این مقاله کنش های سلبریتی ها در اینستاگرام را بررسی کرده و تاثیرات مثبت و منفی آن را سنجش می کند. با مطالعه این مطلب انتظار می رود که خواننده نسبت به کنش های سلبریتی ها شناخت پیدا کرده و آگاهانه تر برخورد نماید.
تیک نیوز- این روزها که رسانه و شبکه های اجتماعی بخش زیادی از زندگی مردم جامعه را در برگرفته، اینستاگرام بیش از هر شبکه ی اجتماعی دیگری بر روی زندگی انسانها تاثیر گذاشته است. در این مقاله کنشهای سلبریتیها در اینستاگرام را بررسی کرده و تاثیرات مثبت و منفی آن را سنجش خواهم کرد. در پایان انتظار میرود که نسبت به کنشهای سلبریتی ها شناخت پیدا کرده و آگاهانه تر برخورد کنیم.
اصلی ترین پرسش میتواند این باشد که سلبریتی کیست؟ سلبریتی کسی است که این شش عنصر را در آن واحد داشته باشد:
- سلبریتی کسی است که فعالیتهایش به زندگی عمومی مردم گره خورده باشد.
- سلبریتی دستاوردهایی دارد که منطبق با علایق عمومی جامعه است.
- سلبریتی کسی است که عمدتا همین دستاوردهایش او را شناخته شده و مشهور میکنند.
- سلبریتی کسی است که خودش در تلاش برای پیدا کردن راه هایی است که به طور منظم و قاعدهمند در رسانهها دیده و شنیده شود.
- سلبریتی کسی است که در رسانه ها بسیار پدیدار میشود.
- سلبریتی با تجسم آرزوهـا و خواسته های عموم مردم در سطح ناخودآگاهشان با آنها وارد ارتباط می شود (تارویردی زاده, 1398, ص. 242).
اینستاگرام نیز شبکه ی اجتماعی هم رسانی عکس و ویدئو است. نرم افزار اینستاگرام، این امکان را برای کاربران خود فراهم میکند که عکس ها و ویدئوهای خود را به اشتراک بگذارند، تا دیگر افراد امکان بازدید از آن را داشته باشند. علت اصلی توجه ها به اینستاگرام، همین عکس محور بودن آن است. چرا که کاربران در دوران مدرن، کمتر وقت یا حوصله خواندن و نوشتن متنی را دارا هستند. در نتیجه به اشتراک گذاشتن تصاویر وقت کمتری را صرف میکند.
طبق آمار تا سال 2017، تعداد کاربران این شبکه ی اجتماعی به بیش از 800 میلیون نفر در سراسر جهان رسیده است.هم چنین اکثر کاربران این شبکه اجتماعی بین 25 تا 30 سال سن دارند. مطالعه اولیه توصیفی سلبریتیهای ایرانی در اینستاگرام نشان داد از تعداد 365 نفر سلبریتی شناسایی شده در سه حوزه، سلبریتی های حوزه سینما- تلویزیون با 140 نفر بیشترین تعداد را دارا هستند. در این بخش بازیگران فیلمهای سینمایی، بازیگران سریالها و آیتمهای تلویزیونی، بازیگران تئاتر، فیلمنامه نویسان، کارگردانان، مجریان برنامههای تلویزیونی صداوسیما و مجریان شبکههای ماهواره ای فارسی زبان قرار دارند. پس از آن سلبریتیهای موسیقی با 79 نفر از نظر تعداد در رده دوم قرار میگیرند. در این بخش از نظر مختصات فعالیت، سلبریتیها به سه بخش اهالی موسیقی رسمی، اهالی موسیقی زیرزمینی و اهالی موسیقی لس آنجلسی تقسیم میشوند و از نظر نوع فعالیت نیز خواننده، آهنگساز و ترانه سرا هستند. در نهایت سلبریتیهای ورزشی 49 نفر هستند که شامل مردان فوتبالیست، مردان و زنان والیبالیست و معدودی نیز ورزشکاران مدال آور المپیکی ایران در رشته های کشتی، وزنه برداری و دومیدانی هستند (عباسی & جعفری, بهار1399).
در حوزه سلبریتیهای سینما-تلویزیون، میانگین تعداد دنبال شونده در میان 140 سلبریتی، هر نفر حدود 109 هزار نفر است. هر سلبریتی به طور میانگین 227 نفر را دنبال می کند و 361 پست در اینستاگرام قرار داده است. در میان سلبریتیهای موسیقی میانگین تعداد دنبال شونده در میان 79 سلبریتی، هر نفر حدود 136 هزار نفر است. هر سلبریتی به طور میانگین 324 نفر را دنبال میکند و 313 پست در اینستاگرم قرار داده است. این نشان میدهد که هرچند تعداد سلبریتیهای سینما بیشتر از موسیقی است، اما به طور میانگین اهالی موسیقی دارای دنبال کننده بیشتری از اهالی سینما هستند. در بخش سلبریتیهای ورزشی میانگین تعداد دنبال شونده در میان49 سلبریتی، هر نفر حدود 70 هزار نفر است. هر سلبریتی به طور میانگین 99 نفر را دنبال میکند و 91 پست در اینستاگرام قرار داده است. سلبریتیهای ورزشی هم از نظر تعداد و هم از نظر میانگین دنبال کننده، محبوبیت پایین تری نسبت به دو گروه قبلی دارند (مولایی, زمستان1395).
اینستاگرام این قدرت را دارد تا به افراد غیر مشهور، شهرت و به افراد مشهور، شهرت بیشتر و حتی کاذب ببخشد. این موضوع سبب شده که کاربران این شبکه اجتماعی در عطش شهرت، روزانه فعالیت های خود را گسترش بدهد چرا که دیده شدن از نیازهای بزرگ جوامع کنونی شده است. تا جایی که کاربران روزانه در تکاپوی افزایش تعداد لایک(پسند ها)، کامنت(نظر) و فالوور(دنبال کننده) خود هستند.
با استناد به پژوهش های انجام شده و مقالات مربوطه، تاثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر روی مخاطبانشان به پنج دسته تقسیم می شود:
- گذراندن اوقات فراغت: توجه به انتخاب مناطق تفریحی و گردشگری همچون رستوران، پارک، سینما و... دارد.
- نوع پوشش: در خصوص سبک پوشش، برند، ست کردن و استایل لباس است.
- مدیریت بدن: به ابعادی همچون مواد و لوازم و مدل آرایش، کنترل وزن و شکل و فرم بدن اشاره دارد.
- روابط میان فردی: مربوط به شیوه ی ارتباط با دوستان، خانواده و... میشود.
- الگوی مصرف: به هر آنچه که نزد مردم مورد مصرف قرار میگیرد، اتلاق می شود. همچون مصرف موسیقی، مصرف رسانه و... (عباسی & جعفری, بهار1399, ص. 39).
امروزه سلبریتیها خود هویتی جداگانه در صفحات مجازی شکل میدهند اما اهمیت و جایگاه سلبریتی ها فقط به تعداد دنبال کنندگان آن ها محدود نمیشود، بلکه از طریق میزان تاثیراتی که بر روی دنبال کنندگان خود دارند، مشخص میشود. کنشهای سلبریتیها زیر ذرهبین دنبال کنندگانشان است و طرفداران با توجه به علاقهشان نسبت به سلبریتی، ناخودآگاه حرف های او را قبول میکنند و اعمال او را تشویق میکنند. گویی که به ارتش جان بر کف فرد چهره تبدیل میشوند و از او پیروی میکنند.
به عنوان مثال در دعوایی که میان دو بازیگر بر سر یک موضوع صورت گرفته(فرضا در زمان انتخابات ریاست جمهوری، مجادلهی میان سلبریتی اصول گرا و سلبریتی اصلاح طلب)، طرفداران هر کدام از این دو جبهه به نبرد یکدیگر رفته و اعمالی را خارج از آگاهی خود انجام میدهند. طرفداران حتی نسبت به کسانی که، سلبریتی مورد علاقه آنها را در فضای مجازی دنبال میکنند، حساس هستند. این موضوعات باعث شکل دهی به علایق مخاطب شده بدون آن که خودش بخواهد و بداند و این کار تنها از دست یک سلبریتی تاثیرگذار برمیآید.
مسئله ی بزرگ سلبریتی ها از جهت دادن به بازار مصرف آغاز شد. یکی دیگر از کنشهای معمول در میان سلبریتی ها، تبلیغات است. برندها، شرکتها، فروشگاه ها و... برای ارتباط با مردم از طریق فرهنگ و زبان مرسوم آن جامعه از سلبریتی برای فروش محصول یا خدمات خود استفاده میکنند. صاحبان برندها از حس نزدیکی میان سلبریتی و مردم استفاده کرده و افکار را در جهت کار خود پیش میبرند. آنها با در اختیار قرار دادن محصول خود به صورت رایگان در دست سلبریتی ها و همچنین پرداخت مبالغ بالا، خواستار تبلیغ محصول یا خدمات خود توسط فرد چهره هستند. مانند تبلیغ برند چرم توسط بهرام رادان و تبلیغ برندی ساعت توسط محمدرضا گلزار.
بسیار دیده شده که سلبریتی ها با وجود ناآگاهی و عدم شناخت در زمینهای، دست به تبلیغ و یا حمایت برده و این موضوع منجر به افزایش فروش محصولات و خدمات بی کیفیت و نامرغوب در جامعه می شود. مانند تبلیغ داروی رفع دائمی سفیدی مو توسط سلبریتی هایی همچون حمید گودرزی و علی ضیا. این تبلیغات حد و مرزی را قائل نیستند و از تبلیغ پوشاک و لباس گرفته تا قرص و داروهای متفاوت ادامه دارند. همچون تبلیغ داروی درمان کرونا توسط بهنوش بختیاری در صفحه اینستاگرام شخصی خود. طرفداران نیز که شیفته و مقهور سلبریتی شده بدون هیچ گونه تامل اقدام به خرید محصولات میکنند. در نتیجه تنها کسانی که در این بازار خرید و فروش متضرر میشوند، مردم هستند. حتی سلبریتی های با تعداد دنبال کننده ی بالا، قرارداد های کاری بیشتری امضا میکنند. فرضا یک بازیگر با دنبال کننده ی 3میلیونی، شانس بیشتری نسبت به بازیگری با دنبال کننده ی 10هزار نفری، در پبیشنهادهای کاری دارد. چرا که تهیه کننده و کارگردان به فکر گیشه و فروش فیلم خود هستند و این آقا یا خانم بازیگر با گذاشتن پوستر فیلم در صفحه ی اینستاگرامش، راه فروش بیشتر فیلم را هموارتر میسازد.
سلبریتی هایی که کمی باهوش تر هستند، از این تاثیرگذاری در جهت پیشرفت کسب و کار خود استفاده میکنند. یعنی به دلیل داشتن دنبال کننده های زیاد خود، استارت آپها و یا فروشگاههای شخصی خودشان را افتتاح میکنند. این مشاغل به سرعت رونق پیدا کرده و راه صد ساله را یک شبه طی میکنند. مانند فوتبالیست هایی همچون حسین ماهینی و سپهر حیدری، که از تعداد دنبال کننده هایشان در صفحات مجازی برای افتتاح رستوران و آکادمی های فوتبال خود استفاده کرده اند.
تاثیر سلبریتی ها بر زندگی نوجوانان
سلبریتی ها بر زندگی نوجوانان تاثیرات بالایی دارند، چرا که نوجوانان در حال گذار از مرحله ی کودکی به مرحله ی جوانی هستند. آنها با مشاهده ی افراد موفق و شخصیتهای رویایی خود و الگو برداری از آنها، در حال شکل دادن به هویت و شخصیت خود هستند. این موضوع باعث شده که توجه به سلبریتیها نزد ایشان بالاتر برود. این درحالیست که شبکه های اجتماعیای همچون اینستاگرام، از دیده شدن نوابغ، نبخگان و کارآفرینان جلوگیری کرده و جای آن را با سلبریتیهایی که تنها ابعاد مثبت زندگیشان را نشان میدهند، پر کرده است. این نکته نیز حائز اهمیت است که کمتر سلبریتیای سواد کافی حتی در حوزهای که خود در آن مشغول است را دارد. این موضوع بدون شک تاثیرات منفیای در زندگی نوجوانان میگذارد. رفتار سلبریتی ها در اینستاگرام می تواند جایگاهی برای ارائه کلیه رفتار های خیلی ساده و پیش پا افتاده، ولی مهم در زندگی خانوادگی و اجتماعی نوجوانان و جوانان باشد.
تاثیر رفتار سلبریتی ها در اینستاگرام را میتوان در چیدمان و رنگ آمیزی منزل، فرهنگ غذا خوردن، مدل مو و آرایش صورت، نوع تفریحات و سرگرمی افراد، روابط عادی روزانه آنها و واژه گزینیشان دید. اما آیا این الگو برداریها برای نوجوانان خوب است؟
یک نوجوان پس از دیدن تصاویری از زندگی سلبریتیها، دچار بحرانهای روحی و هویت میشود. چرا که امکان دستیابی به آن نوع سبک زندگی را ندارد و مدام در حال مقایسه شرایط و وضعیت خود، با سلبریتی مدنظرش است. این موضوع تنها به مسائل مالی محدود نمی شود بلکه این مقایسه تا شکل اندام، زیبایی چهره و حتی شرایط خانوادگی و روابط اجتماعی ادامه پیدا میکند. در حالی که واقعیت در این صفحات به اشتراک گذاشته نمیشود. سلبریتی ها و حتی مردم عادی جوامع نیز از نشان دادن ابعاد منفی زندگی خود در صفحات اینستاگرامشان امتناع می ورزند. در نتیجه فرد نوجوان تمام ابعاد منفی زندگی خود را در مقابل ابعاد مثبت زندگی سلبریتی میسنجد که در نهایت منجر به احساس پوچی، اضطراب، ازخودبیگانگی و تنهایی میشود.
اما سوالی دیگری هم مطرح است: آیا رفتار سلبریتی ها متناسب با فرهنگ آن کشور است؟ (این سوال شامل سلبریتی های بینالمللی نمیشود و برای فهم بهتر از سلبریتی ایرانی مثال آورده می شود)
در ایران عنصر های هویتی زیاد و متفاوتی وجود دارد و گاها با یکدیگر در تقابل هستند:
تقابل اسلامیت – ایرانیت
تقابل ملیت – قومیت
تقابل زبان رسمی – زبان محلی
تقابل سنت – مدرنیته
تقابل فرهنگ رسمی – خرده فرهنگی
این تقابل ها وقتی به کنش اجتماعی تبدیل شوند و به سمت جامعه کشیده شوند، بحران زا خواهند بود (کوچکزایی, فیضیان, & شاه آبادی, 1397, ص. 112).
در نتیجه ی تمام این تقابل ها، این نظر وجود دارد که بیشتر محتواهای تولید شده توسط سلبریتی ها در اینستاگرام، مغایرتهای زیادی با فرهنگ ایرانی دارد.
تاثیرات مثبت سلبریتی ها
البته همه ی فعالیت های سلبریتی ها جنبه ی منفیای را دارا نیستند. بلکه گاها در شرایط سخت اجتماعی و البته اقتصادی، دیده شده که سلبریتی از شهرت خود در زمینه ی کمک به همنوعان خود استفاده کردهاند. از جمله کمپین های خیریه، جمع آوری کمک مالی به سیل زدگان و زلزله زدگان که توسط سلبریتی هایی همچون علی دایی و... صورت گرفت. مثال هایی هم در جهت اشاعهی فرهنگ کتابخوانی و معرفی فیلم و موسیقی های خوب نیز در میان کنش های سلبریتی ها وجود دارد. مانند صفحه شخصی اینستاگرام مهراب قاسم خوانی.
نتیجه گیری
در این مقاله به توصیف و بررسی تاثیرات مثبت و منفی شبکهی اجتماعی اینستاگرام پرداخته و سعی در آگاه بخشی در برابر اهداف اینستاگرام داشته ام. در عصری که بیشتر ارتباطات از طریق رسانه ها صورت میگیرد، اینستاگرام بهترین وسیله برای تاثیر بی واسطه بر روی دنبالکنندگان است. اینستاگرام، توسعه ارتباطات شخصی را شتاب بخشیده و زمینه ظهور فرهنگ سلبریتی را تسهیل کرده است.
فعالان این شبکه، اینستاگرام را بستری مناسب برای ارائه و نمایش جنبه های جذاب زندگی، تفریحات و اعمال لذت بخش زندگی خود میدانند. هرچه استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام بیشتر باشد، پیروی از سلبریتی ها هم بیشتر و در نتیجه تغییرات در سبک زندگی افزایش پیدا میکنند.حضور سلبریتی ها در این روزها باعث شده که انسان دائما در حال گذار از ارزشی به ارزش دیگر باشد که این مسئله خصوصا برای نوجوانان، تبدیل به اختلال در هویت آنها می شود.
راه هایی برای واکنش های درست در برابر مسئله ی سلبریتی
سلبریتی این روزها تبدیل به یک مسئله مهم شده است، در نتیجه باید در برابر آن آگاه بوده و بهترین عملکرد را از خود نشان دهیم.
- طبقه بندی سلبریتی ها: بهتر است ویژگیهای سلبریتی ها را مورد سنجش قرار داده و از نظر ویژگیهای منحصر به فرد او و تولید محتوایی که انجام میدهد، او را ارزش گذاری کنید.
- ارتقای سواد رسانه ای مخاطب در مواجهه با چهره ها: باید فهمید که در مواجهه با سلبریتی ها تا چه حد و حوزه ای باید پیروی کرد و جایگاه افراد را در شبکه های اجتماعی تشخیص داد. میتوان از طریق کتاب و مقالات مرتبط و از همه مهمتر قوه تفکر در این راه بهره گرفت.
- گفته ها و محتواهای تولید شده توسط سلبریتی ها را بدون تفکر و تحقیق نپذیرید و تخصص فرد را ملاک مهمی قرار دهید.
منابع
تارویردی زاده, و. (1398). قدم زنی در دنیای سلبریتی ها . تاملات رشد, 239_243.
عباسی, ع., & جعفری, ع. (بهار1399). تاثیر کنش های اینستاگرامی سلبریتی ها بر سبک زندگی کاربران ایرانی. علوم اجتماعی , 33_54.
کوچکزایی, م., فیضیان, م., & شاه آبادی, م. (1397). بررسی سلبریتی سازی در رسانه و بحران هویت نوجوان در جامعه . علوم اجتماعی جامعه، فرهنگ و رسانه, 103_121.
مولایی, م. (زمستان1395). گردش فرهنگ سلبریتی در رسانه های اجتماعی: مطالعه فعالیت سلبریتی های ایرانی و هوادارانش در اینستاگرام. علوم اجتماعی جامعه، فرهنگ و رسانه , 57-80.