پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

برای کنترل کلاهبرداران بلاک‌چینی ابزارهای بسیاری وجود دارد

بلاکچین

جمعه ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۴:۰۷


رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای درباره استفاده کلاهبرداران از بلاک‌چین و رمزارزها، توضیح داد: هرچند با ظهور هر تکنولوژی کلاهبرداران باهوش بهترین استفاده را از آن می‌کنند اما میزان استفاده صحیح از بلاک‌چین بسیار بیشتر است و برای کنترل کلاهبرداران و متقلبان در بسترهای مختلف فضای مجازی راه‌حل‌ها و ابزارهای قانونی بسیاری وجود دارد.

تیک نیوز- در حالی که رمزارزها یا ارزهای رمزنگاری‌شده همچنان در حال رقابت برای جا باز کردن در دنیای ارز هستند، فناوری پشتیبان آن یعنی "بلاک‌چین" گام‌های گسترده‌ای در مسیر پذیرش جهانی برداشته است. این فناوری می‌تواند امکان انتقال مطمئن و معتبر داده‌ها و همچنین یک شبکه قابل ردیابی ناگسستنی را فراهم کند که این ویژگی‌ها تنها برای امور بانکی نیست.

به گفته کارشناسان، حوزه بیت‌کوین، رمزارزها و بلاک‌چین هرکدام متفاوت هستند و این فناوری نقاط ضعف و قوت دارد؛ ما به‌عنوان یک کشور در حال توسعه و دارای نیروی متخصص جوان باید از این نقاط قوت استفاده حداکثری کنیم، آن هم در شرایطی که این فناوری روز به‌روز در حال رشد و استقبال عمومی در جهان است. هر چند در نگاه نخست، به‌دلیل ناکافی بودن آشنایی نسبت به رمزارزها این فناوری یک تهدید به شمار می‌آید اما فرصت‌های زیادی نیز در آن وجود دارد؛ از جمله این‌که وابستگی‌ها را کاهش می‌دهد. از این‌رو می‌توان با آگاهی‌بخشی درست، تصمیم‌گیران و حاکمیت را به‌سمت بهره‌مندی از بلاک‌چین هدایت کرد.

به گفته کارشناسان، صنعت بلاک‌چین با رشد سریعی در دنیا در حال حرکت است و کشورهای بسیاری در حال استفاده از این پتانسیل هستند تا بتوانند با استفاده از این صنعت امنیت و شفافیت خود را افزایش داده و با حذف واسطه‌گری و موانع جغرافیایی، هزینه‌های تجارت خود را کاهش دهند و روند تجارت را تسهیل کنند. کشور ما نیز چاره‌ای به‌جز قرار گرفتن در این جریان و همسو شدن با سایر کشورهای دنیا را ندارد. بنابراین باید از ویژگی‌های صنعت بلاک‌چین استفاده کند تا بتواند در بخش تجاری و در زمینه اسناد تجاری هوشمند بهره‌مندی بیشتری را به دست آورد.

در این راستا به نقل از مرکز توسعه فرهنگ و هنر در فضای مجازی، رضا قربانی -عضو هیئت مدیره و رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای (نصر) در «نشست تخصصی فناوری بلاک‌چین و فضای مجازی» با بیان اینکه بلاک‌چین (زنجیره بلوکی) در حال سپری کردن دنیای کودکی خود است، گفت: بیان پیچیدگی‌های این فناوری به‌منظور درک بهتر آن به راحتی ممکن نیست و با ارائه یک تعریف نمی‌شود این فناوری نوپا را دقیق توضیح داد. بلاک‌چین در ابعاد مختلف پیچیدگی‌هایی از جمله پیچیدگی‌های ذاتی، فنی و حقوقی دارد. این فناوری را می‌توان به دفتر کل توزیع‌شده در فضای مجازی تشبیه کرد با این تفاوت که در فضای مجازی این دفتر کل در اختیار چند نفر است اما هرگونه اعمال تغییر در صفحات آن قابل ردیابی و پیگیری است.

وی با اشاره به ارائه تعریف‌های متفاوت از بلاک‌چین تصریح کرد: شاید بهترین تعریف این باشد که بلاک‌چین زنجیره‌ای از بلوک‌ها است که به هم متصل می‌شوند و هر بلوک حاوی اطلاعاتی است که قابل تغییر نیستند و مجموعه بلوک‌ها در کنار هم بلاک‌چین را تشکیل می‌دهد. در این فناوری، برخلاف داده‌های دیگر با داده‌هایی روبرو هستیم که پس از پر شدن در یک بلوک، امکان نگارش آن و اصلاح آن‌ها فراهم نیست.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه بیشتر افراد بلاک‌چین را با بیت کوین می‌شناسند، توضیح داد: مفهوم بلاک‌چین برای نخستین بار در دل رمزارزی به نام بیت‌کوین نمایان شد و به این ترتیب رمزارزها مهم‌ترین دستاوردهای بلاک‌چین محسوب می‌شوند و در واقع رمزارزها محصولات ساخته‌شده‌ای هستند که یک تکنولوژی در دل خود دارد.

قربانی با بیان اینکه بلاک‌چین می‌تواند نقش مؤثری در حوزه‌های مختلف مالکیت مدنی، پزشکی، اسناد رسمی، موسیقی، فرهنگ، هنر و بسیاری از حوزه‌ها داشته باشد گفت: برگزاری انتخابات دیجیتال یکی از برترین دستاوردهای استفاده از سیستم بلاک چین است و ما تجربه‌های بسیار موفقی از برگزاری انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین داشته‌ایم. این تکنولوژی امنیت انتخابات را به دلیل آنکه نمی‌توان در آن رخنه کرد تضمین می‌کند.

وی گفت: هر چند متخصصان بلاک‌چین ارزشمندی در جامعه داریم اما تا امروز با تأسف بسیار موفق به ارائه و صادرات خدمات فنی مهندسی در این زمینه به دیگر کشورها نشده‌ایم و به جای آن شاهد خروج متخصصان این حوزه و به کارگیری آنان از سوی کشورهای پیشرفته هستیم.

قربانی، کُندی، پیچیدگی فنی و آسان نبودن پیاده‌سازی بلاک‌چین را از ویژگی‌های این تکنولوژی عنوان کرد و افزود: استفاده از بلاک‌چین در جایی که نیاز به اعتمادسازی عمومی داریم، بسیار ارزشمند است اما باید در نظر داشت که این تکنولوژی را باید به عنوان آخرین گام در مسیر رفع مشکلات و مسائل انتخاب کرد.

وی در پاسخ به این سوال آیا بلاک‌چین و رمزارزها بهشت کلاهبرداران هستند، تصریح کرد: هرچند با ظهور هر تکنولوژی کلاهبرداران باهوش بهترین استفاده را از آن می‌کنند اما باید در نظر داشت که میزان استفاده صحیح از آن بسیار بیشتر است و برای کنترل کلاهبرداران و متقلبان در بسترهای مختلف فضای مجازی راه‌حل‌ها و ابزارهای قانونی بسیاری وجود دارد.

رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای یکی از ستون‌های بلاک‌چین را روابط عمومی و ارتباطات دانست و گفت: مهم‌ترین کاری که می‌شود انجام داد آموزش مبانی فنی و غیرفنی بلاک‌چین در رسانه‌ها است. در حال حاضر استفاده از بلاک‌چین در خرید و فروش آثار هنری متداول شده است. اما همچنان صحبت‌هایی درباره حق مالکیت معنوی در خصوص آثار خرید و فروش‌شده در فضای مجازی وجود دارد.‌

منبع: ایسنا

دیدگاه ها و نظرات :

captcha
ارسال
اشتراک گذاری مطالب

آخرین مطالب آرشیو

پربیننده‌ترین مطالب آرشیو