سه شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳

عقب ماندگی شبکه ملی اطلاعات به دولت قبل مربوط است

نصرالله جهانگرد

پنج شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۰:۰۰


رییس سازمان فناوری اطلاعات با دفاع از وضعیت شبکه ملی اطلاعات گفت: عقب ماندگی در این حوزه به دلیل کارهای نکرده در دولت پیش است.

وایمکس نیوز -نصرالله جهانگرد گفت: در ارتباط با این که چه میزان از برنامه های شبکه ملی تا پایان برنامه پنجم توسعه محقق شده است، ابتدا باید در نظر گرفت که ورودمان به دنیای IT همزمان با رشد این تکنولوژی، مناسب نبود.

جهانگرد در گفت وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات افزود:  ابتدا در قانون برنامه چهارم در یک بند تصریح شد که وزارت ارتباطات در شرکت مخابرات، مراکز داده ملی ایجاد کند تا بتوانیم این حرکت را تصحیح کنیم و در دولت قبل هیچ برنامه ای برای تاسیس مراکز داده در مخابرات وجود نداشت؛ شرکت دیتا که بعد به سازمان فناوری اطلاعات تبدیل شد، تعدادی دیتاسنتر در استان ها در سایز کوچک راه انداخت که تا سال 92 به اجرا نرسیده بود.
رییس سازمان فناوری اطلاعات درباره قانون برنامه پنجم که این موضوع را به تکلیف شبکه ملی اطلاعات تبدیل کرد گفت: تا ابتدای دولت یازدهم اقدام خاصی نه از جهت طراحی و نه از جهت معماری برای این پروژه نشده بود؛  به همین دلیل این موضوع جزو اولین تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بود که دکتر واعظی کمیته ای تشکیل داد و بررسی کردیم که فقط تقریبا 15درصد برنامه اجرا شده بود.
وی تأکید کرد: در حال حاضر ما شبکه را داریم و برای رسیدن به نقطه مطلوب نهایی، مسیری پیش رونده داریم؛ از لحاظ کمی، قانون گذار گفته بود شبکه ملی اطلاعات پرظرفیت باشد و به 60درصد خانوارها و صد درصد کسب وکارها، پهن باند بدهد، آن موقع 2 مگ را به عنوان پهن باند گرفتند درحالی که درحال حاضر در دنیا دیگر کمتر از 8 مگ ملاک نیست.
رییس سازمان فناوری اطلاعات گفت: ما هنوز نتوانستیم آمار 60 درصد را محقق کنیم به دلیل اینکه در این یک سال و نیم فقط درحال جبران عقب ماندگی هستیم.
جهانگرد گفت:  تا به امروز می توان گفت نزدیک به 12 میلیون خط پرظرفیت در کشور وجود دارد که باید به این آمار، نسل سوم موبایل را هم اضافه کنید؛ بنابراین به جرات می شود گفت که پهن باند در کشور برای هر بنگاه یا خانواده ای که بخواهد، قابل دسترسی است و در خصوص دسترسی به مردم و فروش در بازار نیز باید آمار پیشرفت اپراتورها را گرفت، چراکه دولت در بخش اپراتوری، به اپراتورهای بخش خصوصی متکی است.
منبع : روزنامه فناوران

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو