دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

ارتباطات و فناوري اطلاعات چند نفر را به کار گرفته است؟

تیک نیوز

جمعه ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۷:۰۰


اشتغال‌زايي براي افراد توانمند و متخصص از دغدغه‌هاي هميشگي جوامع براي تامين نياز‌هاي کشور و مردم است که در حوزه‌هاي مختلف مي‌توان به آن پرداخت و حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات با توجه به پتانسيل‌هاي اين حوزه و افرادي که در اين حوزه حضور دارند، مي‌تواند از گزينه‌هاي موثر در اين زمينه‌ باشد.

وايمکس نيوز - وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات معتقد است جوانان با استعداد ايراني در عرصه‌هاي فناوري و صنعتي چيزي از ديگران کم ندارند و توجه به رونق اقتصادي و توسعه اشتغال را از دغدغه‎هاي اصلي دولت تدبير و اميد مي‌داند. ايجاد 100 هزار شغل در حوزه فناوري اطلاعات تا پايان سال 1394، از وعده‌هاي وزير است که همواره تاکيد زيادي بر آن داشته و البته تاکنون اشاره‌اي به جزئيات اين شغل‌ها و اينکه چه ميزان به اين هدف نزديک شده‌ايم، نشده است.

منبع : ايسنا

 

محمود واعظي در اوايل سال 1393 با اين باور که حوزه فناوري اطلاعات با سرمايه کم مي‌تواند اشتغال بالا ايجاد کند، اعلام کرد براي توليد و پژوهش اولويت خاصي قائل خواهد بود و بحث اشتغال را مدنظر خواهد داشت و در اين زمينه وعده داد تا پايان سال 1393، 30 هزار و تا پايان سال 1394، 100 هزار شغل در اين حوزه ايجاد شود.

 

وي  اوايل سال جاري اظهار کرد با گسترش شبکه پهن باند موبايل ايجاد 30 هزار شغل در سال گذشته عملياتي شده است و با ارائه هشت پروانه در حوزه‌هاي مختلفي مانند اپراتورهاي مجازي و ثابت، امسال نيز اين اشتغال‌زايي افزايش خواهد يافت؛ البته واعظي از جزئيات اين مشاغل و اينکه چه تعداد از فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي فناوري اطلاعات توانستند مشغول به کار شوند، صحبتي نکرده است.

 

وزير ارتباطات همچنين اواخر تابستان سال 1393، با اين ادعا که حجم بازار فناوري اطلاعات و ارتباطات ايران تا سه سال ديگر حداقل 2.5 برابر خواهد شد، اظهار کرد: امروزه سالانه بيش از 200 هزار نفر فارغ‌التحصيل دانشگاهي در رشته‌هاي مختلف ICT و مرتبط با آن در مقاطع تحصيلي مختلف وجود دارد و ما بر‌آنيم با توجه به سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي، چرخه‌ اقتصاد دانش‌بنيان خود را با نرم‌افزار‌ها و تجهيزاتي به حرکت درآوريم که سهم دانش، تحقيق و توسعه ايراني بيش از بخش وارداتي آن باشد.

 

واعظي اواخر سال 1393 نيز با تاکيد بر فراهم شدن زمينه استفاده از توان نخبگان و فعالان دانشگاهي در فرايند توليد محتوا و اپليکيشن‌هاي بومي و با اشاره به حمايت‌هاي دولت يازدهم از فعالان حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، از قرار دادن اعتبارات مناسب در بودجه سال 1394 براي حمايت از ايجاد کسب و کارهاي جديد و شرکت‌هاي دانش‌بنيان خبر داد.

 

طبق گفته وي در سال 1393 براي حمايت از کسب و کار شرکت‌هاي دانش‌بنيان و پژوهش، 90 ميليارد تومان بودجه قرار داده شده بود و در سال 1394، اين بودجه به 120 ميليارد تومان افزايش يافت.

 

بودجه اختصاص‌ يافته و تعداد فارغ‌التحصيلان رشته‌هاي فناوري اطلاعات و ارتباطات و ساير رشته‌هاي مرتبط، با افزايش همراه است و به نوعي افتخار براي مسئولان بدل شده است. وزير ارتباطات نيز حوزه ICT را داراي قابليت‌هاي ايجاد شغل براي همه مي‌داند، اما اينکه از اين ظرفيت‌ها چه استفاده‌هايي شده است، چند نفر از دانش‌آموختگان به کار گرفته شده‌اند و يا چند نفر از آنها در بازار کاري غيرمرتبط با رشته خود مشغول به کار هستند، مورد سوال است.

 

وزير ارتباطات همچنين اوايل سال جاري، با اشاره به حضور دانش‌آموختگان برجسته، بر وعده ايجاد 100 هزار شغل در شبکه ارتباطات توسط اين وزارتخانه تا پايان سال صحه گذاشت و شناسايي نخبگان و استعدادهاي برتر، رفع مشکلات نخبگان و محققان کشور، بسترسازي براي ادامه فعاليت محققان و تجاري‌سازي ايده‌هاي نخبگان را از جمله وظايفي دانست که مسئولان بايد در راستاي حمايت از نيروي انساني مد نظر داشته باشند.

 

واعظي همچنين با تاکيد بر توليد محتوا به عنوان اولويت سال جاري گفت: در سراسر کشور با تشويق گروه‌هاي فعال ارتباطات و فناوري اطلاعات و ارايه امکانات به آنها کمک مي‌کنيم. اولويت ديگر ما نيز تشويق فارغ التحصيلان و دانشجويان براي نوشتن برنامه‌هاي کاربردي و اپليکيشن است که اشتغال‌زاست.

 

به گفته وي، در حال حاضر بيش از 25 هزار نرم‌افزار ايراني با افزايش 15 هزاري اين آمار از ابتداي دولت يازدهم فعاليت دارند و بازار فعلي ايران در حوزه ICT دو هزار ميليارد تومان است که تا 60 هزار ميليارد تومان جاي توسعه دارد.

 

واعظي همچنين ادعا مي‌کند رتبه محيط کسب و کار ايران در جهان از 153 به 130 رسيده است و ابراز اميدواري کرده است که اين رتبه تا پايان سال 20 پله کاهش يابد.

 

برنامه‌نويسي، مديريت وب‌سايت، طراحي وب‌سايت، تحليل‌گري و طراحي نرم‌افزار، کارشناسي شبکه و کارشناسي امنيت اطلاعات، مهندسي سخت‌افزار، انيميشن‌سازي، بازي‌سازي از شغل‌هاي فراگير حوزه فناوري اطلاعات است که مي‌تواند مورد توجه قرار بگيرد. البته با توجه به تاکيدهاي مکرر وزير ارتباطات بر افزايش اشتغال‌زايي، بايد انتظار شغل‌هاي نوين را نيز در اين حوزه داشت، زيرا کاهش رتبه کسب و کار ايران نيز در گرو ايجاد اشتغال بيشتر است.

 

تا پايان سال 1394 مدت زيادي باقي نمانده است و بودجه 120 ميلياردي حمايت از کسب و کار، طبق وعده‌هاي وزير ارتباطات و فناروي اطلاعات، توسعه شرکت‌هاي دانش‌بنيان و ايجاد 100 هزار شغل براي فارغ‌التحصيلان را مي‌طلبد. بايد ديد در زمان باقي‌مانده چند درصد از اين وعده‌ها محقق مي‌شود و چه نگاهي مي‌توان به آينده اشتغال‌زايي در ايران داشت.

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو