بر اساس پیشبینی موسسه اینفورما، میزان ترافیک ارسال پیام OTT تا پایان سال 2013، در حدود دو برابر بیشتر از ترافیک پیامهای متنی یا همان SMS خواهد شد.
به گزارش ایسنا، رکورد ارسال روزانه پیامک قبلا توسط ارسال پیامهای OTT (سامانههای ارسال پیامک) شکسته شده است، چنانکه میانگین ارسال روزانه پیامهای OTT در سال 2012 در حدود 19.1میلیارد بوده و این میزان برای پیامهای متنی در حدود 17.6 میلیارد بوده است.
حال پیشبینی میشود که میزان ترافیک پیام OTT در مقایسه با ترافیک پیامک تا پایان سال 2013، به دو برابر افزایش یابد و به ترتیب، به 41 میلیارد و 19.5میلیارد برسد. البته اگرچه تعداد کاربران پیامهای متنی بیشتر از کاربران پیام OTT است (3.5میلیارد نفر در مقایسه با 587میلیون نفر)، اما نکته قابل توجه این است که هر کاربر پیام OTT به طور میانگین در هر روز 32.6 پیام ارسال میکند، در حالیکه این تعداد برای کاربران پیامک فقط پنج پیام در هر روز است.
این در حالی است که فقط پنج سال از پیدایش برنامه ارسال پیام OTT توسط شرکت BlackBerry در سال 2007 میگذرد، در حالیکه پیامک یک سرویس 20 ساله است.
اگرچه پیامک و پیام OTT دو سرویس متفاوت هستند و کاربران و کاربردهایی متفاوت دارند، اما استقبال کاربران موبایل از این سرویس تاثیر بسزایی بر ترافیک سرویس پیام کوتاه و درآمدزایی اپراتورها در برخی کشورها همچون اسپانیا، هلند و کرهجنوبی داشته است. برای مثال، درآمد اپراتورهای موبایل در اسپانیا از سرویس پیام کوتاه از 1.1میلیارد یورو (1.4میلیارد دلار) در سال 2007 به 758.5میلیون یورو در سال 2011 کاهش یافت.
میتوان یکی از عوامل کاهش میزان دریافت و ارسال پیام کوتاه را امکانات ارسال پیام به صورت اینترنتی در گوشیهای هوشمند با استفاده نرمافزارهای نظیر مسنجرها و امکانات و نرمافزارهای دیگر مانند Whatsapp و نرمافزارهای اپل دانست.
البته بعید به نظر میرسد که سرویس پیام کوتاه در آینده نزدیک، کنار گذاشته شود و پیشبینی میشود که تا سال 2016 همچنان میزان ترافیک و درآمدزایی از آن افزایش یابد و دو دلیل نیز برای این ادعا وجود دارد:
• استقبال و استفاده از برنامه ارسال پیام OTT هنوز تا همگانی شدن فاصله زیادی دارد.
• کاربران برنامه ارسال پیام OTT هنوز برای برقراری ارتباط با کاربرانی که مجهز به برنامه OTT نیستند، از سرویس پیام کوتاه استفاده میکنند.
همکاری با بازیگران OTT، راه نجات اپراتورها
به پیشبینی موسسه Ovum نیز سال 2013، آخرین سالی است که در آمد حاصل از سرویس پیام کوتاه، بخش اعظم درآمدهای خدمات غیر صوتی اپراتورها را به خود اختصاص میدهد و پیشبینی میشود که تا سال 2015 درآمد سرویس پیام کوتاه ثابت باقی بماند.
بنابراین در این شرایط، یکی از گزینههای مناسب پیش روی اپراتورها، همکاری با بازیگران بزرگ OTT (همچون WhatsApp) به جای نادیده گرفتن آنها است.
بر اساس اطلاعات گروه علمی - تحلیلی طیف راه دیگر نیز تولید برنامههای ارسال پیام توسط خود اپراتورها است، همانند برنامه Tu Me شرکت تلفونیکا که در سال 2012 راهاندازی شد و به صورت رایگان به مشترکان تلفونیکا و حتی مشترکان تلفن همراه سایر شبکهها و خارج از بازارهای تلفونیکا ارایه میشود؛ البته به نظر میرسد در حال حاضر، هیچ مدل تجاری خاصی برای عرضه آن وجود ندارد و فقط از آن در جهت توسعه طرح خدمات همراه و احتمالاً به عنوان یک کانال تبلیغاتی استفاده میشود.