهد بود؛ زیرا تاکنون چند جلسه با رایتل در این باره داشته‌ایم اما با اپراتورهای اول و دوم تاکنون نتوانسته‌ایم جلسه‌ای بگذاریم.

 

پاسخ به ابهامات خرید شرکت مالک مخابرات توسط یک شرکت اینترنتی

شانه‌ساز زاده همچنین به ابهامات خرید سهام شرکت مالک مخابرات توسط یک شرکت اینترنتی، پاسخ داد و در پاسخ به این سوال که چرا در مصاحبه‌ای اعلام کرده‌ بودید که برای خرید از وزارت ارتباطات و رگولاتوری استعلام کرده‌‌اید، در حالی که فروش سهام مالک مخابرات ارتباطی به وزارت ارتباطات ندارد، گفت: دارندگان پروانه از رگولاتوری باید برای جلوگیری از هم‌وزن شدن بازار برای هر نوع تغییر سهامداری از رگولاتوری کسب اجازه کنند.

این فعال بازار اینترنت گفت: کنسرسیوم شاتل، های‌وب و صبانت قصد خرید توسعه اعتماد مبین را داشتند که شرکت پیشگامان هم متقاضی خرید بود اما در دقیقه 90 تصمیم داشت مستقل عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از پایان مهلت فراخوان فروش اعلام کردید که متقاضی خرید بوده‌اید، گفت: خرید یک شرکت 17، 18 هزار میلیاردی بسیار پیچیده است و ضرب‌الاعجل یک هفته زمان برای این معامله بزرگ بسیار کم بوده است.

شانه‌ساز زاده همچنین در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مدیران توسعه اعتماد مبین (مالک بلوک مدیریتی مخابرات) اعلام می‌کنند، اگر شرکتی واقعا متقاضی خرید بوده، چرا با قرار گرفتن در مسیر صحیح معامله حداقل اسناد مزایده را خریداری نکرده تا از جزئیات مزایده اطلاع پیدا کند، گفت: حتی اگر اسناد را می‌خریدیم و قیمت مزایده را می‌دیدیم و می‌گفتیم گران است، از فردا می‌گفتند که الکی می‌گویید.

وی ادامه داد: با حدود 12 سال کار در بازار ایران بهتر از اسناد می‌توانیم درباره چگونگی اوضاع نظر کارشناسی بدهیم. اسناد مزایده شامل اطلاعات مورد نیاز ما یا هر سرمایه‌گذار خارجی نیست. برای مثال هر سرمایه‌گذاری که به دنبال سهام مخابرات یا ایرانیان‌نت بیاید دنبال این نیست که این شرکت‌ها چه دارند، بلکه می‌بینند که چه فرصت‌هایی در بازار ایران پیش رو دارند.

شانه‌ساز زاده تصریح کرد: اطلاعات مالی شرکت‌ مخابرات ایران در بورس است و تصور نمی‌کنم کسی با خرید این اسناد اطلاعات بیشتری به دست آورد.

وی یادآور شد: در صورت فروش واقعی مالک مخابرات، همچنان از متقاضیان خرید سهام مدیریتی مخابرات هستیم و سرمایه‌گذاران خارجی نیز متقاضی مشارکت هستند.

 

سوال بزرگ در بازار FCP ها در صورت تمدید انحصار ایرانیان‌نت

شانه‌ساز زاده درباره گفته وزیر ارتباطات درباره تمدید انحصار اپراتور فیبر نوری ایرانیان‌نت تا پایان 99، گفت: تاکنون و در جریان بحث‌های صدور پروانه‌های FCP صحبتی از تمدید پروانه ایرانیان‌نت نبود و طبق پروانه مدت انحصار ایرانیان‌نت در سال 95 به پایان می‌رسید.

این دارنده پروانه FCP افزود: اکنون در صورت تمدید مدت انحصار ایرانیان‌نت، سوال بزرگی درباره بازار FCP‌ها ایجاد خواهد شد، زیرا مجوز ارائه خدمات تلفن ثابت که به FCP ها داده شده به دارندگان پروانه SERVCO (ارائه‌دهندگان خدمات محتوایی در شبکه ثابت) نیز داده می‌شود؛ در موضوع فیبر کشی نیز اگرچه FCP ها باید هر سال بخشی از شبکه انتقال را مستقل کنند اما عملا ارائه سرویس روی فیبر به پس از پایان انحصار موکول خواهد شد. در این صورت تنها سرویس ADSL باقی خواهد ماند.

 

خرید سهام ایرانیان‌نت توسط MTN بازار FCP‌ها را متاثر می‌کند

شانه‌ساز زاده درباره گفته اخیر وزیر ارتباطات مبنی بر فعال نبودن برخی پروانه‌های اینترنتی در گذشته، گفت:  احتمال عدم موفقیت برخی دارندگان پروانه FCP نیز وجود دارد و معتقدم که در نهایت 3 یا 4 FCP قوی در بازار باقی خواهند ماند.

وی گفت: اپراتورهای FCP تا پایان سال باید 20 میلیارد تومان حق پروانه را به دولت بپردازند.

وی با اشاره به مذاکره شریک خارجی اپراتور دوم تلفن‌همراه برای خرید سهام اپراتور فیبر نوری ایرانیان‌نت، گفت: در صورت خرید سهام ایرانیان‌نت توسط MTN باید در همین اندازه احتمال موفقیت اپراتورهای FCP نیز تامل کرد. زیرا MTN پول، دانش و LTE را با هم دارد.

 

ماجرای خبر دریافت پروانه FCP و اصلاح آن

این دارنده پروانه FCP گفت: کارهای پروانه انجام شده بود و از اینکه این پروانه را به ما بدهند خبر داشتیم. اما تنها دغدغه رگولاتوری این بود که خبر پروانه گرفتن شرکتی زودتر اعلام نشود، تا در آینده نتواند به عنوان اولین دارنده پروانه FCP از آن بهره‌برداری تبلیغاتی کند. بنابراین رگولاتوری قصد داشت زمانی که تعدادی پروانه آماده شد، این موضوع را طی مراسمی اعلام کند که با سفر وزیر ارتباطات یک هفته به عراق به تاخیر افتاد و سپس برنامه روز 1 شنبه نیز به 2 شنبه موکول و در نهایت و شنبه اعلام شد.

 

وی تاکید کرد: حتی استارت پرداخت 3 درصدی سالانه از محل درآمدهای شرکت به دولت نیز از تاریخ امضا خورده است.

 

منبع : فارس

این دارنده پروانه FCP افزود: ارایه خدماتی مانند IPTV که 70 درصد ترافیک دیتای جهان را به خود اختصاص می‌دهند، روی بسترهای جدید امکان‌پذیر خواهد شد.

 

اپراتورهای اینترنتی مجاز به شبکه‌سازی مستقل از مخابرات شدند

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو