سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

دانش‌بنیان‌ها در میدان مبارزه با بحران کرونا / فعالیت ۱۱۲ شرکت داخلی برای رفع نیازهای کشور

کرونا

چهارشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۳:۱۱


زیست‌بوم فناوری و نوآوری راه‌حل‌های فناورانه‌ای برای رفع چالش‌ها و نیازهای کشور خلق می‌کند. فناوران این زیست‌بوم در حل بحران‌ها مانند کرونا همواره توانمند حاضر شدند.

تیک نیوز-به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از همان روزهای نخست شیوع کرونا در کشور فعالان زیست‌بوم خلاق و نوآوری وارد عمل شدند. آنها با نقش اثربخش و کمک کننده خود محصولاتی ایران‌ساخت را تولید کردند و از این طریق به یاری کادر درمان آمدند.

ونتیلاتور یکی از دستگاه ها و تجهیزاتی بود که در همان روزهای نخست با چالش کمبود آن مواجه شدیم و دانش بنیان‌ها این نیاز را به سرعت رفع کردند. تجهیزات و محصولات ایران ساخت در حوزه تشخیص، درمان و پیشگیری از کرونا به کمک آمد. خط تولید انبوه ماسک های آنتی وایرال در همان روزهای نخست کار خود را آغاز کرد.

اما کیت های تشخیص یکی از نیازهای اصلی کشور بود که در سال ۹۹ سه نوع کیت تشخیص را ایران ساخت کردیم. همچنین سامانه هوشمند تشخیص کووید ۱۹ با تلاش محققان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شد تا با این محصول حجم ناحیه عفونی در زمانی اندک مشخص شود.  دستگاه پالس اکسی‌متر، تب سنج مادون قرمز و دستگاه اکسیژن ساز دیگر محصولاتی بودند که ایران ساخت شدند تا گام مهمی برای مقابله با این بیماری برداشته شود. محصولات فناورانه محدود به حوزه سلامت نبود بلکه محصولات دیجیتال برای آموزش از راه دور نیز در این بحران به کمک آمد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از این شرکت های دانش‌بنیان حمایت کرد تا محصولات فناورانه با سرعت بیشتری وارد بازار شوند و مقابله با این بحران شتاب گیرد. 112 شرکت دانش‌بنیان و خلاق در مقابله با همه گیری کرونا حضور فعال داشتند.

منبع:فارس

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو