چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

سرمايه‌گذاري به شيوه‌ي اپراتورهاي سيار

اينترنت

جمعه ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۰:۰۰


در حالي که اين روزها بيش‌تر استفاده کاربران اينترنتي به ارتباطات سيار محدود مي‌شود، اما کارشناسان بر اين عقيده‌اند که ارتباطات ثابت هم در حوزه‌هاي پهن‌باند به ويژه خدمات ويديويي و ابري، لازم است و بدون آن، تحول در کسب‌وکارها و صنايع و درنتيجه تحول ديجيتالي امکان‌پذير نخواهد بود و لازمه‌ي توسعه‌ي ارتباطات ثابت هم، سرمايه‌گذاري با مدل اقتصادي است.

وايمکس نيوز- شواهد نشان مي‌دهد اين روزها شرکت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت ثابت دچار مشکلات مالي شدند و برخي از آن‌ها بازار را به اپراتورهاي موبايلي واگذار کردند، زيرا پايين بودن تعرفه اينترنت در اپراتورهاي موبايلي، موجب شده تمايل افراد به استفاده از اينترنت موبايل به‌جاي اينترنت ثابت باشد و درنتيجه شرکت‌هايFCP  در حال از دست دادن مشترکانشان هستند و اين موضوع به گفته کارشناسان، نه‌تنها موجب حذف تدريجي ارتباطات ثابت شده بلکه به مرور اين صنف و ساير خدماتي که به ارتباطات ثابت وابسته هستند را به مشکل دچار خواهد کرد.

اقتصادي کردن سرمايه‌گذاري لازم است

در اين راستا، رسول سراييان - دبير کل سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور- در گفت‌گو با ايسنا، سرمايه‌گذاري مناسب را راه‌حلي براي رفع مشکل ارائه‌دهندگان اينترنت ثابت دانست و گفت: آن عددي که در حوزه موبايل سرمايه‌گذاري شد که نسل سه و چهار اينترنت راه بيفتد، يعني 15 هزار تا 20 هزار ميليارد توماني که اپراتورهاي همراه سرمايه‌گذاري کردند، بايد در حوزه ثابت هم سرمايه‌گذاري شود تا يک اتفاق بزرگ در شبکه ثابت بيفتد. بقيه راه‌کارها بدون سرمايه‌گذاري، تنها مانند مُسکن‌ است.

وي هم‌چنين خاطرنشان کرد: علاوه بر سرمايه‌گذاري، اقتصادي کردن اين سرمايه‌گذاري هم اهميت دارد؛ سرمايه‌گذار بايد اطمينان داشته باشد که اگر سرمايه‌گذاري کرد، سرمايه‌اش برمي‌گردد. بنابراين از يک طرف سرمايه‌گذاري لازم است و از طرف ديگر شرايط و قانون‌گذاري بايد به نحوي باشد که سرمايه‌گذار اطمينان کند پولي که مي‌گذارد، با يک سود منطقي برمي‌گردد.

 هم‌چنين رئيس سازمان نظام صنفي رايانه‌اي کشور معتقد است که اپراتورهاي موبايل، به دليل نرخ پايين با ريزش مشتري روبه‌رو هستند. از طرفي در 10 سال گذشته، اپراتور ثابت تاکنون رشد کمي داشته و اکنون رشدش منفي شده است و درنتيجه مردم هم ترجيح مي‌دهند با توجه به تعرفه پايين موبايل، ADSL  خود را تمديد نکرده و از موبايل استفاده کنند اما اين موضوع در درازمدت براي ايران خوب نيست.

به گفته محمدباقر اثني‌عشري، اينترنت موبايل سرويسي است که محدوديت‌هايي دارد و اگر بخواهيد پهناي باند، اينترنت اشياء و تلويزيون‌هاي اينترنتي را داشته باشيد، مجبوريد اينترنت ثابت را توسعه دهيد اما عدم سرمايه‌گذاري روي اينترنت ثابت و شبکه فيبر نوري در درازمدت يک تهديد براي مملکت خواهد بود.

بر اين اساس، به اعتقاد کارشناسان، بايد اينترنت را در شبکه‌هاي ثابت توزيع کنيم. شبکه ثابت و موبايل بايد هم‌افزايي ايجاد کنند؛ به اين معنا که وقتي در حال حرکت هستيد، اپراتور موبايل سرويس مي‌دهد اما وقتي به يک محل ثابت مي‌رسيد، از شبکه ثابت استفاده کنيد و فشاري برروي شبکه موبايل نباشد. زيرا پهناي باند موبايلي که در حال سکون هم از آن استفاده شود، در حال حرکت دچار مشکل مي‌شود.

اما از سوي ديگر، بهزاد اکبري - عضو هيات مديره شرکت ارتباطات زيرساخت کشور - با رد اين نظر که به‌دليل توسعه خوب شبکه ارتباطات سيار، بي‌نياز از شبکه ارتباطات ثابت هستيم، مي‌گويد: ايران کشور پهناور و پرجمعيتي است، بدون شک دسترسي پهن‌باند سيار به هيچ‌وجه نمي‌تواند جايگزين دسترسي پهن‌باند ثابت شود. تجربه کشورهاي اروپايي و ساير کشورهاي با شرايط مشابه ما اين موضوع را نشان مي‌دهد. رسيدن به سرانه مصرف ديتاي دنيا تنها با دسترسي پهن‌باند سيار سرمايه‌گذاري بسيار عظيمي نياز دارد که از عهده اپراتورهاي سيار ما خارج است.

در مجموع، اپراتورها، شرکت‌هاي خصوصي هستند و فاکتورهاي اقتصادي براي آن‌ها خيلي مهم است و به اعتقاد کارشناسان، براي توسعه شبکه نياز به افزايش درآمد دارند که اين موضوع يکي از چالش‌هاي وضعيت فعلي آن‌هاست. طبق اعلام مسوولان، متوسط درآمد اپراتورهاي ثابت در اروپا 50 يورو به ازاي هر کاربر است اما در ايران متوسط درآمد اپراتورهاي ثابت زير 40 هزار تومان در ماه به ازاي هر مشترک است که کمتر از چهار يورو مي‌شود. با توجه به اين موضوع، توسعه شبکه و حرکت به سمت فناوري‌هاي پيشرفته دسترسي پهن‌باند ثابت واقعا چالش بزرگي است.

منبع: ايسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو