یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

ادامه‌ بلاتکليفي کاربران کم‌مصرف اينترنت

خدمات اينترنتي

سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۰:۰۰


پس از ارائه تعرفه‌هاي غيرحجمي براي اينترنت ثابت، مشترکان کم‌مصرفي که به اندازه کاربران عادي، حجم اينترنتي نمي‌خواستند و تنها خواستار سرعت بالاي اينترنت بودند، نسبت به اين تعرفه‌ها اعتراض‌هايي داشتند اما هنوز تعرفه جداگانه‌اي براي آن‌ها در نظر گرفته نشده است.

وايمکس نيوز- در حالي که جايگزيني اينترنت نامحدود يا غيرحجمي و ارايه تعرفه‌هاي جديد اينترنت ثابت، در آخرين روزهاي دولت يازدهم مطرح و به دليل انتقادات، تکميل طرح مذکور برعهده وزير ارتباطات نهاده شد، مساله‌ مشترکاني که خواستار سرعت بالا و حجم پايين‌تر بودند نيز عنوان شد.

تعرفه‌هاي جديد البته نه تعرفه‌هايي تماما نامحدود بلکه مبتني بر سياست مصرف منصفانه (Fair Usage Policy) هستند. همان زمان هم اين موضوع مطرح شد که شايد اين تعرفه‌ها براي کاربري که در طول ماه مصرف اينترنت بالايي دارد، منصفانه باشد، همان‌طور که يک کاربر گفته بود: «تقريبا به نفع من است که اينترنت زياد مصرف مي‌کنم. من الان 4مگ را دارم دو ماهي 300هزار تومن پرداخت ميکنم!» اما کاربري ديگري معتقد بود:« تکليف کساني که به حجم کم دانلود ولي سرعت بالا نياز دارند چه مي‌شود؟ اين نرخ‌ها بسيار گران است و قطعا استقبال نخواهد شد.»

در همين حال، ارائه تعرفه‌هاي غيرحجمي به جاي نامحدود، نارضايتي کاربران را به همراه داشت اما وزير ارتباطات همان زمان اظهار کرده بود: «اطمينان داشته باشيد که حتي با وجود مفهوم مصرف منصفانه بيش از 80 درصد کاربران ديگر نيازي به خريد حجم يا پرداخت هزينه اضافه نخواهند داشت.» بنابراين در شرايطي که خود آقاي وزيز هم اذعان داشت حدود 70 درصد کاربران، مصرف 7 تا 10 گيگابايتي را در ماه تجربه مي‌کنند، ظاهرا به کاربران کم‌مصرف بي‌توجهي شده بود.

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات اما در واکنش به اين موضوع،‌ درباره اينترنت پرسرعت براي مشترکان کم‌مصرف، توضيح داد: دسته‌اي از مشترکين نياز به سرعت بالا دارند، در حالي که حجم مصرفي آن‌ها بالا نيست. براي اين دسته از مشترکين هرچند امکان استفاده از سرويس‌هاي موبايل وجود دارد اما شرکت‌هاي ارائه‌کننده خدمات ثابت براي حفظ اين مشترکين، ارائه بسته‌هاي رقابتي براي اين گروه را آغاز کرده‌اند. راهکارهايي چون بسته ازدياد سرعت و غيره.

البته جهرمي بار ديگر نيز با اشاره به شرايط ارائه اينترنت ثابت براي مشترکان کم‌مصرف، اظهار کرده بود: در تعرفه جديد، مشترکين کم‌مصرف که پهناي باند بالا نياز دارند، فاقد انتخاب مناسب هستند. براي رضايت اين دسته از کاربران، پيشنهادهايي در حال بررسي است که تلاش مي‌کنيم تا فروردين ماه به نتيجه نهايي برسد.

اکنون از آخرين وعده‌ي وزير ارتباطات مبني بر ارائه تعرفه‌ به مشترکان کم‌مصرف مدتي گذشته و خبري از تعرفه‌هاي جديد نيست، البته حسين فلاح جوشقاني- رييس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي- چندي پيش اعلام کرد: به دليل نگراني‌ اپراتورها از اينکه مشترکان کم‌مصرفي که سرعت بالا مي‌خواهند، به سمت اپراتورهاي ديگر بروند، درصورت موافقت وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات، تغيير تعرفه‌هاي جديد براي مشترکان کم مصرف اينترنت توسط اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنتي ابلاغ مي‌شود.

وي همچنين خاطرنشان کرده بود: بر اين اساس با بررسي‌هاي انجام‌شده، پيشنهادي از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به وزير ارتباطات ارائه شد تا مطابق با آن تعرفه‌اي براي مشترکان کم مصرفي که نياز به اينترنت با سرعت بالا دارند، تدوين شود. بنابراين با موافقت وزير، اپراتورها مي‌توانند با رعايت سقف و کف تعرفه‌هاي اينترنتي در مصوبه 266 رگولاتوري، تعرفه‌ي جديد ارائه دهند.

با گذشت زمان و عدم اعلام تعرفه براي مشترکان کم‌مصرف، رييس رگولاتوري درباره علت تاخير اظهار کرد: ما موضوع را بررسي کرديم و راهکار و پيشنهاداتي هم ارائه داديم، شرکت‌ها هم در بررسي‌هاي اوليه موافقت کردند، اما برخي از شرکت‌ها بحث‌هايي داشتند و گفتند بررسي بيشتري مي‌خواهند، چون ممکن است اين موضوع، بازار را که تازه به يک تعادل و ثبات رسيده، تحت تاثير قرار دهد. بنابراين مقرر است بررسي بيشتري کنند و نتيجه را بعد از نهايي شدن اعلام کنند.

وي خاطرنشان کرد: اوايل اين موضوع وجود داشت که با ارائه‌ي‌FUP‌هاي - (Fair Usage Policy) - يا سياست مصرف منصفانه مختلف همان بحث حجمي پيش بيايد، چون هدف اين مصوبه اين بود که غيرحجمي بودن تعرفه اينترنت جا بيفتد. اکنون هم طرح موضوع تعرفه اينترنت، چيز جديدي نيست، بلکه همان مصوبه 266 کميسيون تنظيم مقررات ارتباطات است که رگولاتوري آن را بررسي مي‌کند تا ارائه‌دهندگان اينترنت، براي مشترکاني که سرعت بالا مي‌خواهند و مصرفشان کمتر است، FUP‌هاي بيشتري ارائه دهند.

او با اشاره به اقدام اپراتورها براي تعيين FUP لازم براي مشترکان کم‌مصرف بيان کرد: مي‌خواهيم اجازه بيشتري بدهيم که اپراتورها همان مصوبه را با گزينه‌هاي بيشتر اجرا کنند. اولا اپراتورها نبايد اين  FUPها را روي هر سرعتي متنوع نکنند که باز هم بحث حجم‌فروشي باشد، به علاوه اين FUP بايد حداقل‌هايي را رعايت کرده باشد که مفهوم غيرحجمي را برساند. در تعرفه‌ها سعي مي‌کنيم تعرفه جديد ندهيم و براساس شرايط بازار مشخص شود.

با تمام اين اوصاف، اگرچه با توافق اپراتورهاي ارائه‌دهنده خدمات اينترنت ثابت، تعرفه‌ي لازم براي مشترکان کم‌مصرف هم  اعلام مي‌شود، اما به نظر مي‌رسد با گذشت بيش از هشت ماه از زمان اوليه‌ي اعلام تعرفه‌هاي جديد، هنوز خبري از طرف اپراتورهاي اينترنتي نشده است و مشترکان کم‌مصرف همچنان علي‌رغم عدم نياز به حجم بالاي اينترنت، به دليل درخواست براي سرعت بالا هزينه‌هاي مشابه با کاربران عادي مي‌پردازند.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو